گزارش نیویورک‌تایمز از وضعیت مسلمانان در ارتش فرانسه
کد خبر: 3980285
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

گزارش نیویورک‌تایمز از وضعیت مسلمانان در ارتش فرانسه

با وجود اینکه جایگاه دین و استفاده از سمبل‌های دینی در اماکن عمومی به دلیل وجود دولت سکولار، به یک مسئله جنجال‌برانگیز در فرانسه تبدیل شده اما وضعیت مسلمانان در ارتش فرانسه متفاوت است.

به گزارش ایکنا به نقل از الحره، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با انتشار تصویری از 6 سرباز فرانسوی که با لباس نظامی در یک مسجد کوچک در حال اقامه نماز جمعه هستند، وضعیت مسلمانان در ارتش فرانسه را بررسی کرده است.
 
در تصویری که نیویورک‌تایمز منتشر کرده، 6 سرباز فرانسوی با لباس نظامی دیده می‌شوند که در مسجدی کوچک مزین به آیات قرآن در پایگاه نظامی فرانسه در جنوب لبنان حضور یافته و نماز جمعه را برپا داشته‌اند.
 
در این گزارش آمده است که سربازان مسلمان فرانسوی روزهای جمعه پس از برگزاری نماز جمعه به کار خود در پایگاه نظامی باز می‌گردند. آنها همچنین مراسم ماه مبارک رمضان را در این مسجد برپا کرده و گاهی همراه با مسیحیان در مسجد افطار می‌کردند.
 
این سربازان در خصوص وضعیت مسلمانان در فرانسه می‌گویند: انجام مراسم دینی در داخل فرانسه به این آسانی نیست. چرا که امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور در سخنانی گفته است که گرایش اسلامی مانع ایجاد وحدت در میان مردم می‌شود.
 
انور، سرباز 31 ساله فرانسوی که از ‌10 سال پیش به عضویت ارتش فرانسه درآمده و بر اساس قوانین نظامی این کشور نمی‌تواند هویت کامل خود را فاش کند، درباره رفتار با مسلمانان در ارتش فرانسه می‌گوید: تسامحی که ما در نیروهای مسلح فرانسه می‌بینیم، در خارج از ارتش وجود ندارد.
 
بر اساس نوشته نیویورک تایمز، طی دو دهه گذشته که مسلمانان سعی می‌کردند نقش مهمتری در اروپا داشته باشند، مسئولان فرانسوی به دلیل وجود سکولاریسم در این کشور موانعی بر سر راه مسلمانان ایجاد کرده‌اند.
 
فرانسه در سال 2004 میلادی پوشش حجاب در مدارس دولتی را ممنوع کرد که این اقدام سال‌ها به دلیل نوع رفتار فرانسه با اقلیت مسلمان، جنجال برانگیز شد.
 
در سال 2010 نیز پوشش روبنده در اماکن عمومی فرانسه مانند خیابان‌‌ها، پارک‌ها، مسیرهای عمومی و ساختمان‌های اداری ممنوع شد.
 
پیش‌بینی می‌شود قانون جدیدی که در این کشور علیه افراط‌گرایی گروه‌های اسلام‌گرا توسط مکرون وضع شده است، موجب تقویت کنترل دولت بر مساجد شده و ساخت مساجد جدید را با مشکل روبه‌رو کند.
 
نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد که تنها یک سازمان اصلی در فرانسه وجود دارد که گرایشی به عکس گرایش دولت در قبال مسلمانان دارد و آن، ارتش است. چرا که نیروهای مسلح در جهت برابری دین اسلام با سایر ادیان موجود در فرانسه، برای دین اسلام نیز جایگاهی قائل شده‌اند.
 
در ادامه این گزارش آمده است که ارتش فرانسه تفسیری لیبرال‌تر نسبت به سکولاریسم دارد و در پایگاه‌های نظامی خود در فرانسه و خارج از این کشور، مساجدی بنا می‌کند. از جمله در پایگاه نظامی روستای دیر کیفا در جنوب لبنان که حدود 700 نظامی فرانسوی به همراه نیروهای وابسته به سازمان ملل در آن حضور دارند.
 
بر اساس نوشته نیویورک‌تایمز، ارتش فرانسه به سربازان مسلمان غذای حلال می‌دهد و اعیاد مسلمانان را به رسمیت می‌شناسد، همچنین ساعت کاری سربازان مسلمانان را برای حضور در نماز جمعه به گونه‌ای دیگر تنظیم می‌کند.
انتهای پیام
captcha