خشونت خانوادگی را بشناسیم و درمان کنیم + فیلم
کد خبر: 3981042
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹
خانواده در مسیر آرامش / 1

خشونت خانوادگی را بشناسیم و درمان کنیم + فیلم

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص اولین گام کاهش خشونت‌های خانگی، گفت: شناخت اینکه خشونت چیست و چه رفتاری خشونت محسوب می‌شود، اولین گام برای کاهش خشونت خانگی است.

جمعه/ خشونت خانوادگی را بشناسیم تا بتوانیم آن را درمان کنیم + فیلمبه گزارش ایکنا، آرامش مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید در خانواده ایجاد شود و آشنایی خانواده‌ها با منبع و دلایل خشونت و ناآرامی و البته راه‌های پیشگیری از برهم خوردن آرامش در جمع خانوادگی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید تک تک اعضا بیاموزند.

متأسفانه اکنون اعضای خانواده‌‌ها به دلایل مختلف در معرض خشونت‌های متعدد قرار می‌گیرند و این موضوع به کیان خانواده آسیب می‌رساند. خبرگزاری ایکنا با هدف آشنایی اعضای خانواده با دلایل و ریشه‌های خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن مجموعه آموزشی «خانواده در مسیر آرامش» را تولید کرده است. امید اینکه مشاهده این مجموعه کوتاه اما مفید و ضروری برای اعضای خانواده بتواند به رفع مسائل خانواده‌‌های ایرانی کمک کند.

در بخش اول این مجموعه آموزشی، حسین اسد‌بیگی، روانشناس بالینی و رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، به تشریح چیستی خشونت خانگی پرداخت که در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

«موضوع امروز خشونت در خانواده است؛ اینکه خشونت چگونه ایجاد می‌شود و تداوم پیدا می‌کند. چگونه می‌توان خانواد‌ه‌ را به آرامش رساند و چطور می‌توان از بروز خشونت‌ پیشگیری کرد.

اما خشونت چیست؟ خشونت یعنی یک فرد از قدرت خود استفاده کند تا دیگری را در موقعیتی قرار دهد که خود آن فرد دوست ندارد آنطور باشد. پس خشونت در ابعاد مختلفی می‌تواند صورت گیرد؛ خشونت جسمانی، جنسی، اقتصادی، روانی و ... . خشونت درون خانواده را خشونت خانگی می‌گویند که معمولاً در این مبحث کودک‌آزاری، همسر آزاری و خشونت علیه زنان مدنظر است. اما چه می‌توان کرد؟

خشونت‌‌ها ممکن است پایه فرهنگی داشته باشد و ممکن است در فرهنگ مردم باورهایی وجود داشته باشد که در ذهن مردم عمیق شده و نسل به نسل منتقل و در ذهن افراد حک ‌شود و به حدی برسد که آن را واقعی می‌پندارند در حالی که ممکن است صرفاً باورهایی غلط باشد. مثلاً اینکه (عذر می‌خواهم) بگویند زنان ناقص‌العقل هستند. در حالی که بین زن و مرد در عقل و هوش تفاوتی وجود ندارد و در سطوح مختلف هم در مردان و هم در زنان بهره‌‌های هوشی پایین و بالا وجود دارد اما جنسیت اصلاً تعیین کننده این موضوع نیست که چه کسی هوش بالا یا پایین‌تر داشته باشد؛ اما همین باور می‌تواند دستمایه‌‌ای برای تحقیر زنان باشد.

چندین نوع خشونت وجود دارد؛ یکی از آنها خشونت روانی است. با خشونت جسمی همه آشنا هستند، خشونت جنسی هم وجود دارد که از مثال‌های آن این است که یک فرد بخواهد به زور با همسرش ارتباط جنسی داشته باشد. در مورد خشونت اقتصادی کمتر صحبت شده است. یکی از مصداق‌های خشونت اقتصادی جلوگیری از کار کردن زنان بیرون از خانه است؛ یا اینکه همسر درآمد زن را برای خودش بردارد. یعنی زن کار کند و مرد درآمد را تصاحب کند یا حتی پنهان کردن سند خانه‌ای که متعلق به زن است خشونت خانگی است.

تحقیر، توهین کردن، اسم گذاشتن بر روی افراد(مثلاً ضعیفه خطاب کردن زن) خشونت روانی است. اگر در خانه این خشونت‌ها توسط والدین نسبت به هم یا علیه فرزندان اعمال شود در ذهن کودکان این باور ایجاد می‌شود که توهین کردن به هم طبیعی است. برای از بین بردن این خشونت‌ها باید در درجه اول شناخت بیشتری از این خشونت‌ها داشته باشیم. اطلاعات عموم مردم در مورد انواع خشونت‌ها محدود است و چون سواد رسانه‌ای مردم ما نیز پایین است ممکن است اطلاعاتی که از رسانه‌‌های مختلف کسب می‌کنند نادرست باشد و نتوانند صحیح و غلط را از هم تشخیص دهند.

پس یکی از راه‌های پیشگیری از خشونت‌ها این است که اطلاعاتمان را در مورد اینکه خشونت چیست و چه موقع رخ می‌دهد و مصداق‌های آن چیست افزایش دهیم.

مداخلات رفع خشونت را در قسمت‌‌های بعدی مطرح می‌کنیم.»

انتهای پیام
captcha