نحوه امتیازدهی داوران در آیتم «تنوع ردیف‌ها» + فیلم
کد خبر: 3981818
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن ۱۴۰۰ /7

نحوه امتیازدهی داوران در آیتم «تنوع ردیف‌ها» + فیلم

در ادامه تشریح آیین‌نامه لحن مسابقات قرآن در بخش قرائت تحقیق بزرگسالان، تنوع ردیف‌های یک قاری مهم است، به این معنا که قاریان در مسابقات خیلی به دنبال تعویض مقامات آن هم به شکل افراطی نباشند، بلکه سعی کنند یک مقام را به صورت پخته اجرا کنند.

به گزارش ایکنا، فرایند اجرا و ثبت‌نام متقاضیان چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن و داور مسابقات، رفتیم. در ذیل، متن و فیلم هفتمین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.


بیشتر بخوانید:


«در این قسمت به تشریح آیتمی با عنوان «تنوع ردیف‌ها» خواهیم پرداخت. این بخش چه در سطح شهرستانی و استانی مسابقات قرآن و چه در سطح سراسری، دو نمره دارد.

اتفاقی که در گذشته در مسابقات رخ می‌داد، این بود که قاری در اجرای دو، سه یا چهار دقیقه‌ای مسابقه‌، سعی می‌کرد تا مقامات متعدد و متنوعی را اجرا کند، این زمانی بود که آیین‌نامه نیز پختگی لازم را نداشت. اینک بحث تنوع ردیف آمده است که شامل تعدد مقام و حرکت‌های داخلی یک مقام است. مقامی مثل بیات، گوشه‌ها و نغمه‌های مختلفی دارد.

پس در قرائت با آیین‌نامه جدید، لزومی نیست که قاری لزوماً در سه یا چهار دقیقه، اجرا، مدام مقام‌ها را تغییر دهد. اگر قاری بتواند یک مقام را پخته اجرا و ردیف‌های داخلی آن را متعدد و متنوع ایجاد کند، در این بخش، دو نمره دریافت می‌کند.

قاریان توجه داشته باشند، در مسابقات، خیلی به دنبال تغییر مقامات به شکل افراطی نباشند، بلکه اگر به صورت صحیح و کامل یک مقام را با ردیف‌های مختلف اجرا کنند، نمره آن را خواهند گرفت.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۲۰:۲۶
0
0
سلام و تشکر بابت این آموزشهای مفید و کاربردی. الحق والانصاف استاد یاراحمدی با زبانی ساده و شیوا مباحث را مطرح میفرمایند ان شاء الله خداوند توفیقات روزافزون نصیب ایشان و همه دست اندرکاران فعالیتهای قرآنی بفرماید.
captcha