آغاز به کار یک کمیسیون قرآنی دیگر و پیگیری وضعیت بودجه حفظ
کد خبر: 3982783
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

آغاز به کار یک کمیسیون قرآنی دیگر و پیگیری وضعیت بودجه حفظ

در این هفته از آغاز به کار کمیسیون فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داده شد و در کنار این خبر شاهد ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم نیز بودیم. آغاز مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن و برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ، بخش دیگری از خبرهای مهم هفته جاری بود.

آغاز به کار یک کمیسیون قرآنی دیگر و پیگیری وضعیت بودجه حفظبه گزارش ایکنا، از جمله مهم‌ترین اخبار هفته جاری (12 تا 18 تیرماه 1400) می‌توان به راه‌اندازی کمیسیون فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد. این کمیسیون با حضور نهادهای سیاستگذار در عرصه بین‌المللی و با مسئولیت معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری فعالیت خواهد داشت. همچنین از دیگر رویدادهای مهم برگزاری جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن بود که طی آن در مورد بودجه طرح‌ها و تعلل دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌های مربوطه بحث شد.

آغاز مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان‌های مختلف و از جمله استان تهران از دیگر خبرهای مهم این هفته بود. بر همین اساس مرحله شهرستانی مسابقات قرآن در استان تهران از سیزدهم تیرماه در دو گروه بانوان و آقایان آغاز شده و تا 23 تیرماه ادامه خواهد یافت. در این مسابقات بخش آقایان در هفت گروه و بخش بانوان در 10 گروه برگزار می‌شود. خبر مهم دیگر این هفته ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم بود. بر اساس این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است تا این آزمون‌ها به صورت غیر متمرکز و از نیمه دوم سال اجرایی شود. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت؛

راه‌اندازی کمیسیون فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی 

در اولین روز این هفته حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اضافه شدن یک کمیسیون دیگر به کمیسیون‌های ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: پیگیری فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل در موارد متعددی در قانون مورد تأکید قرار گرفته است، به منظور تحقق بخشیدن به این مواد قانونی که از جمله آنها ابلاغیه جلسه سوم ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور در آبان‌ماه سال گذشته و نیز مواد هفتم و نهم آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی جهت حضور اثربخش و جریان‌ساز تعالیم قرآنی در جهان با مرجعیت جمهوری اسلامی ایران، «کمیسیون توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی» بر اساس یک سری شرایط و ضوابط تشکیل شده است. این کمیسیون به ریاست معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضویت برخی نهادهای فرهنگی و سیاستگذار و فعال در حوزه بین‌الملل همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، (دبیرخانه) شورای توسعه فرهنگ قرآنی،‌ جامعه المصطفی(ص) العالمیه؛ مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دو نفر صاحب‌نظر بین‌المللی قرآنی و ... تشکیل می‌شود.

اعلام نتایج آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

در این روز همچنین نتایج مرحله اول آزمون شانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اعلام شد. این آزمون ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با حضور هشت هزار و ۹۶ شرکت‌کننده و به طور همزمان در سراسر کشور برگزار شده بود. شرکت‌کنندگان در این دوره از آزمون می‌توانند با مراجعه به سایت تلاوت یا لینک http://telavat.ir/fa/node/ با وارد کردن کد ملی خود از نتایج مرحله اول آزمون فوق اطلاع پیدا کنند.

ابلاغ دستورالعمل حمایت از نهضت حفظ قرآن در ارتش 

دستورالعمل حمایت و پشتیبانی از نهضت حفظ در نزاجا با امضای فرماندهی این نیرو به سطح یگان‌ها و پادگان‌ها ابلاغ شده است. این خبر نیز در اولین روز هفته جاری از سوی محمدرضا کشتگر، جانشین مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. وی ضمن بیان این مطلب گفت: بنابر تدبیر فرمانده نزاجا و با استفاده از اختیارات ایشان، برای تحقق سهم ارتش از منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در سال ۱۴۰۰، دستورالعمل نهضت حفظ قرآن صادر شد. این امر به منظور توجه به همه فرماندهان و مسئولان و دست اندر کاران حفظ، بیش از گذشته و همچنین گسترش حفظ قرآن در میان کارکنان پایور نزاجا است. بنابر این تشویقات، اگر کارکنان پایور و یا یکی از اعضای خانواده آنها دارای درجه حفظ کل باشد، می‌تواند به مدت چهار سال از مزایای تعیین محل خدمت، استفاده کند و محل خدمت خود را انتخاب کند.

برگزاری جسله ستاد راهبری طرح ملی حفظ 

در این هفته همچنین بیست و سومین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در دبیرخانه این ستاد، مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در این جلسه ملاحظات اجرای طرح‌های تعریف‌ شده متناسب با بودجه چهار میلیاردی این ستاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر تعیین تکلیف بودجه‌های سرگردان به خاطر تعلل مسئولان برخی پروژه‌های قرآنی تأکید شد.

آغاز مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن 

مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم طی این هفته در استان‌های مختلف آغاز شد. در استان تهران نیز از صبح روز، سیزدهم تیرماه در شهرهای مختلف و به صورت حضوری آغاز ‌شد و در برخی شهرها تا ۲۳ همین ماه ادامه خواهد داشت. برگزاری حضوری این مسابقات با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حضور متسابقان در محوطه وسیع و حضور تنها یک شرکت‌کننده در سالن مسابقات،‌ خواهد بود. مسابقات مرحله شهرستانی استان تهران در بخش آقایان در هفت گروه و در بخش بانوان نیز در ۱۰ گروه برگزار می‌شود. مسئولان مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیز اجرای بهتر، همچون سال گذشته مرحله شهرستانی را به صورت تجمیع‌شده برگزار می‌کنند.

دلایل کناره‌گیری قاری بین‌المللی از مسابقات قرآن 

پس از آنکه مختار دهقان، ‌قاری بین‌المللی، در هفته گذشته با انتشار مطلبی در صفحه اختصاصی خود در شبکه‌های اجتماعی کناره‌گیری خود از مسابقات قرآن را اعلام کرد؛‌ در گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا به تشریح دلایل کناره‌گیری از مسابقات قرآن پرداخت. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود هر نفر در فرایندی حضور داشته باشد انگیزه است. از سال ۱۳۷۹، که ۱۲ سال داشتم، در مسابقات حضور یافتم و از آن سال تا سال قبل حدود ۲۱ سال در این عرصه بودم. البته برخی سال‌ها به خصوص در ایام بلوغ مسابقات را کنار گذاشتم اما به طور کلی در جریان مسابقات بودم. امسال احساس کردم انگیزه کافی برای شرکت در مسابقات ندارم و باید کناره‌گیری کنم. لذا بررسی‌ کردم و به این نتیجه رسیدم که وقتی انگیزه کافی وجود نداشته باشد، بهتر است شرکت نکنم و فضا را برای افراد جوان‌تر باز بگذارم.

آزمون‌های حفظ عمومی قرآن برگزار می‌شود

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در این هفته از ابلاغ آیین نامه اجرایی آزمون های حفظ عمومی قرآن کریم خبر داد. وی با بیان اینکه یکی از اقدامات طراحی شده در راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم، تدوین آزمون‌های حفظ عمومی بوده است، گفت: چند سال قبل اجرای این آزمون‌ها مصوب، اما ابلاغ نشد. طی روزهای گذشته و پس از برگزاری جلسات متعدد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، بحث آیین‌نامه‌ اجرایی آزمون حفظ عمومی به امضا رسید و در ادامه به دستگاه‌ها ابلاغ شد. بر اساس ابلاغیه‌، سازمان تبلیغات اسلامی محور اصلی این آزمون‌ها خواهد بود، همچنین دستگاه‌های دولتی و موسسات قرآن و عترت مورد تأیید و دارای ظرفیت نیز می‌توانند با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برای کارکنان خود یا برای عموم مردم این آزمون را برگزار کنند.

آغاز به کار یک کمیسیون قرآنی دیگر و پیگیری وضعیت بودجه حفظ

رونمایی از پوستر طرح «من قرآن را دوست دارم»

در مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، طرح نهضت ملی آموزش روخوانی اجرای نهضت ملی قرآن کریم با عنوان «من قرآن را دوست دارم» با محور آستان مقدس حضرت رضا(ع) در آستان‌های مقدس و بقاع شاخص متبرکه سراسر کشور در محل حج و زیارت رونمایی شد. این طرح در حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، حرم‌های مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مسجد مقدس جمکران و ۲۰۰ بقعه شاخص در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

اعلام اسامی برگزیدگان دوره آموزشی شورای عالی قرآن 

قاریان استان‌های اردبیل، کرمان، قم و خراسان رضوی به عنوان برگزیدگان تیرماه سومین دوره آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن معرفی شدند. در سومین دوره آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن که با هدف رشد و پیشرفت فنی تلاوت قاریان برگزیده در طرح ارزیابی و به منظور موفقیت ایشان در مقاطع و درجات بالاتر اجرا می‌شود، ۷۷ نفر از قاریان غیر تهرانی(دارنده گواهینامه تخصصی در درجات ۳ و ۴) در پنج گروه مجازی با حضور اساتید ممتاز آموزش‌های بیشتری را دریافت می‌کنند. جلسات آموزشی، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود و در پایان ماه، قاریانی که بهترین عملکرد را در هر کدام از گروه‌های پنجگانه داشته‌اند، معرفی می‌شوند.

راه‌اندازی 20 جلسه قرآن مسجدمحور در 20 محله تهران 

نشست اعضای کانون قرآن خدمت رضوی منطقه ۴ تهران، روز ۱۶ تیرماه در مسجد جوادالائمه(ع) ده نارمک برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجاتی، مسئول دفتر خدمت رضوی منطقه ۴ در این نشست با تأکید بر اینکه یاوران رضوی قرآنی در محلات فعال شوند، گفت: در آینده نزدیک ۲۰ جلسه قرآن مسجدمحور در ۲۰ محله این منطقه راه‌اندازی می‌شود. وی با اشاره به اینکه محلات باید ارتباط با مساجد را برای کانون‌های خدمت رضوی فعال کنند، افزود: این موضوعی است که در آینده نزدیک به آن خواهیم رسید. اما موضوع دیگر درباره تبدیل وضعیت یاوران رضوی به خاکستری است. در منطقه ۴ بیش از ۸۰۰ خادمیار وجود دارد اما تعداد اندکی از آنها فعال هستند، بنابر این این روند نیازمند گزینش و درج گزارش از فعالیت‌ها در سامانه مربوطه است.

برنامه‌های متنوع رسانه ملی با همکاری نهادهای فرهنگی در دهه ولایت 

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، در جلسه شورای معارف سیما که به منظور هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی برای برپایی هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های دهه ولایت و امامت و عید سعید غدیر برگزار شد، ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص ایام دهه ولایت به ویژه عید سعید غدیر، گفت: در ایام دهه ولایت جوشش عمومی برای یک‌شکل شدن در لباس و پوشش شاد، اطعام، هدیه دادن و مهربانی کردن به یکدیگر در سطح کشور لازم است. شورای معارف سیما و شبکه قرآن و معارف از هر مناسبتی به‌عنوان ظرفیتی برای تعمیق و تبلیغ فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) بهره می‌برد و با دعوت از صاحب نظران تلاش می‌کند تا با تولید و پخش برنامه، در جامعه موج آفرینی کند.

پرچم‌داران جلسات سنتی قرآن استان فارس گردهم آمدند

همایش جلسات سنتی و خانگی قرآن کریم استان فارس همراه با آیین پرچم‌گردانی حرم امام رضا(ع) و تجلیل از برگزیدگان این جلسات در سالن شهید آیت‌الله دستغیب حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد. اتصال به شبکه ملی جلسات خانگی قرآن، اهدای پرچم و تبرکات آستان قدس رضوی، اهدای بسته‌های محتوایی و آموزشی به جلسات قرآنی، آموزش و تربیت مربی جلسات و اعطای گواهینامه معتبر به شرکت‌کنندگان از جمله مباحثی بود که در این همایش دنبال شد.

حجت‌الاسلام شوقی، دبیر پویش جلسات خانگی قرآن کریم کشور در این همایش مباحث مختلفی را پیرامون این همایش آموزش داد و گفت: این پویش به همت آستان قدس رضوی و جامعه قرآنی امام عصر(عج) در سطح کشور اجرا می‌شود. یکی از مباحثی که باید در بحث جلسات خانگی به شدت به دنبال آن باشیم بحث تأمین محتواست تا بتوان رونق خوبی را به این جلسات بخشید.

انتهای پیام
captcha