اصلاحات وارده به قانون اسلام در اتریش تبعیض علیه مسلمانان است
کد خبر: 3982975
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
استاد دانشگاه اتریش:

اصلاحات وارده به قانون اسلام در اتریش تبعیض علیه مسلمانان است

استاد دانشگاه اتریش اصلاحات قانون اسلام را که به تازگی در پارلمان این کشور تصویب شده است، تبعیض علیه جامعه مسلمانان این کشور دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از رای الیوم، آندریاس كواچ، یک استاد دانشگاه اتریش از اصلاحات قانون اسلام در كشورش  که در چارچوب قانون بحث برانگیز ضد تروریسم كه اخیراً در پارلمان این کشور تصویب شد، صورت گرفته است، انتقاد کرد.

كوچ، استاد دانشگاه وین و رئیس انستیتوی قانون ادیان، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با كانال ORF گفت كه اصلاحات اخیر در قانون اسلام در قوانین سایر دین‌ها اعمال نمی‌شود که این امر تبعیض علیه مسلمانان تلقی می‌شود.

وی افزود: از جمله این اصلاحات، جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد اسامی امامان جماعت وابسته به جامعه مسلمان اتریش و انجمن‌های وابسته به آن است که دخالت واضح در امور یک گروه دینی است و نقض قانون اساسی اتریش محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، اومیت وورال، رئیس جامعه مسلمانان اتریش هم این اصلاحات را حمله اساسی به آزادی‌های مذهبی توصیف کرد که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

انجمن جوانان مسلمان اتریش هم در بیانیه‌ای این اصلاحات را نقض عمده آزادی‌های مسلمانان دانست و افزود: تصویب اصلاحات قانون یک گروه دینی در چارچوب قانون ضد تروریسم دارای معانی مختلف است و بدون مراجعه به مسلمانان تهیه شده که از نظر ارزش‌های دموکراتیک در کشور یک موضوع شرم‌آور است.

پارلمان اتریش چهارشنبه گذشته با وجود انتقاد برخی از اقشار جامعه به ویژه مسلمانان  لایحه مبارزه با تروریسم را تصویب کرد.

این قانون با انتقاد گروه‌های مختلف جامعه اتریش به ویژه مسلمانان روبه‌رو است، زیرا شامل اصلاحاتی در قانون اسلام است که در سال 2015 تصویب شده بود.

طبق قانون اسلام در اتریش، اسلام به عنوان یک دین رسمی در این کشور به رسمیت شناخته می‌شود و این قانون تضمین کننده حقوق مسلمانان و آزادی‌های مذهبی است.

در سال 2010 جمعیت مسلمانان اتریش بین 400 تا 500 هزار نفر تخمین زده شده است که در حدود ۶ درصد از کل جمعیت اتریش است. اکثر مسلمانان در طول دهه ۱۹۶۰ به عنوان کارگران مهاجر از ترکیه، بوسنی و هرزگوین همچنین جوامع عربی و پاکستان به اتریش وارد شده‌اند. اسلام از سال ۱۹۱۲ یکی از دین‌های رسمی اتریش بوده‌ است.

انتهای پیام
captcha