سه روز عزای عمومی در پی حادثه آتش‌سوزی در ناصریه / اخبار تکمیلی + فیلم
کد خبر: 3983715
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

سه روز عزای عمومی در پی حادثه آتش‌سوزی در ناصریه / اخبار تکمیلی + فیلم

منابع عراقی گزارش دادند در پی حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان‌ امام حسین(ع) مربوط به بیماران کرونایی در استان ذی‌قار عراق 60 نفر جان باخته‌اند. نخست‌وزیر عراق با شهید‌‌خواندن قربانیان این حادثه سه روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری نینا عراق، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در واکنش به حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه و نیز قبل از آن آتش‌سوزی در بیمارستان ابن الخطیب این وضعیت را نتیجه فساد حاکم بر نهادها و سوء‌مدیریت متولیان توصیف کرد.

وی خواستار تحقیق و بررسی و مجازات عاملان و مقصران این حوادث شد و با تسلیت به خانواده‌های داغداران دستور پیگیری قضایی مسببان این حادثه را داد و تأکید کرد باید در عملکرد نهادهای مرتبط بازنگری شود.

سه روز عزای عمومی در پی آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه / واکنش مقامات عراقی + فیلم

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز در واکنش به حادثه آتش‌سوزی بیمارستان در ذی‌قار گفت: فاجعه آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین نشانه آشکاری است از ناکامی در حفظ جان عراقی‌ها. زمان آن فرا رسیده است که به اینگونه ناکامی‌های فاجعه‌بار پایان داده شود. پارلمان در جلسه امروز خود به بررسی این موضوع خواهد پرداخت. 
ویدئویی از ساعات پس از حادثه آتش‌سوزی

فالح الخزعلی، نماینده پارلمان عراق از استان بصره به آتش‌سوزی در بیمارستانی در ناصریه و انتقاد از عملکرد دولت مصطفی الکاظمی اعلام کرد: مصطفی الکاظمی شخصاً پرونده ناصریه را به صورت مستقیم مدیریت می‌کند و او مقصر اصلی این حادثه است.
وی افزود‌: دولت کاظمی در حل مشکل 25 بیمارستان ناکام بوده و وعده‌هایی که در این زمینه داده شده خیالی بوده است. برخی از استانداران مراکز بهداشتی را به مراکز حزبی و عشایری تبدیل کرده‌اند و معیارهای علمی در این مراکز دیده نمی‌شود.
وی گفت: باید کمیته تحقیقی تشکیل شود و دلایل رخ دادن این فاجعه در بیمارستان ناصریه مشخص شود. 
سه روز عزای عمومی در پی آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه / واکنش مقامات عراقی + فیلم
شیخ قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق نیز با انتشار توییتی از عملکرد دولت عراق انتقاد کرد.
وی در این توییت با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان الخطیب و تشکیل کمیته تحقیقی که نتایج آن مشخص نیست، تصریح کرده است که نخست‌وزیر و اعضای دولت او برای حفظ جان سربازان آمریکایی و تجهیزات آنها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حمله به پایگاه‌های آمریکایی‌ها به کار گرفته‌اند، اما نیمی از سعی و تلاش را برای حفظ جان عراقی‌ها به کار نمی‌گیرند.
سه روز عزای عمومی در پی آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه / واکنش مقامات عراقی + فیلم
خزعلی در این توییت از ناکارآمدی دولت کاظمی و احتمال تکرار فاجعه بیمارستان امام حسین در ناصریه انتقاد کرده است.
اعتراضات مردمی علیه حکومت در محل حادثه
 عمار حکیم، رئیس جریان ملی الحکمه هم به حادث آتش‌سوزی در ناصریه واکنش نشان داد و گفت: بار دیگر گرفتار فاجعه‌ای شدیم که تداوم فاجعه‌های تأسف‌بار گذشته است. درحالی که در این زمینه هشدار داده شده بود. این بار آتش‌سوزی در بخش کرونایی‌های بیمارستان امام حسین علیه السلام در ناصریه ده‌ها شهید و مجروح بر جای گذاشت.
سه روز عزای عمومی در پی آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه / واکنش مقامات عراقی + فیلم
وی افزود: برای ما این حادثه یادآور حادثه بیمارستان ابن الخطیب است و عجیب اینکه اقدامات و تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث اقدامی صورت نگرفته است.
عمار الحکیم گفت: ما از مقامات مسئول می‌خواهیم که تحقیقاتی فوری در این زمینه انجام دهند تا دلایل حادثه مشخص شده و با مقصران آن برخورد شود.
فیلمی از تجمع مردم در محل حادثه و کمک به مجروحان
اخبار تکمیلی
ـ به گزارش الجزیره، مدیر اداره بهداشت استان ذی‌قار در پی آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین از سمت خود استعفا داد.
_ مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، دستور برگزاری نشستی فوق‌العاده را با حضور وزرا و مقامات امنیتی این کشور صادر کرد و تصمیماتی بدین شرح اتخاذ شد:
1.تشکیل کمیته تحقیق دولتی به منظور بررسی علل حادثه
2.حضور مسئولان دولتی و امنیتی در استان ذی‌قار به منظور پیگیری اقدامات انجام شده
3.برکناری رئیس سازمان بهداشت، رئیس بیمارستان و رئیس نیروهای امدادی استان و انجام تحقیقاتی از آنها
4.ارسال کمک‌های پزشکی و امدادی از سوی وزاتخانه‌های مختلف به استان ذی‌قار
5.شهید‌خواندن قربانیان این حادثه و رسیدگی به وضعیت مجروحان
6.اعلام عزای عمومی
ـ مرکز اسلامی الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای به خانواده قربانیان این سانحه تسلیت گفت و اعلام کرد: «الازهر شریف در این مصیبت بزرگ با مردم عراق شریک است و از خدا می‌خواهد که عراق و مردمش را از هر گونه آسیب و گزندی در امان دارد و این مصیبت را آخرین اندوه این قوم عرب باستان قرار دهد. شیخ الازهر صمیمانه به خانواده‌های داغدار تسلیت گفته و دعا می‌کند خداوند متعال قربانیان را قرین رحمت و مغفرت خود قرار داده، به خانواده‌های آنها صبر و آرامش عطا کرده و بر مجروحان لباس عافیت بپوشاند».
_ اداره بهداشت استان ذی‌قار از افزایش تعداد شهدا در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان ناصریه خبر داد و گفت تا این ساعت تعداد مجروحان به بیش از 100 نفر رسیده است.
_ کشورهای مصر، اردن، عربستان و جمهوری اسلامی ایران نیز با ارسال پیام‌هایی ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌زدگان این سانحه برای کمک‌رسانی به عراق اعلام آمادگی کردند.
_ خبرنگار پایگاه الحدث اعلام کرد که ساختمان بیمارستان الحسین که روز گذشته آتش گرفت به طور کامل سوخته و به آوار تبدیل شده است.
_ گردان‌های حزب‌الله عراق امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که عملیات به آتش کشیدن عمدی بخش‌های بهداشتی به ویژه کشتار جمعی از بیماران کرونایی با این وحشیگری نشان‌دهنده مافیای فساد در وزارت بهداشت بوده و مسئولیت مستقیم این فاجعه با دولت فعلی است. آیا از جنایت بیمارستان امام حسین در ناصریه مانند موارد مشابه دیگر چشم‌پوشی خواهد شد و دولت الکاظمی این بار هم بدون برعهده‌گرفتن مسئولیت اخلاقی این حادثه و اعلام شکست در مهار فساد، از این حادثه گذر خواهد کرد؟
_ خبرگزاری نون الخبریه عراق گزارش داد: ائتلاف سائرون( مورد حمایت مقتدی صدر) نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دست‌‌های خبیث در آتش‌سوزی ناصریه نقش دارند. دولت فدرال باید نقش حقیقی‌اش را در حمایت از جان شهروندان ایفا کند و کم‌‌ترین کاری که دولت می‌تواند معرفی کند، آشکار کردن دست‌های خبیثی است که باعث این فاجعه انسانی شده‌اند.
_ شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش نجبای عراق در توییتی ضمن انتقاد از عملکرد دولت عراق و ناتوانی در پایان دادن به فساد موجود در دستگاه‌های دولتی، خواستار برخورد با کسانی شد که در رخ دادن حوادثی مثل آتش‌سوزی بیمارستان امام حسین(ع) در ناصریه مقصر هستند.
_ مراسم تشییع پیکرهای قربانیان در حادثه بامداد امروز ناصریه در آستان مقدس امام علی(ع) برگزار و نماز میت با حضور شهروندان عراقی در حرم اقامه شد.
سه روز عزای عمومی در پی حادثه آتش‌سوزی در ناصریه / اخبار تکمیلی + فیلم
_دادگاه استان ذی‌قار، حکم بازداشت ۱۳ نفر از مسئولان اداره بهداشت این استان از جمله رئیس آن را صادر کرده است.

_وب‌سایت واتیکان اعلام کرد که پاپ فرانسیس در پیامی از طریق کاردینال پیتر پارولین، وزیر امور خارجه، تسلیت معنوی خود را به همه آسیب‌دیدگان در حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ابلاغ کرد.

_ مرکز دفاع مدنی عراق در گزارشی از بررسی ابعاد حادثه اعلام کرد که احتمال دارد هنوز چند نفر زیر ساختمان تخریب شده در اثر آتش‌سوزی باقی مانده باشند.

انتهای پیام
captcha