26امین سالگرد سربرنیتسا، حضور پرشور ملیت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در بوسنی + فیلم و عکس
کد خبر: 3983762
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

26امین سالگرد سربرنیتسا، حضور پرشور ملیت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در بوسنی + فیلم و عکس

مراسم 26امین سالگرد کشتار سربرنیتسا و 21‌امین راهپیمایی «مارش میرا» با حضور پرشور شرکت‌کنندگانی از ادیان و ملیت‌های مختلف به‌ویژه مسلمانان با راهپیمایی ده‌ها کیلومتری در بوسنی و‌ هرزگوین برگزار شد.

به گزارش ایکنا از سارایوو، مارش میرا(راهپیمایی صلح) از پنج سال پس از کشتار سربرنیتسا هر ساله به مناسبت شهادت بیش از 8 هزار مسلمان بیگناه و غیر نظامی در 11 جولای سال 1995 به دست صرب‌ها به صورت خودجوش از سوی افراد و گروه‌های مختلف و خانواده بازماندگان کشتار سربرنیتسا در بوسنی و‌هرزگوین برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:



این مراسم امسال 21‌امین سال برگزاری را پشت سر گذاشت و از روز پنجشنبه، 17 تیرماه برابر با هشتم جولای آغاز شد و به مدت سه روز و با طی مسیر تقریباً 96 کیلومتری ادامه داشت، در این برنامه روزانه بیش از 30 کیلومتر پیموده شد و مراسم با کمپ‌های شبانگاهی همراه بود.

خاکسپاری 19 شهید تفحص‌شده

19 نفر از اجساد تفحص‌شده شهدای سربرنیتسا در این مراسم به خاک سپرده شد که جوان‌ترین آن‌ها پسری 16 ساله بود. هر ساله در مراسم خاکسپاری شهدا، افراد کشوری و لشکری، رؤسای پارلمان‌ها، شخصیت‌های دینی و مسیحیان از کشورهای مختلف، منطقه بالکان و اروپای غربی حضور یافته و شرکت می‌کنند.

تنوع ملیت‌ها در مراسم

افراد شرکت‌کننده در این مراسم از ملیت‌های گوناگون و کشورهای آمریکای شمالی، اروپای شرقی و غربی، ترکیه، ایران و جمهوری آذربایجان بودند و خبرنگاران و گزارشگرانی از کشورهای مختلف از جمله صربستان نیز با حضور در آن، به پوشش برنامه پرداختند.

مشارکت فعالانه کالج فارسی ـ بوسنیایی

کالج فارسی بوسنیایی در سارایوو امسال نیز مانند هر سال در مارش میرا حضور یافت و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از شرکت‌کنندگان پذیرایی کرد.

26‌امین سالگرد سربرنیتسا، حضور پرشور ملیت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در بوسنی + فیلم و عکس

این کالج هر ساله با مشارکت داوطلبانه دانش‌آموزان در این برنامه شرکت می‌کند و امسال 14 نفر از دانش‌آموزان مسیر بیش از 90 کیلومتری را طی کرده و به سلامت به پایان رساندند.

حضور دوچرخه‌سواران و موتورسواران

همچنین دوچرخه‌سواران با شرکت در این برنامه پس از طی مسیر بیش از 300 کیلومتری وارد مقبره شهدای سربرنیتسا در «پوتوچاری» شده و یاد شهدای این جنایت را گرامی داشتند.

گروه موتورسواران مارش میرای 2021 نیز از مناطق مختلف داخل و خارج از بوسنی با شرکت در این برنامه یاد شهدای سربرنیتسا را بزرگ داشته و موتورسوارانی از کشورهای مجاور بوسنی و‌هرزگوین نیز در این برنامه حاضر بودند.

ایستگاه‌های صلواتی

در راهپیمایی امسال مارش میرا ایستگاه‌های صلواتی از سوی مسلمانان و خانواده‌های علاقه‌مند به صورت داوطلبانه برگزار و در آن از شرکت‌کنندگان در برنامه پذیرایی شد.

کالج فارسی ـ بوسنیایی نیز ایستگاه‌های صلواتی برپا کرد و در آن دانش‌آموزان از راهپیمایان مارش میرا پذیرایی کردند و این ایستگاه‌ها مورد توجه و استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

26‌امین سالگرد سربرنیتسا، حضور پرشور ملیت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در بوسنی + فیلم و عکس

ورود به پوتوچاری

پوتوچاری نام قبرستان و مرکز یادبود شهدای سربرنیتساست که هر سال میزبان راهپیمایان مارش میرا و خانواده‌های قربانیان کشتار سربرنیتساست. راهپیمایی مارش میرا در این منطقه پایان می‌یابد.

26‌امین سالگرد سربرنیتسا، حضور پرشور ملیت‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در بوسنی + فیلم و عکس«پوتوچاری»؛ قبرستان و مرکز یادبود شهدای سربرنیتسا

تاکنون ۶ هزار و ۶۵۲  قربانی در مرکز یادبود پوتوچاری سربرنیتسا دفن شده‌اند، در حالی که ۲۳۷ قربانی دیگر مطابق خواسته خانواده‌های آنان در مکان‌های دیگر به خاک سپرده شده‌اند.

کشتار سربرنیتسا یا نسل‌کشی سِربْرِنیتسا بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌شمار می‌آید. خردسال‌ترین شهید این جنایت هولناک که 11 جولای 1995 به وقوع پیوست، دختری نوزاد به نام «فاطیما مهیچ» بود که در کامیون سازمان ملل به دنیا آمد و به دلیل شدت مشکلات و گرمای زیاد در همین کامیون از دنیا رفت.

فیلم‌ها و تصاویر این برنامه پرشور که از سوی «امجد جاودان»، فعال فرهنگی در بوسنی در اختیار ایکنا قرار گرفت، در این گزارش منتشر شد و بقیه نیز در ادامه می‌آید:

{$sepehr_album_25162}
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha