کشتار سربنیتسا؛ از بزرگترین جنایت‌های معاصر در حق مسلمانان
کد خبر: 3983423
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲

کشتار سربنیتسا؛ از بزرگترین جنایت‌های معاصر در حق مسلمانان

امروز، یکشنبه، بیست و ششمین سالگرد یکی از بزرگترین جنایت‌های تاریخ معاصر علیه مسلمانان جهان است که در پیش چشمان نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل متحد و سکوت جامعه جهانی به وقوع پیوست.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری ترکیه، قتل عام سربرنیتسا از سوی نیروهای صرب به رهبری راتکو ملادیچ در 11 ژوئیه 1995 در سربرنیتسا، بوسنی و هرزگوین پس از آن صورت گرفت که سازمان ملل این منطقه را به عنوان منطقه امن اعلام کرد. در این اقدام که یکی از بزررگ‌ترین و ننگین‌ترین جنایت‌ها در تاریخ معاصر است، بیش از 8000 مسلمان بوسنایی که بخش عمده آن‌ها را کودکان و سالخوردگان تشکیل می‌دادند، از سوی نیروهای صرب قتل عام شدند. در این کشتار، نیروهای هلندی که در قالب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آنجا فعالیت می‌کردند، ده‌ها هزار مسلمان بوسنیایی را تحویل نیروهای صرب دادند.

با وجود اینکه 26 سال از این کشتار می‌گذرد، هنوز بسیاری از اجساد قربانیان پیدا نشده است، زیرا صرب‌ها کشته‌شدگان را در گورهای دسته جمعی دفن کردند. پس از پایان جنگ، جستجوی مفقودان آغاز شد و با نبش قبر، اجساد مردگان از گورهای دسته‌جمعی خارج و هویت برخی از آنها تعیین شد.

بسیاری از مورخان قتل عام سربرنیتسا را ​​بزرگترین کشتاری می‌دانند که اروپا از زمان جنگ جهانی دوم شاهد آن بوده است. این کشتار پس از فروپاشی فدراسیون یوگسلاوی و تشکیل کشورهای کنونی حوزه بالکان صورت گرفت. در طی این درگیری‌ها بیش از دو میلیون نفر از ساکنان بوسنی و هرزگوین در یک روند وحشیانه پاکسازی قومی از خانه‌های خود اخراج شدند و علی‌رغم اینکه سازمان ملل شهر سربرنیتسا را منطقه امن اعلام کرده بود، صرب‌ها در 11 ژوئیه 1995 به این شهر حمله و مرتکب کشتاری وحشیانه شد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، صرب‌ها بیش از 8000 کودک، زن و سالخورده بوسنیایی را از سنین 7 تا 70 سال به قتل رساندند. این کشتار طی 11 روز انجام شد و طی آن جامعه بین‌المللی سکوت کرده و هیچ اقدامی برای نجات جان مردم بوسنی انجام نداد.

طبق بررسی‌هایی که دولت بوسنی در این سال‌ها انجام داده است، تعداد شهدایی که هویت آنها تعیین شده سالانه در حال افزایش است. تا‌کنون هویت 7000 شهید معلوم شده و جستجوها برای کشف گورهای دسته‌جمعی جدید همچنان ادامه دارد.

مردم و دولت بوسنی سالانه در سالگرد این کشتار، با برپایی مراسمی ضمن محکومیت این جنایت، یاد شهیدان را گرامی می‌دارند.

انتهای پیام
captcha