در کشور پرچمدار ولایتمداری فیلمی برای غدیر نداریم!
کد خبر: 3985811
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
حمید بهمنی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

در کشور پرچمدار ولایتمداری فیلمی برای غدیر نداریم!

یک کارگردان گفت: کم‌کاری سینما و تلویزیون در ایران به عنوان تنها کشور پرچمدار ولایتمداری طوری است که فیلم‌هایی با موضوع غدیر در آن کیمیا هستند!

در کشور پرچمدار ولایتمداری فیلمی برای غدیر نداریم!حمید بهمنی؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا گفت: متاسفانه باید اعتراف کرد بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، نتوانسته‌ایم در حوزه غدیر فیلم یا سریال خوبی تولید کنیم، البته شاید در آثاری به صورت غیرمستقیم نشانه‌هایی از غدیر را بتوان مشاهده کرد، اما به صورت مستقیم به این معنای عظیم پرداخته نشده است.

وی افزود: کم‌کاری سینما و تلویزیون در ایران به عنوان تنها کشور شیعی پرچمدار ولایتمداری، طوری است که فیلم‌هایی که در آن به غدیر به صورت مستقیم توجه شده باشد، کیمیا هستند! دلیل این نقیصه را در چهار موضوع می‌توان جستجو کرد. ابتدا اینکه مدیران نسبت به این دست موضوعات دغدغه خاطر ندارد و بیشتر توجهشان روی آثار ویترینی است. در این راستا اگر به مدیری دو فیلمنامه پیشنهاد شود که در یکی موضوع ولایت مدنظر باشد و در اثر دیگر مضمونی اجتماعی و جشنواره‌پسند، مطمئناً گزینه دوم را انتخاب خواهد کرد!

این کارگردان ادامه داد: مسئله دوم به سینماگران مربوط می‌شود، زیرا اگر در این زمینه سینماگران طرح‌های مختلف ارائه دهند در نهایت چند کار تصویب خواهد شد، اما وقتی طرح یا پیشنهادی وجود ندارد مدیران نیز با خیالی راحت به دنبال کارهای ویترینی خواهند رفت. دلیل سوم به امکانات ساخت برمی‌گردد. فیلم یا سریالی که قرار است روایت‌گر غدیر خم باشد باید به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شرایط خوبی باشد، ولی متاسفانه چنین امکانی در تولیدات نمایشی فراهم نیست، اما مهمترین و حساسترین نکته که باعث شده گرایش به سمت غدیر کم باشد بحث وحدت جهان اسلام است.

توجه به اصل وحدت در تولیدات نمایشی

این کارگردان با بیان اینکه باید در حوزه غدیر با دقت کافی قدم برداشت، بیان کرد: در کشور ما برادران اهل سنت در کنار شیعیان زندگی می‌کنند، به همین دلیل فیلمی که قرار است در این رابطه تولید شود نباید رنجش آنها را پیش آورد. در این زمینه الگوهای موفقی نیز وجود دارند. برای مثال علامه جعفری در بیش از 50 کتاب با تکیه بر احادیث و روایت اهل سنت غدیر را اثبات می‌کند. در سینما و تلویزیون نیز باید چنین اتفاقی رخ دهد.

بهمنی تاکید کرد: روزی نزد یکی از علما رفته بودم و گفتم فیلمی می‌خواهم درباره صدر اسلام و غدیر بسازم. آن عالم گفت این اتفاق نمی‌تواند رخ دهد زیرا در برنامه‌های نمایشی ما، همه تاریخ روایت نمی‌شود. یعنی وقتی از تاریخ صدر اسلام حرف می‌زنیم تنها به چهره‌های مورد نظر خود اشاره داریم و بزرگان اهل سنت را نادیده می‌گیریم! نکته‌ای که این عالم به آن اشاره کردند بسیار درست و دقیق است و به نظرم مهمترین دلیل برای دیده نشدن معدود کارهایی است که ما در حوزه تاریخ صدر اسلام تولید کرده‌ است.

نگاه سینمای دفاع مقدس به بحث ولایت

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «آن مرد آمد» در پاسخ به این سوال که آیا در قالب داستان‌های اجتماعی نمی‌توان به موضوع غدیر پرداخت؟ اظهار کرد: بحث ولایت در تمامی گونه‌ها قابل پرداخت است، اما در سینمای اجتماعی ما کمتر به این حوزه توجه شده است، ولیکن در سینمای دفاع مقدس بحث ولایت‌پذیری مد‌نظر قرار گرفته است. نمونه اول، فیلم «پرواز در شب» ساخته مرحوم ملاقلی‌پور است که در آن هم ولایت مورد توجه است هم عاشورا. در کنار این فیلم آثار بسیار دیگری چون؛ «آژانس شیشه‌ای»، «بادیگارد»، «جزیره مجنون» و... وجود دارند که در آنها موضوع ولایت است، اما جدا از فیلم‌های دفاع مقدسی، در دیگر ژانرهایی سینمایی چنین اتفاقی را کمتر شاهدیم؟!

بهمنی در انتها بیان کرد: بسیار خوشحالم داوود میرباقری در حال ساخت سریال «سلمان فارسی» است. سلمان الگوی موفق برای ولایتمداری است، بنابراین انتظار می‌رود این سریال الهام‌بخش کارهای بسیاری در حوزه غدیر باشد. نکته مهم اینجاست فردی چون میرباقری پشت دوربین این کار قرار گرفته. فردی که امتحان خود را به خوبی با ساخت کارهایی چون «مختارنامه» و «امام علی (ع)» پس داده است.

انتهای پیام
captcha