دولت سیزدهم برای افزایش اعتماد احساس تغییر وضعیت را ایجاد کند
کد خبر: 3985928
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
حمیدرضا ترقی:

دولت سیزدهم برای افزایش اعتماد احساس تغییر وضعیت را ایجاد کند

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مؤلفه امید به آینده به منزله یکی از عوامل اعتمادآفرینی به دولت گفت: لازمه امیدآفرینی، اقدامات اجرایی مناسب و مؤثر دولت سیزدهم در کشور است تا مردم کاملا تلاش دولت و کارگزاران نظام را برای تغییر و بهبود شرایط و کاهش مشکلات احساس کنند و این امر تأثیر قابل توجهی در تقویت اعتماد مردم به دولت دارد.

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو شورای مرکز حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مهمترین اقدامات دولت سیزدهم برای تقویت اعتماد مردم به دولت و مجموعه حاکمیت به ویژه در ماه های آغازین کار گفت: آقای رییسی با مشارکت دادن مردم از طریق یک سامانه برای ارائه پیشنهاد و معرفی افراد شایسته جهت حضور در دولت، اولین گام ها را برای توجه به نظر مردم و و جلب اعتماد آنها آغاز کرد. گام های بعدی و تکمیلی نیز ارتباط مستمر با مردم و تبیین دیدگاه های دولت برای حل مشکلات و تشریح موانع پیش روی دولت است که نقش بسیار مؤثری در همراه کردن افکار عمومی و مردم با دولت دارد و این کار هزینه چندانی هم ندارد.

صداقت مسئولان؛ نقطه وصل دولت به مردم

وی افزود: اگر مردم احساس کنند دولت با آنها صادقانه سخن می گوید و مشکلات را با آنها در میان می گذارد و موانع تحقق شعارهایش را مطرح می کند با دولت احساس همدلی می کنند و این امر به تقویت سرمایه اجتماعی می انجامد.

ترقی اظهار کرد: گام سوم این است که دولت در تعیین مسئولان اجرایی در سطوح استانی به نخبگان آن استان توجه ویژه داشته باشد و کسانی را برای مناصب استانی انتخاب کند که هماهنگ با شعارهای دولت بوده و به مسئله ارتباط مستمر با مردم اعتقاد داشته باشند و این موجب همراه سازی مردم و دولت می شود و امروز استان خوزستان نمونه بارز اهمیت توجه دولت سیزدهم و آقای رئیسی به انتخاب افراد کارآمد و مردمی برای سپردن مسئولیت های استانی است.

الزامات امیدآفرینی در مردم

وی اقدام دیگر دولت سیزدهم برای بهبود سطح اعتماد را امیدبخشی به مردم دانست و گفت: لازمه امیدآفرینی، اقدامات اجرایی مناسب و مؤثر در کشور است تا مردم کاملا تلاش دولت و کارگزاران نظام را برای تغییر و بهبود شرایط و کاهش مشکلات احساس کنند و این تأثیر قابل توجهی در تقویت اعتماد مردم به دولت دارد. البته اینها گام های اولیه و کوتاه مدت است و در ادامه باید دولت برنامه های بلندمدت خود را به مردم اعلام کند که از جمله آنها ساخت و تأمین مسکن اقشار ضعیف و جوانان، حل مشکل ازدواج و بیکاری و کاهش تورم و گرانی است که این مسائل امید مردم به آینده را افزایش می دهد و سرمایه اجتماعی را که امروز به خاطر نارضایتی ها کاهش یافته، مجددا در مسیر رو به رشد قرار دهد.

ترقی درباره اهمیت ارتباط مستقیم و میدانی مسئولان با مردم به منزله یکی از ابزارهای تقویت اعتماد عمومی گفت: مقام معظم رهبری همواره به همه دولت ها و مجموعه مسئولان توصیه می کنند که در بین مردم حضور پیدا کنند و مشکلات مردم را از نزدیک ببینند و بازخورد تصمیمات خود را در جامعه ارزیابی کنند و در نهایت اینکه روند پیشرفت پروژه ها و طرح های مصوب و میزان تحقق وعده های داده شده را بررسی کنند.

آثار مثبت دیدارهای مردمی مسئولان

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه بیان کرد: در واقع شنیدن مستقیم و بی واسطه دردها و مشکلات مردم نقش مؤثری در کاهش فشارها و دلگرم شدن مردم دارد اما این همه مسئله نیست، بلکه در سفرهای مردمی و استانی مسئولان می توانند روند اجرای طرح های مصوب دولت را ببینند و مشکلات را اولویت بندی کنند. لذا نفس حضور دولتمردان در استان ها و شهرستان ها به ویژه در مناطق محروم به شناسایی بهتر مشکلات و برآورد دقیق تر از شرایط کشور کمک می کند و سبب می شود دولت براساس یک نگاه کارشناسی میدانی و واقعی تر مسائل مناطق مختلف کشور را احصا و دسته بندی کند و این امر به هدفمندتر شدن و بالا رفتن کیفیت و خروجی سفرهای استانی و دیدارهای مردمی منجر می شود.

یکدستی قوا به معنی فراموشی وظایف قانونی نیست

ترقی درباره نقاط مثبت و منفی یکدست شدن و هماهنگی ایجادشده در بین قوا با حضور دولت سیزدهم گفت: این هماهنگی و همگرایی زمانی فرصت است که همه قوای سه گانه به وظایف قانونی خود عمل کنند و دولت مجری صادق قوانین مصوب مجلس  و مجلس ریل گذار دولت و ناظری دقیق  بر عملکرد مجریان باشد و قوه قضاییه نیز ضمن مبارزه با فساد وظیفه خود را در زمینه نظارت بر حسن اجرای قوانین به خوبی انجام دهد و در این صورت است که هم افزایی ایجاد شده و غلبه بر مشکلات آسانتر می شود.

ترقی تصریح کرد: در عین حال این یکدستی و هماهنگی زمانی تهدیدآفرین است که مجلس وظایف نظارتی خود را فراموش کند و بر عملکرد مجریان نظارت دقیقی نکند و قوه قضاییه نیز با اطمینان از دولت مراقبت و رصد لازم را بر اقدامات مسئولان نداشته باشد و تصور کند به واسطه شعارهای دولت سیزدهم نیاز چندانی به جدیت بر مبارزه را فساد نیست و این امر به افزایش خطاها و اشکالات انجامیده و امیدهای ایجاد شده در مردم را از بین می برد.

انتهای پیام
captcha