درج اثری تاریخی از عربستان در فهرست یونسکو
کد خبر: 3986887
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸

درج اثری تاریخی از عربستان در فهرست یونسکو

در آخرین جلسه کمیته میراث جهانی، یونسکو اثری تاریخی از عربستان را به فهرست میراث جهانی خود افزود، عربستان سعودی در سال‌های اخیر به منظور معرفی میراثی فرا اسلامی از این کشور سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه اکتشافات باستان‌شناسی انجام داده است.

درج اثری تاریخی از عربستان در فهرست یونسکو

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، کمیته میراث جهانی در چهل و چهارمین جلسه کمیته آنلاین خود، آثار جدیدی را به فهرست میراث جهانی یونسکو افزود و منطقه فرهنگی حمی که در کوهستانی بایر در جنوب غربی عربستان سعودی قرار گرفته است نیز یکی از این آثار بود. این منطقه در کنار یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای کاروان‌رو باستانی واقع شده که از شبه‌جزیره عربستان عبور می‌کرده است. این منطقه شامل صخره‌های بسیاری است که تصاویر مختلفی روی آن‌ها حک شده و در آن صحنه‌های شکار، حیوانات، گیاهان و سبک زندگی به تصویر کشیده شده است. این تصاویر از 7 هزار سال پیش تا دوران نزدیک به معاصر ترسیم‌شده‌اند.

از قرن‌ها پیش مسافران و سپاهیانی که از این منطقه عبور کرده‌اند، کتیبه‌ها و تصاویر زیادی را بر روی صخره‌ها به‌جای گذاشته‌اند که بیشتر آن‌ها تاکنون نیز سالم مانده است. کتیبه‌های موجود بر روی صخره‌ها به خطوط و زبانهای مختلفی نوشته شده است که شامل خطوط مسند، آرامی-نبطی، عربی جنوبی، ثمودی، یونانی و عربی می‌شود. این مکان انباشته از آثار باستانی مختلفی است که هنوز مورد حفاری قرار نگرفته است و شامل مقبره‌ها، سازه‌های سنگی، چاه‌های باستانی و ابزارهای پراکنده سنگی می‌شود.

عربستان سعودی از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور تلاش گسترده‌ای را برای نشان دادن میراث فرا اسلامی این کشور آغاز کرده است. بخش مهمی از این تلاش‌ها شامل سرمایه‌گذاری روی اکتشافات و حفاری‌های باستان‌شناسی بوده است.

انتهای پیام
captcha