تبدیل منزل قاری برجسته مصری به مسجد
کد خبر: 3988938
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲

تبدیل منزل قاری برجسته مصری به مسجد

سازمان اوقاف مصر در استان قنا این کشور،‌ طی مراسمی به طور رسمی تبدیل منزل شیخ عویضه از قاریان نامدار این کشور به مسجد را اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، سازمان اوقاف استان قنا در کشور مصر روز جمعه مسجدی را به نام مرحوم شیخ عویضه، از قاریان نامدار مصری در شهر قنا افتتاح کرد.

فرزندان شیخ عویضه و شماری از محبان او و اعضایی از پارلمان مصر در مراسم افتتاح این مسجد حضور داشتند.

شیخ عویضه که عمر خود را صرف خدمت به قرآن کریم کرده بود، در سال 2012 در سن 92 سالگی درگذشت.

شاگردان این قاری برجسته مصری، منزل ساده او را در منطقه الشئون در شهر قنا به مسجدی تبدیل کردند که از سه بخش تشکیل شده بود، بخشی برای تدریس قرائات قرآنی و بخشی برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان و بخشی هم ویژه آموزش حفظ و قرائات قرآن به زنان بوده که حالا سازمان اوقاف قنا این مسجد را پس از ترمیم و توسعه، افتتاح کرد.

شيخ محمد عويضه در سال 1947 به شهر سوئز مصر مهاجرت کرده بود در آنجا علم قرائات را نزد شیخ احمد طاووس آموخت. او در سال 1952 به زادگاهش در منطقه الشئون شهر قنا بازگشت و ساليان زيادی از عمر خويش را در راه آموزش قرائات هفتگانه به قرآن‌آموزان سپری كرد و در منزل كوچك خود نیز به صورت رايگان به تدريس قرآن مشغول بود.

در محفل قرآنی شيخ عويضه علاوه بر قاريان استان قنا، فعالان و پژوهشگران قرآنی از مناطق مختلف مصر از «الجيزه» تا «اسوان» حاضر می‌شدند.

جلسات قرآن اين استاد برجسته مصری محلی برای تجمع پژوهشگران و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاه‌های مصر برای يادگيری علم تجويد در محضر شيخ عويضه نيز بود.

براساس اين گزارش، شيخ عويضه سواد زیادی نداشت، اما به دليل توانمندی منحصر به فردش، اجازه‌نامه‌های علمی قرائت قرآن با دست‌خط خود به قراء مصری اعطا می‌كرد و قاريانی كه موفق به كسب اين اجازه‌نامه‌ها می‌شدند، از اعتبار و جايگاهی ويژه در مصر برخوردار بودند.

اين قاری نامدار مصری همچنين به مدت ۵۰ سال شاگردانش را هر روز عصر تا اذان مغرب در دارالقرآن خود در منطقه «الشئون» به حضور می‌پذيرفت و اين دارالقرآن در مصر به شهرت فراوانی دست يافت.

او در سیزده سالگی حافظ کل قرآن شد و دانشگاه الازهر هم در دهه هفتاد قرن گذشته از او برای تدریس قرائات قرآنی دعوت کرد.

انتهای پیام
captcha