تاریخ را صادقانه و مستدل روایت کنیم + فیلم
کد خبر: 3990788
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
عاشورا و امروز ما/ 12

تاریخ را صادقانه و مستدل روایت کنیم + فیلم

باید مراقب بود که مجالس حسین(ع) آلوده به ذکر مطالب سست، بی پایه و خدای ناکرده نادرست و دروغ نشود که حسین(ع) مظهر صداقت و مبارزه با دروغ بود.

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، در سلسله درس‌گفتارهای «عاشورا و امروز ما» که در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد به بررسی تاریخ تحلیلی عاشورا، ریشه‌های این قیام و درس‌های آن برای دنیای امروز پرداخته است که بخش دوازدهم آن در ادامه می‌آید:
 
دین ما به ما آموخته است که در نقل حوادث باید از منابع معتبر و موثق استفاده کرد. حتی اگر من می‌خواهم به شما خبر دهم که فلان فرد آمد یا نیامد؟ نمی‌توانم این را بدون تحقیق برای شما نقل کنم. تا اطمینان ندارم نباید بگویم آمد یا رفت. این در روابط عادی است چه برسد به اینکه بخواهیم درباره حسین(ع) صحبت کنیم.
 
فقهای ما فرموده‌اند اگر کسی مطلبی را از یک منبع غیرموثق نقل کند فارغ از اینکه درست یا نادرست است کار وی نادرست است و جزء دروغگویان نوشته می‌شود. امام باقر(ع) فرمود: «لا تُحَدِّثْ مِن غَيرِ ثِقَةٍ فَتكونَ كَذّاباً» یعنی هیچ خبر و مطلبی را جز از یک منبع مطمئن نقل نکن که نقل خبر از منبع غیرموثق همان و دروغگو محسوب شدن همان.
 
اینکه ما هر چه را خصوصاً در ذکر مصیبت می‌شنویم بازگو کنیم جواز شرعی ندارد. امام علی(ع) فرمود: «لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعْتَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ كَذِبا» یعنی هر چیزی که گفتند و شنیدید را نباید شما هم بگویید تا دیگران بشنوند چراکه در این صورت شما قطعاً جزء دروغگویان هستید. این در صورتی‌ است که ما منبع موثقی داشته باشیم و حتی اگر منبع ما موثق هم باشد هر خبری را نمی‌توانیم برای دیگران نقل کنیم. 
 
هر راستی گفتنی نیست بنابراین باید مراقب بود که مجالس حسین(ع) آلوده به ذکر مطالب سست، بی پایه و خدای ناکرده نادرست و دروغ نشود که حسین(ع) مظهر صداقت و مبارزه با دروغ بود.
 
انتهای پیام
captcha