اهمیت برپایی عزای سیدالشهدا(ع) + فیلم
کد خبر: 3989846
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
عاشورا و امروز ما/ 4

اهمیت برپایی عزای سیدالشهدا(ع) + فیلم

توصیه و تاکید زیادی از سوی ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین درباره برپایی عزای امام حسین(ع) وارد شده است و این رازی دارد که شیعه به آن پی برده و در طول قرن‌ها این مجالس را در هر شرایطی حفظ کرده است.

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، در سلسله درس‌گفتارهای «عاشورا و امروز ما» که در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد به بررسی تاریخ تحلیلی عاشورا، ریشه‌های این قیام و درس‌های آن برای دنیای امروز پرداخته است که بخش چهارم آن در ادامه می‌آید:
 
اینهمه تأکید برای برگزاری مجالس ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) برای چیست؟ اینکه اینهمه در روایات ما پاداش دنیوی و اخروی برای حضور در مجالس حسینی وعده داده شده به چه علت است؟ آنقدر حضور در این جلسات و شنیدن ذکر مصایب اهل بیت(ع) مهم و دارای پاداش است که امام صادق(ع) در یک کلام فرمود: هر کاری بالاخره اندازه‌ای از پاداش دارد و کار خوب بدون پاداش نیست مگر ریختن اشک برای ما که پاداش آن اندازه ندارد.
 
در این مجالس چه اتفاقی می‌افتد که چنین پاداش بی‌نهایت و بی‌نظیری برای آن پیش‌بینی کرده‌اند و به ما اجازه داده‌اند که حتی در عزای حسین(ع) بی‌تابی نشان دهیم؟ می‌دانیم که جزع و بی‌تابی حتی در مصیبت عزیزترینِ عزیزان انسان مکروه است اما فقهای ما فتوا داده‌اند که این کراهت در عزای امام حسین(ع) وجود ندارد. یکی از دلایل این است که ما با حضور در این جلسات، تاریخ عاشورا را مکرراً بازخوانی کنیم تا فراموش نشود و در آن تفکر کنیم و برای آینده‌ ما درس زندگی باشد.
 
خوشا به سعادت کسانی‌ که توفیق دارند در چنین مجالسی حضور داشته باشند و اگر به دلایلی مانند شرایط امروز کرونایی کشور حضور در این جلسات ممکن نیست، خانه دل خودشان را به عزاخانه امام حسین(ع) تبدیل می‌کنند. 
 
انتهای پیام
captcha