استراتژی جدید آمریکا «باتلاق‌سازی افغانستان» برای منطقه است
کد خبر: 3990976
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا:

استراتژی جدید آمریکا «باتلاق‌سازی افغانستان» برای منطقه است

عصمت‌اللهی در مورد نقش آمریکا در تحولات اخیر افغانستان گفت: استراتژی جدید دولت آمریکا، باتلاق‌سازی افغانستان برای منطقه است. به این معنا که افغانستان را تبدیل به جایی برای تروریسم و جنگ کند و مرزهای غربی افغانستان که به ایران منتهی می‌شود، ناامن شود. این موضوع برای مرزهای شمالی افغانستان که به آسیای مرکزی منتهی می‌شود، هم صادق است.

به گزارش ایکنا، تحولات اخیر افغانستان که به سرعت در حال تغییر این کشور است، باعث شده که نگرانی‌ها در مورد آینده این کشور و تاثیر این تحولات بر منطقه خاورمیانه به شدت افزایش یابد.

حملات برق‌آسای گروه طالبان که بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شدت گرفت در طول چند هفته اخیر تقریباً 90 درصد از خاک افغانستان را به کنترل این گروه درآوردده و تا لحظه انتشار این مصاحبه اخبار حاکی از ورود طالبان به شهر کابل و احتمال سقوط این شهر به دست این گروه است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که مسائلی مانند فساد دولتی و ناکارآمدی دولت باعث شده که ارتش این کشور نتواند در مقابل طالبان چندان ایستادگی داشته باشد و در بسیاری از مناطق تسلیم شده و یا عقب‌نشینی می‌کند.

دکتر محمد هاشم عصمت‌اللهی، استاد دانشگاه کابل در گفت‌و‌گویی که با ایکنا داشت در پاسخ به سؤالی در مورد علت پیشروی‌های برق‌آسای گروه طالبان و تصرفات این گروه با اشاره به نقش سازمان‌های اطلاعاتی بین‌المللی و منطقه‌ای گفت: تحولات برق‌آسای اوضاع اخیر با محوریت طالبان نشان از این دارد که در ورای این رخدادها اقدامات استخباراتی بسیار قوی وجود دارد و بیشتر مناطق بدون جنگ و درگیری تسلیم می‌شود.


بیشتر بخوانید


عصمت‌اللهی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا(CIA) و ISI پاکستان در پشت این تحولات هستند و تأمین و ساماندهی تجهیزات طالبان از سوی کشورهایی مانند پاکستان، عربستان سعودی و قطر در جریان است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد همدلی و حمایت مردم افغانستان از طالبان با رد این موضوع گفت: مردم همدلی با طالبان ندارند و حتی تسلیم شدن مسئولین، مقامات و نیروهای ارتش به این دلیل است که آنها تحت تأثیر جنگ روانی طالبان قرار گرفته‌ و ترجیح می‌دهند که فرار کنند.

استاد دانشگاه کابل تصریح کرد: این تحولات امروز افغانستان نتیجه 18 ماه مذاکره صلح آمریکا و طالبان است که با بایکوت کردن نقش دولت افغانستان که در واقع دولت سرسپرده آمریکا است، صورت گرفت.

عصمت‌اللهی در مورد نقش آمریکا در این تحولات گفت: فکر می‌کنم که استراتژی جدید دولت آمریکا، باتلاق‌سازی افغانستان برای منطقه است. به این معنا که بیشتر مناطق و شهرهای افغانستان را طالبان تصرف کند. همزمان با تصرف افغانستان توسط طالبان، صدای پای داعش، نیروهای جیش‌العدل و لشگر طیبه که از پاکستان می‌آیند در بسیاری از مناطق شنیده می‌شود.

وی افزود: بنابراین طرح آمریکا بر این است که افغانستان را تبدیل به جایی برای تروریسم و جنگ کند و مرزهای غربی افغانستان که به ایران منتهی می‌شود، ناامن شود. این موضوع برای مرزهای شمالی افغانستان که به آسیای مرکزی منتهی می‌شود هم صادق است. این استراتژی کثیفی است که آمریکا با نام مدیریت بحران و خلق بحران در دستور کار خود دارد.

عصمت‌اللهی در پایان گفت: با توجه به اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه این کشورها به خوبی متوجه هستند که آمریکا فقط یک گزینه دارد و آن این است که به دلیل اینکه افغانستان از نظر ژئواستراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک بسیار برای غربی‌ها مهم بوده از استراتژی آینده‌آفرینی که آینده جغرافیا منطقه را تغییر داده استفاده کند و از قدرت گرفتن کشورهایی مانند ایران، روسیه، چین و هند جلوگیری کنند. این فتوحات شهرها توسط طالبان مقدمه‌ای برای تحولات آینده منطقه است.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha