ارگ ریاست جمهوری در تصرف طالبان / تشکیل دولت انتقالی منتفی است
کد خبر: 3990988
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
روند سریع تحولات در افغانستان؛

ارگ ریاست جمهوری در تصرف طالبان / تشکیل دولت انتقالی منتفی است

منابع خبری از ورود مقامات کمیته نظامی طالبان به کاخ ریاست جمهوری در کابل و اعلام عفو عمومی خبر دادند. همچنین تشکیل دولت انتقالی از سوی منابعی در طالبان رد شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، منابع خبری از وضعیت ناپایدار کابل، پایتخت افغانستان خبر داده‌اند. طالبان اعلام کرده‌اند که در آستانه ورود به این شهر قرار دارند، اما هنوز به صورت رسمی وارد شهر نشده‌اند. برخی دیگر از رسانه‌ها نیز از استعفای قریب‌الوقوع اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان و سپردن قدرت به دست دولت موقت خبر داده‌اند. گفته می‌شود احمد جلالی، وزیر داخله سابق کشور افغانستان و چهره دانشگاهی که در حال حاضر ساکن آمریکاست، سرپرستی دولت موقت را به عهده خواهد گرفت. با این حال تاکنون تأیید نشده است که طالبان نیز این پیشنهاد را پذیرفته‌اند یا تنها وزارت کشور افغانستان از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان سخن گفته است.

خبرنگار المیادین به نقل از منبعی در کابل پایتخت افغانستان گزارش کرده است که طالبان ورودی‌های پایتخت را محاصره کرده، اما هنوز وارد آن نشده و تأکید کرده است که پایتخت افغانستان شاهد هرج‌ومرج بزرگی در حال حاضر است.

وی با اشاره به اینکه یک هواپیمای ریاست جمهوری وجود دارد که ممکن است رئیس‌جمهور اشرف غنی را از کابل خارج کند؛ خاطرنشان کرد که در میان انتظار منابع برای خروج رئیس‌جمهور افغانستان در محافل دولتی در کابل تنش وجود دارد.

همچنین گزارش‌شده است که کابل شاهد هرج‌ومرج بسیار در دفاتر شبکه‌های تلویزیونی در این شهر و تکاپوی مردم و کارکنان این مراکز است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی تصریح کرده است که به جنگجویان این جنبش دستور داده‌شده است که در مبادی ورودی در پایتخت توقف کنند و خاطرنشان کرد تاکنون هیچ فردی از سوی این جنگجویان به قتل نرسیده یا مجروح نشده است.

خروج نیروهای بین‌المللی و تصرف جلال‌آباد توسط طالبان

رسانه‌های مختلف از جمله المیادین گزارش داده‌اند که 5000 تفنگدار دریایی آمریکایی و 660 نیروی انگلیسی وارد فرودگاه کابل شده‌اند و خاطرنشان کرده‌اند که گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی و انگلیسی با هدف جلوگیری از کنترل طالبان در پایتخت اقدام خواهند کرد. بااین‌حال به نظر می‌رسد نیروهای آمریکایی و انگلیسی تنها وظیفه خروج اتباع و کارکنان دیپلماتیک این کشورها از کابل را خواهند داشت و با طالبان درگیر نخواهند شد.

آخرین تحولات در افغانستان: طالبان در آستانه فتح کابل
 رویترز به نقل از یکی از رهبران جنبش طالبان در دوحه گفت که نیروهای افغان باید تیراندازی را متوقف کرده و به همه غیرنظامیان اجازه عبور دهند و از غیرنظامیان افغان خواست در کشور خود بمانند و از ترس آنجا را ترک نکنند.

وی فاش کرد که این جنبش در حال مذاکره با دولت افغانستان است تا کابل را به‌صورت مسالمت‌آمیز واگذار کند.

رویترز به نقل از یک مقام در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گزارش داد که رئیس‌جمهور غنی در حال مذاکره با زلمی خلیل‌زاد و مقامات ناتو است.

دو مقام آمریکایی گفتند که کشورشان شروع به خروج دیپلمات‌های خود از سفارت خود در کابل کرده است، در حالی که وزیر خارجه آلمان تأیید کرد که نیروی هوایی آلمان پروازهای ترابری نظامی را برای تخلیه دیپلمات‌های خود انجام می‌دهد.

طالبان در ساعات گذشته، کنترل شهر جلال‌آباد را بدون درگیری به دست گرفت. با تصرف جلال‌آباد تقریباً تمام شهرهای مهم افغانستان به جز کابل در اختیار طالبان قرار گرفته است.

تلاش روسیه برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد

الجزیره گزارش کرده است که یک مقام در وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که کشورش با دیگر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان همکاری می‌کند، زیرا جنبش طالبان در آستانه تصرف کامل قدرت است.

ضمیر زابلوف، مقام رسمی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های روسی با تأکید بر اینکه به‌زودی جلسه‌ای برگزار می‌شود، تصریح کرد که ما بر روی تشکیل این جلسه کار می‌کنیم.

زابلوف به خبرگزاری‌های روسی اطلاع داده است که روسیه یکی از کشورهایی است که از طالبان درباره امنیت سفارتخانه‌های خود تضمین دریافت کرده است. وی گفت: این کشور کارکنان نمایندگی دیپلماتیک خود را از افغانستان خارج نخواهد کرد.

زابلوف نشان داد که وی با سفیر روسیه در کابل در تماس مستقیم است و همکارانش همچنان در سفارت کار می‌کنند. به گفته این مقام دیپلماتیک، روسیه تنها کشوری نبوده است که این تضمین را دریافت کرده است.

تصرف تمام افغانستان به جز کابل و بخش‌هایی از ولایت پنجشیر از سوی طالبان

منابع خبر از افغانستان گزارش داده‌اند که به استثنای بخش‌هایی از شهر کابل و ولایت پنجشیر تمامی نقاط دیگر کشور به دست طالبان افتادند.

شهرهای مزار شریف، میمنه، چاریکار، محمود راقی، جلال‌آباد، مهترلام، میدان وردک، خوست، بامیان، دایکندی و نورستان از دیروز یکی پس از دیگری بدون درگیری به دست طالبان افتاده و تمامی زندانیان در این ولایت‌ها آزاد شدند.

این در حالی است که تا ساعت 6 بعدازظهر دیروز به وقت محلی، بیست‌ویک ولایت به دست طالبان افتاد بود، اما دیشب و امروز با گذشت هر ساعت مناطق بیشتری به دست طالبان افتاده است.

در ولایت کابل نیز چهارده ولسوالی (شهرستان) و چندین حوزه امنیتی به دست طالبان افتاده و نیروهای دولتی از آن خارج شده‌اند.

انتظار می‌رود تا ساعات دیگر، یک یا دو روز یا هم زودتر بیشتر درباره حکومت آینده توافقی میان حکومت و طالبان صورت گیرد. اشرف غنی با هیئتی از طالبان در ارگ دیدار کرده است.

خروج اشرف غنی از افغانستان

دکتر عبدالله، رئیس شورای ملی صلح افغانستان با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور خبر داده است و این اقدام او را تقبیح کرده است، وی برای مردم افغانستان طلب آرامش و صلح کرده است که بتوانند این شبانه‌روز سخت را سپری کرده و راهی برای زندگی صلح‌آمیز بیابند.

تشکیل دولت انتقالی

الجزیره به نقل از وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که یک مقام ارشد دولت افغانستان تأیید کرده دولت‌های آمریکا و افغانستان از طالبان خواسته‌اند تا موافقت برای تشکیل دولت انتقالی ورود به کابل را به تعویق بیندازند و وزیر دفاع افغانستان گفت که غنی بخشی از اختیارات خود را واگذار کرده و انتظار می‌رود همراه با هیئتی برای مذاکره با طالبان در دوحه عزیمت کند.

این مقام افغان تصریح کرد که در حال حاضر، مذاکراتی بین دولت و طالبان برای انتخاب رئیس جمهور برای دولت انتقالی قابل قبول برای همه وجود دارد‌، اما او معتقد نیست که طالبان این پیشنهاد را بپذیرند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که هیئت دولت به سرپرستی دکتر عبدالله قرار است روز یکشنبه به پایتخت قطر برود تا با نمایندگان جنبش طالبان در مورد موضوع واگذاری قدرت ملاقات کند.

آنتونی بلینکن‌، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز گفت که واشنگتن از مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه حمایت خواهد کرد.

وی در مصاحبه با (NBC) تأکید کرده است که ایالات متحده تیمی در دوحه دارد که با سازمان ملل متحد، قطر و سایر کشورها برای حمایت از این تلاش‌ها همکاری می‌کند و از امکان دستیابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز برای توافق انتقال قدرت آگاه است و اشاره کرده است که حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات در این کشور مردم افغانستان را از ریختن خون بیشتر و خونریزی باز می‌دارد.

بسم‌الله خان‌ محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در سخنرانی خود برای ساکنان پایتخت‌، تأکید کرد که شهر امن است و نیروهای امنیتی متعهد به دفاع از آن هستند و تأکید کرد که نیروهای بین‌المللی برای تأمین امنیت شهر فعالیت خواهند کرد.

عبدالستار میرزاقوال‌، سرپرست وزارت داخله افغانستان نیز تأیید کرده است که طالبان به کابل حمله نخواهند کرد و تأکید کرد که قدرت از طریق یک دولت موقت و به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز واگذار می‌شود.

کرزای: تشکیل جلسه برای جلوگیری از هرج‌ومرج

حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با انتشار پستی در توییتر اعلام کرده است که در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به منظور جلوگیری از هرج‌ومرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز شورای هماهنگی متشکل از دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شواری عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار، امیر حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزای رئیس‌جمهور پیشین کشور تشکیل شد.

این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان می‌خواهد با حفظ خویشتن‌داری، جلوی درگیری‌ها، هرج‌ومرج و تحریکات افراد غیرمسئول و غیر‌مرتبط را قاطعانه بگیرند.

واگذاری پایگاه هوایی بگرام

منابع خبری اطلاع داده‌اند که نیروهای اردوی (ارتش) ملی افغانستان در کابل دستور واگذاری پایگاه هوایی بگرام به طالبان را دریافت کرده‌اند.

اخبار دیگر حاکی از آن است که طالبان زندان بگرام را تصرف کرده و زندانیان این گروه را آزاد کرده‌اند و در حال پیشروی به سوی فرودگاه کابل هستند.

علاوه بر این، گفته می‌شود که واحدهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تلاش هستند تا جبهه‌ای برای جلوگیری از ورود طالبان به فرودگاه کابل ایجاد کنند.

علاوه بر این، خروج رئیس‌جمهور اشرف غنی از افغانستان و رفتن او به تاجیکستان را تأیید شده است. با این حال غنی اختیارات خود را به افرادی واگذار کرده است که هویت آن‌ها هنوز اعلام نشده است.

دستور ورود طالبان به کابل

بر اساس بیانیه طالبان که در وب‌سایت خود منتشر کرده‌اند، این گروه به نیروهای خود دستور داد تا به محله‌های پایتخت افغانستان، کابل، وارد شوند و توضیح دادند که این کار برای جلوگیری از غارت و خشونت در مناطقی است که پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان آنجا را ترک کرده‌اند.

منابعی در دفتر ریاست جمهوری افغانستان تأیید کرده‌اند که رئیس‌جمهور غنی با توجه به وضعیت بحرانی در این کشور با استعفا موافقت کرد و به تاجیکستان رفت. او تأکید کرد که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی نیز این کشور را به مقصد تاجیکستان ترک کرد. این امر پس از ورود طالبان به کاخ ریاست جمهوری در کابل صورت گرفته است.

خروج فوری دیپلمات‌های انگلیس و فرانسه

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس تصریح کرد که سفیر این کشور در افغانستان به صورت پیوسته فعالیت دارد تا بر خروج شهروندان ما از آنجا نظارت داشته باشد. وی درباره موضع انگلستان در قبال افغانستان نیز اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم یک دولت جدید در کابل را به طور یک‌جانبه به رسمیت بشناسیم، بدون اینکه به دیدگاهی مشترک در این زمینه دست یابیم و تصریح کرد که بریتانیا با شرکای خود و ناتو همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که وضعیت افغانستان به حالت قبل از سال 2001 باز نخواهد گشت.

وی افزود که هیچ‌کس نمی‌خواهد که افغانستان به سرزمینی برای تروریسم بدل شود و تأکید کرد که این کشور با شرکای خود، ناتو و شورای امنیت همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان به دوران تروریسم باز نمی‌گردد.

دبیر کل ناتو نیز اعلام کرده است که با نخست‌وزیر انگلیس و وزرای خارجه کانادا‌، دانمارک و هلند در مورد وضعیت افغانستان گفت‌وگو و تأکید کرده است که ناتو برای تسهیل و هماهنگی تخلیه به بازماندن فرودگاه کابل همکاری خواهد کرد.

دیوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل نیز به همراه خانواده خود با هلیکوپتر، کابل پایتخت افغانستان را ترک می‌کنند.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که سفارت این کشور در افغانستان به دلیل وخامت اوضاع امنیتی کابل به فرودگاه این شهر منتقل شده است.

با افزایش ناآرامی‌ها، سفارت آمریکا در کابل تصریح کرده است که وضعیت امنیتی به سرعت در حال تغییر است و گزارش‌هایی وجود دارد که در فرودگاه این شهر تیراندازی صورت گرفت. این سفارت اعلام کرده است که ما از شهروندان آمریکایی می‌خواهیم که در محل‌های خود بمانند و با سفارت تماس نگیرند.

تشکیل امارت اسلامی از کاخ ریاست جمهوری اعلام خواهد شد

آسوشیتدپرس گزارش داده است که ارتش آمریکا، کاردار سفارت واشنگتن در کابل را از مقر سفارت به فرودگاه منتقل می‌کند. این شبکه همچنین به نقل از یک مقام طالبان اعلام کرده است که این گروه به زودی تشکیل امارت اسلامی افغانستان را از کاخ ریاست جمهوری در کابل اعلام خواهد کرد.

ورود طالبان به کابل / خروج اشرف غنی از افغانستان

نخست‌وزیر انگلیس خواست که هیچ کشوری دولت طالبان در کابل را تا زمان توافق بر سر یک رویکرد جامع برای مواجهه با این جنبش به رسمیت نشناسد. از سویی دیگر، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کرد که تصرف افغانستان از سوی طالبان یک رویداد غم‌انگیز و خطری برای منافع امنیت ملی آمریکا و کل جهان است. وزیر دفاع آمریکا نیز به کنگره این کشور اعلام کرده است که وضعیت کنونی در افغانستان مملو از چالش است و کشورش از فرودگاه کابل دفاع می‌کند. او به نمایندگان کنگره اطمینان داد که 5000 سرباز آمریکایی در افغانستان خروج منظم اتباع آمریکایی از افغانستان را تضمین کرده و بر باز و ایمن ماندن فرودگاه کابل نظارت خواهند کرد.

ارگ ریاست جمهوری در تصرف طالبان

الجزیره گزارش کرده است که طالبان وارد کابل پایتخت افغانستان شده و کاخ ریاست جمهوری در کابل را در اختیار گرفته‌اند.

جنگجویان طالبان بعدازظهر امروز وارد پایتخت افغانستان کابل شدند و پس از فرار نیروهای امنیتی و عزیمت اشرف غنی رئیس‌جمهور به تاجیکستان، کنترل کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه نظامی شهر را در دست گرفتند. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که پلیس و مقامات در کابل فرار کردند که این امر باعث ایجاد اخلال در نظم و قانون می‌شود.

ورود طالبان به کابل / خروج اشرف غنی از افغانستان
پس از ورود مقامات کمیته نظامی طالبان به کاخ ریاست جمهوری در کابل، طالبان عفو عمومی را اعلام کرد.

طالبان: حکومت انتقالی در کار نخواهد بود

رویترز به نقل از دو منبع در طالبان گفته است که دولت انتقالی در افغانستان وجود نخواهد داشت و این جنبش انتظار واگذاری کامل قدرت را دارد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان بر لزوم واگذاری پایتخت، کابل و قدرت به امارت اسلامی افغانستان تأکید کرد و گفت: ما در آینده یک حکومت جامع اسلامی در افغانستان خواهیم داشت.

شاهین به شهروندان افغانستان - به ویژه در پایتخت، کابل - اطمینان داد که اموال و جان آن‌ها در امنیت خواهد بود.

رویترز از قول یک مقام ناتو اعلام کرده است، همه پروازهای غیرنظامی از فرودگاه کابل به حالت تعلیق درآمده و فقط هواپیماهای نظامی اجازه پرواز دارند.

وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرده است که این کشور تحولات کابل را از نزدیک دنبال می‌کند و خواهان آتش‌بس فوری، جامع و پایدار در افغانستان است. علاوه بر این تصریح کرده است که این کشور بر تلاش برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان تأکید می‌کند که راه را برای یک توافق جامع که همه را در خود جای دهد، هموار می‌کند. قطر که میزبان گفت‌وگوهای صلح افغانستان بوده، اعلام کرده است خواهان آتش‌بس فوری‌، جامع و پایدار و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان است.

سناتور جمهوری‌خواه، تام کاتن تصریح کرده است که رئیس‌جمهور بایدن باید به نیروی هوایی ایالات‌متحده فرمان دهد تا هر جنگجوی طالبان در کابل را نابود کند، هر اقدامی کمتر از این، ناتوانی بایدن را در برابر جهان تأیید کند.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که ما قصد داریم با ملا عبدالغنی، برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان تماس برقرار کنیم.

صدای انفجار مهیب در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری

در مقابل، طالبان اعلام کرده است که ما به همه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک در کابل اطمینان می‌دهیم که هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند و نیروهای ما وظیفه دارند امنیت را در سراسر کشور حفظ کنند. با این حال اعلام شده است که صدای انفجار مهیبی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در کابل شنیده شده است.

وزیر دفاع آلمان نیز تأکید کرده است که ما برای همه سناریوها در افغانستان آماده‌ایم و این یک مأموریت خطرناک است.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه درباره تحولات در افغانستان تشکیل جلسه خواهد داد.

از طرفی منابع خبری از ورود سران طالبان به کاخ ریاست جمهوری در کابل خبر داده‌اند. و رهبر طالبان نیز اعلام کرده‌اند که به زودی تشکیل امارت اسلامی را اعلام می‌کنیم.

ارگ ریاست جمهوری در تصرف طالبان / تشکیل دولت انتقالی منتفی است

یک رهبر طالبان پس از کنترل این گروه بر پایتخت افغانستان از داخل کاخ ریاست جمهوری در کابل سخنرانی و تصریح کرد که ما به همه مقامات، رهبران امنیتی، ارتش و مردم کابل اطمینان می‌دهیم که جان و مال آن‌ها در امان خواهد بود. وی اظهار کرد که ما پس از بیست سال نبرد با نیروهای خارجی وارد اینجا شدیم و ترجیح دادیم تا نیروهای ما تمام مقرهای دولتی و سایت‌های رسمی در کابل را تحت کنترل خود درآوردند.

محافظ اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق در گفت‌وگویی اعلام کرده است که رئیس‌جمهور سابق با دو هواپیما کابل را به همراه تعدادی از مقامات و خانواده‌اش به مقصد تاشکند ترک کرد. وی تصریح کرده است که اشرف غنی با او تماس گرفته و گفته است که هماهنگی با حامد کرزی را برای انتقال قدرت ادامه دهد. وی در ادامه گفته است که به طور رسمی کاخ ریاست جمهوری را به طالبان واگذار می‌کند.

مقام امنیتی مرکزی در جنبش طالبان به الجزیره اطلاع داده است که در حال حاضر، مقدمات بازگشت رهبران جنبش به کابل در حال انجام است و عملیات واگذاری قدرت در تمام افغانستان بدون خونریزی انجام شده است. یکی از رهبران جنبش طالبان از داخل کاخ ریاست جمهوری اعلام کرده است که ما خواهان یک دولت مشارکتی با اجزای مختلف مردم افغانستان هستیم و تصمیم نهایی با کمیته سیاسی طالبان خواهد بود.

موضع فیس‌بوکی اشرف غنی

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در فیس‌بوک خود اعلام کرده که برای جلوگیری از خونریزی، کشور را ترک کرده است. با این‌حال یک مقام امنیتی سابق در ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرده است که خروج ناگهانی اشرف غنی، رئیس‌جمهور از کاخ ریاست جمهوری، شوکی را در بین نیروهای امنیتی ایجاد کرده و هیچ‌کس پیش‌تر از این موضوع خبر نداشته است.

انتهای پیام
captcha