طالبان خلع سلاح شهروندان عادی را آغاز کرد / جلسه شورای امنیت درباره افغانستان
کد خبر: 3991191
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
روند سریع تحولات در افغانستان؛

طالبان خلع سلاح شهروندان عادی را آغاز کرد / جلسه شورای امنیت درباره افغانستان

یک روز پس از سیطره طالبان بر کابل، این گروه اعلام کرده است که وضعیت آرام است و نیازی به سلاح شهروندان برای حفظ امنیت نیست، از سویی واکنش‌های جهانی همراه با تردید بسیار در قبال وضعیت سیاسی جدید در کابل ادامه دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، افراد طالبان می‌گویند که اوضاع در افغانستان روز دوشنبه آرام است و یک روز پس از سیطره این گروه بر پایتخت کابل و سقوط دولت تحت حمایت آمریکا، طالبان در هیچ منطقه با نیروهای دولتی در حال خروج یا غیرنظامیان درگیر نیستند.

رویترز به نقل از مقامات این گروه که از افشای نام آن‌ها خودداری کردند خبر داده است که هیچ گزارشی مبنی بر درگیری در مناطق مختلف کشور دریافت نکرده‌اند و یکی از اعضای ارشد گروه گفت: طبق آنچه ما خبر داریم وضعیت آرام است.

رویترز همچنین گزارش داده است که به گفته یکی از اعضای طالبان بیش از 90 درصد ساختمان‌های دولتی تحت کنترل این جنبش است.

 محمد نعیم، سخنگوی طالبان نیز تصریح کرده است که این جنبش برای تأمین امنیت، نیروهای ویژه خود را در کابل مستقر کرده و تقریباً همه عمده ایست‌های بازرسی در پایتخت تحت کنترل طالبان است.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام طالبان گفت که جنگجویان جنبش جمع‌آوری سلاح از غیرنظامیان در پایتخت کابل را نیز آغاز کرده‌اند، این عضو طالبان گفته است که ما درک می‌کنیم که مردم برای امنیت شخصی سلاح نگهداری می‌کردند، اما اکنون دیگر به آن‌ نیاز ندارند و می‌توانند احساس امنیت کنند، چراکه ما اینجا نیستیم که به غیرنظامیان بی‌گناه آسیب برسانیم.

روسیه: در به رسمیت شناختن طالبان عجله‌ای نداریم

المیادین نیز گزراش داده است که وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که مسکو در به رسمیت شناختن حکومت طالبان در رهبری افغانستان عجله نخواهد کرد و تأکید کرد که به رسمیت شناختن این حکومت به رفتار طالبان بستگی دارد.

وزارت خارجه روسیه همچنین افزوده است که در حال حاضر حدود 100 نفر در سفارت روسیه در کابل حضور دارند و تأکید کرده که روسیه و آمریکا در حال برقراری ارتباط و پیگیری وضعیت افغانستان هستند.

این وزارتخانه تصریح کرده است که روسیه با مسئولیت‌پذیری نحوه اداره طالبان بر افغانستان را در اسرع وقت ارزیابی خواهد کرد و سپس در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

 و همچنین ابراز امیدواری کرده است که دولت افغانستان هنگام خروج از کشور تمام منابع نقدینگی این کشور را با خود نبرد و تأکید کرد که طالبان از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تأمین مالی می‌شود.

از سوی دیگر، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان تأکید کرده است که تصرف کابل توسط طالبان برای روسیه غافلگیرکننده بود و خاطرنشان کرد که ارزیابی ما از کیفیت نیروهای مسلح افغانستان خوش‌بینانه بوده است اما آن‌ها با شلیک نخستین گلوله همه‌چیز را رها کردند.

ازبکستان: هواپیمای نظامی افغانستان را هدف قرار دادیم

وزارت دفاع ازبکستان اعلام کرد که یک هواپیمای نیروی هوایی افغانستان را  در حالی که  تلاش می‌کرد وارد مرزهای هوایی ازبکستان شود توسط سیستم دفاع هوایی این کشور سرنگون شد.

نشست اتحادیه اروپا

جوزف پورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا فردا سه‌شنبه برای بحث در مورد کنترل طالبان بر افغانستان جلسه اضطراری تشکیل خواهند داد.پورل با انتشار توییتری تصریح کرد که: افغانستان بر سر دوراهی ایستاده است. موضوع امنیت و رفاه شهروندان و همچنین امنیت بین‌المللی مطرح است.

طالبان خلع سلاح شهروندان عادی را آغاز کرد / جلسه شورای امنیت درباره افغانستان

در همین زمینه، رویترز نیز گزارش داده است که منابع حزبی به نقل از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه به همکاران حزبی خود گفته‌اند که آلمان ممکن است نیاز به تخلیه حداکثر 10 هزار نفر از افغانستان داشته باشد. این تعداد شامل 2500 کارمند پشتیبانی افغان و همچنین فعالان حقوق بشر، وکلا و سایرین است که دولت معتقد است اگر آن‌ها پس از تصرف کابل توسط طالبان از کشور خارج نشوند، در خطر خواهند بود.

قطر: آتش‌بس دائمی در افغانستان برقرار شود

در همین زمینه، وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دولت قطر تحولات سریع در کابل پایتخت افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند و خواستار آتش‌بس فوری، همه‌جانبه و دائمی در تمام مناطق افغانستان است.

 در این بیانیه بر لزوم اقدام فوری برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت که زمینه را برای حل‌وفصل سیاسی جامع که شامل همه طرف‌های افغانستان می‌شود و دستیابی به امنیت و ثبات در کشور هموار می‌کند، تأکید شده است.

دولت قطر همچنین بر ضرورت تأمین امنیت غیرنظامیان در مناطق مختلف افغانستان تأکید کرده و تصریح کرده است که برای ادامه همکاری با سازمان ملل متحد و شرکای بین‌المللی برای برقراری صلح پایدار در افغانستان برای دستیابی به خواسته‌های مردم این کشور برای امنیت، ثبات و توسعه آماده است.

چین: مایل به ایجاد روابط دوستانه با طالبان هستیم

دولت چین نیز تمایل خود را برای ایجاد روابط دوستانه با طالبان اعلام کرده است. هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که پکن به حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان و آینده آن‌ها احترام می‌گذارد.

شورای امنیت درباره افغانستان تشکیل جلسه می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دوشنبه جلسه اضطراری درباره وضعیت افغانستان برگزار می‌کند. در بیانیه‌ای که نمایندگی هند در سازمان ملل متحد که ریاست شورای امنیت را در ماه اوت عهده‌دار است، منتشر شده، آمده است که این نشست ساعت 10 صبح به وقت محلی در شهر نیویورک برگزار می‌شود.

عمران خان: افغانستان زنجیر بردگی را شکست

نخست وزیر پاکستان طی سخنانی پیرامون تحولات افغانستان در اسلام‌آباد اعلام کرد که مردم افغانستان زنجیر اسارت و بردگی را شکستند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «جیو نیوز» (Geo News) عمران خان همچنین با بیان اینکه افرادی که بردگی را پذیرفته‌اند موفق به انجام کارهای بزرگ نخواهند شد، اعلام کرد که نجات یافتن از این زنجیرها مهم است.

این درحالیست که دیروز یک هیئت متشکل از سیاست‌مداران افغان از جمله میر رحمان رحمانی٬ رئیس مجلس نمایندگان افغانستان، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه پیشین و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان و برخی سیاستمداران دیگر برای یک سفر سه روزه وارد اسلام‌آباد شدند.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در دیدار با هیئت افغانی خواستار یک اجماع همه شمول و گسترده سیاسی در افغانستان شد.

حماس پیروزی طالبان را تبریک گفت

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد: به ملت مسلمان افغانستان شکست اشغالگران آمریکایی و بیرون راندن‌شان از کل سرزمین‌شان تبریک می‌گوییم. همچنین به جنبش طالبان و رهبران شجاع آن این پیروزی را که افتخاری بر جهادی طولانی مدت‌شان در طول ۲۰ سال است، تبریک می‌گوییم.

این گروه فلسطینی برای ملت مسلمان افغانستان، رهبری، ملتش، آرزوی موفقیت همراه با ثبات، شکوفایی و وحدت کرد تا تاکیدی بر زوال اشغالگری آمریکا و هم‌پیمانانش باشد و ثابت کند مقاومت ملت‌ها و در راس آنها ملت مبارز افغانستان نتیجه‌اش پیروزی است و آنها به اذن خداوند به اهدافشان در آزادی و بازگشت دست خواهند یافت.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه چین و آمریکا

وزارت خارجه ایالات‌ متحده آمریکا اعلام کرد که بلینکن امروز با همتای چینی خود درباره افغانستان تماس تلفنی برقرار کرده است.

علاوه بر این کاخ سفید اطلاع داده است که رئیس‌جمهور بایدن از تیم امنیت ملی خود گزارشی در مورد وضعیت امنیتی فرودگاه کابل و اقدامات تخلیه اطلاعاتی دریافت کرد.

با این حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با تلخ، سریع و وحشتناک خواندن تحولات در افغانستان تصریح کرد که مأموریت ناتو و نیروهای بین‌المللی در افغانستان آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق نبود.

وی مهم‌ترین مأموریت کنونی نیروهای بین‌المللی را در حال حاضر خروج بیشترین افراد ممکن از افغانستان خواند و تأکید کرد که برای پذیرش پناهندگان به کمک همسایگان افغانستان به ویژه پاکستان نیاز است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز وضعیت کنونی افغانستان را دارای پیامدهای مهمی برای فرانسه، اروپا و کل جامعه بین‌المللی دانسته و تأکید کرده است که ما به مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن ادامه می‌دهیم و افغانستان نباید به سنگری برای تروریسم تبدیل شود.

از طرفی بلومبرگ به نقل از مقامات ترکیه خبر داده است که کنترل طالبان بر کابل برنامه‌های ترکیه برای به دست گرفتن امنیت در فرودگاه پایتخت افغانستان را برهم زده است.

نخست‌وزیر انگلیس نیز خواستار برگزاری ویدئو کنفرانس رهبران گروه 7 درباره افغانستان شد و وزیر خارجه این کشور اذعان کرد که از وسعت و سرعت کنترل طالبان بر افغانستان شگفت‌زده شده‌ایم و این درسی است که باید از آن استفاده کنیم

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان اعلام کرده است که با رهبران طالبان ارتباط برقرار شده و آن‌ها در حال گفت‌وگو درباره مورد مسائل مهم آینده افغانستان هستند.

از سویی دادستانی عمومی ازبکستان نیز خبر داده است که 46 هواپیما و بالگرد ارتش افغانستان را در پی نقض حریم هوایی ازبکستان مجبور به فرود کرده است.

وزارت امور خارجه عربستان نیز با اعلام اینکه رویدادهای کنونی در کشور افغانستان را دنبال می‌کند اظهار امیدواری کرده است که هرچه زودتر اوضاع در این کشور به ثبات برسد و جنبش طالبان و همه احزاب افغان برای حفظ امنیت، ثبات و همچنین جان و مال ملت افغانستان تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha