تیراندازی در پی ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل / ابزار نگرانی دبیر کل سازمان ملل
کد خبر: 3991063
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
آخرین تحولات افغانستان؛

تیراندازی در پی ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل / ابزار نگرانی دبیر کل سازمان ملل

طالبان پس از فتح کابل اعلام کرد جنگ به پایان رسیده است و جزئیات تشکیل دولت جدید را به زودی اعلام می‌کند. در همین حال ترامپ با انتقاد شدید از عملکرد دولت بایدن در افغانستان، خواستار استعفای وی شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، در پی فتح کابل از سوی طالبان، گزارش‌ها حاکی است که همچنان فرودگاه این شهر در هرج و مرج کامل است و با وجود اینکه آمریکا اعلام کرده کنترل فرودگاه را در اختیار دارد اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ازدحام مردم و آشوب شدید در این فرودگاه حکایت دارد.

خبرگزاری فرانسه از تیراندازی نیروهای آمریکایی برای کنترل جمعیت خبر داده است. یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفته که میزان تیراندازی‌ هوایی نیروهای آمریکایی بسیار زیاد بوده است. تعداد زیادی از ساکنان کابل از روز گذشته به فرودگاه کابل رفته‌اند تا با استفاده از آخرین پروازها افغانستان را ترک کنند.

در همین حال، محمد سهیل شاهین، سخنگوی خارجی طالبان مستقر در قطر در حساب توییتر خود از جنگجویان این گروه خواست تا با شهروندان غیر نظامی کاری نداشته باشند. به نوشته سهیل شاهین، هیچ یک از اعضای طالبان حق ندارند بدون اجازه ساکنان خانه‌ای وارد آنجا شوند.

طالبان اعلام کرد که جزئیات تشکیل دولت جدید را به زودی اعلام می‌کند. محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به الجزیره گفت که امروز روز بزرگی برای مردم افغانستان و طالبان است و آنها ثمره 20 سال تلاش و فداکاری خود را دیدند.

ابراز نگرانی سازمان ملل

همچنین دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید در قبال تحولات اخیر افغانستان، از طالبان و طرف‌های دیگر در این کشور خواست که بیشترین خویشتنداری را از خود نشان دهند.

 به دنبال تسلط گروه طالبان بر شهر کابل و ورود نیروهای آن به کاخ ریاست جمهوری پس از فرار اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای، از گروه مذکور و طرف های دیگر در این کشور درخواست کرد که حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند و به حقوق و آزادی های عمومی احترام بگذارند.


فرودگاه کابل

در این بیانیه که بامداد امروز (دوشنبه) در پایگاه اینترنتی سازمان ملل منتشر شده، آمده است: دبیرکل با نگرانی شدیدی تغییر و تحول سریع وضعیت در افغانستان را دنبال می‌کند و طالبان و همه طرف‌های دیگر را به حداکثر خویشتنداری برای حفاظت از جان مردم و اطمینان از تامین نیازهای بشردوستانه ترغیب می کند.

در ادامه بیانیه مذکور تاکید شده است: درگیری، صدها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود می‌کند؛ همچنان گزارش‌هایی درباره نقض جدی حقوق بشر در آسیب پذیرترین جوامع از جنگ وجود دارد؛ دبیرکل به طور ویژه نگران آینده زنان و دختران است، آنها که باید از حقوقشان که به سختی به دست آمده، محافظت شود.

دبیرکل سازمان ملل در این بیانیه همچنین تاکید کرد: باید همه موارد نقض حقوق بشر متوقف شوند و ما جنبش طالبان و همه طرف‌های دیگر را به تضمین احترام و حفاظت از قانون انسانی بین‌المللی و حقوق و آزادی‌های همه مردم فرا می‌خوانیم.

ترامپ: آمریکا در افغانستان شکست خورد

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، سقوط دولت افغانستان را بزرگترین شکست نظامی این کشور در تاریخ خواند. وی با انتقاد از نحوه مدیریت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان توسط جو بایدن، خواهان استعفای او شده‌است.

ترامپ در بیانیه‌ای که یکشنبه منتشر کرد، نوشت:‌ وقت آن است که جو بایدن با بی‌آبرویی به خاطر آن چه که اجازه داده‌ است بر سر افغانستان بیاید، استعفا دهد. او همچنین از سقوط دولت افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین شکست‌ نظامی تاریخ آمریکا نام برده است.

از فرودگاه کابل خبر می‌رسد که نیروهای آمریکایی که برای کمک به تخلیه کارکنان سفارت این کشور به کابل سفر کرده‌اند، همچنان در این فرودگاه حضور دارند.

ظرفیت تمامی پروازهای خروجی از کابل تکمیل شده و به مردم گفته شده که اولویت خروج با شهروندان خارجی است.

وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع آمریکا در بیانیه مشترک خود گفته‌اند که نظامیان آمریکایی کنترل برج مراقبت و مدیریت پروازهای این فرودگاه را بر عهده خواهند گرفت.

همزمان، بیشتر از ۶۰ کشور جهان با صدور یک بیانیه مشترک خواهان برقراری امکان خروج امن و منظم شهروندان خارجی و افغان از افغانستان شده‌اند.

تاکنون چندین کشور غربی مانند کانادا، فرانسه، بریتانیا، نیوزیلند و آلمان برای خارج کردن شهروندانشان به افغانستان هواپیمای نظامی فرستاده اند.

شرکت‌های هواپیمایی امارات متحده عربی پروازهایشان به افغانستان را متوقف کرده‌اند.

شرکت آمریکایی یونایتد ایرلاینز هم اعلام کرد از پرواز در حریم هوایی افغانستان خودداری خواهد کرد. بریتیش ایرویز و ویرجین ایرلاینز هم تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده‌اند.

ژان ایو لودریان وزیرامور خارجه فرانسه به دلیل آنچه افزایش وخامت اوضاع امنیتی افغانستان توصیف کرد، با صدور بیانیه‌ای سفارت کشورش را به فرودگاه کابل منتقل کرد تا از آنجا روند تخلیه شهروندان و نیروهای این کشور را پیگیری نماید.


فرودگاه کابل

شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی درباره سقوط کابل به دست طالبان نوشت اوضاع کنونی در افغانستان بار دیگر به تصویر آمریکا در جهان ضربه مهلکی وارد و اعتماد هم‌پیمانان آمریکا به این کشور را خدشه‌دار کرد.

همچنین پایگاه تحلیلی هیل در این باره نوشت: سقوط افغانستان در پی خروج آمریکا فاجعه ای است که می تواند عواقب تلخی برای اعتبار واشنگتن در صحنه جهانی به ویژه در مقابل روسیه و چین داشته باشد.

سقوط هواپیمای نیروی هوایی افغانستان

خبرگزاری رویترز از سقوط یک هواپیمای نیروی هوایی افغانستان در ازبکستان خبر داد. بنابر گزارش‌ها، این هواپیما در پی اتمام سوختش سقوط کرد و خدمه آن در تلاش برای اخذ پناهندگی سیاسی بودند،‌ اما مقام‌های هوایی ازبکستان اجازه فرود به آن ندادند.

یکی از چهره‌های ارشد حزب محافظه‌کار بریتانیا می‌گوید اگر بوریس جانسون برای جلوگیری از تصرف افغانستان به دست طالبان مداخله نکند، امکان وقوع حمله‌ای تروریستی «در ابعاد ۱۱ سپتامبر» بسیار محتمل است.

توبیاس الوود، رئیس کمیته امور دفاعی مجلس عوام بریتانیا، عقب‌نشینی نیروهای غربی (از افغانستان) را محکوم کرد و آن را «کاملا تحقیرآمیز» خواند و «فاجعه‌ای انسانی» را پیش‌بینی کرد.

پاکستان: در موضوع افغانستان بی‌طرف هستیم

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان می گوید که کشورش نسبت به همه گروه ها در افغانستان بی طرف است و زمانی که نوبت به یافتن راه حل سیاسی برای مشکلات افغانستان برسد، اسلام آباد همراستا و هم عقیده با جامعه بین المللی عمل می کند.

قریشی در ادامه افزود: هنگامی که زمانش فرا برسد، همراستا با اجماع بین المللی، واقعیت های میدانی و منافع ملی پاکستان، طالبان را به رسمیت خواهیم شناخت.

وی با اشاره به اینکه دستور کار و برنامه اسلام آباد این است که شاهد توسعه و رفاه افغانستان باشد، ادامه داد: پاکستان موافق این مسئله است که نباید هیچ راه حل نظامی برای مسئله افغانستان در کار باشد و می خواهد که همه مشکلات از طریق گفتگو حل شود.

دیپلمات‌های ترکیه در افغانستان میمانند

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: نمایندگی‌های ترکیه در افغانستان به فعالیت و خدمات خود ادامه خواهند داد.

وی تاکید کرد: هرگونه تدابیر لازم برای تامین امنیت دیپلمات‌ها و شهروندان ترکیه در افغانستان اتخاذ شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه این مطلب را در بازگشت از سفر الجزایر عنوان کرد و درباره آخرین تحولات افغانستان گفت: از ابتدا اقدامات احتیاطی و تدابیر لازم در مورد تامین امنیت جانی دیپلمات‌ها و تمامی همکارانمان را اتخاذ کردیم.

چاووش‌اوغلو افزود: در تماس تلفنی که همکارانمان در کابل با حدود ۱۵۰۰ شهروند، تجار و مدیران‌ ترک مقیم افغانستان و اقامت داشتند برای تخلیه شهروندانمان و یا تامین امنیت برای ماندشان اعلام آمادگی کردیم و از اینرو مشکلی نداریم.

انتهای پیام
captcha