فیلسوف بریتانیایی: امام حسین(ع) الگوی عدالت اجتماعی و دفاع از ارزش‌ها بود + فیلم
کد خبر: 3991028
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
جهان در رکاب حسین / ۷

فیلسوف بریتانیایی: امام حسین(ع) الگوی عدالت اجتماعی و دفاع از ارزش‌ها بود + فیلم

شخصیت امام حسین(ع) در اندیشه ادوارد کسلر، فیلسوف و اندیشمند اهل انگلیس، الگویی تمام‌عیار برای عدالت اجتماعی و دفاع از ارزش‌های یک جامعه است.

به گزارش ایکنا، همزمان با ایام سوگواری سالروز شهادت سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش مجموعه ۱۰ قسمتی از بیانات شخصیت‌های برجسته و اثرگذار جهان با عنوان «جهان در رکاب حسین(ع)» پیرامون شخصیت و اهداف قیام امام حسین(ع) و آثار آن در بیداری امت‌ها در قالب ویدئوهایی کوتاه ارائه می‌شود.

ادوارد کسلر (Edward Kessler)، فیلسوف و متفکر برجسته در روابط بین ادیان و عضو کالج سنت ادموند، کمبریج و همچنین مدیر انجمن الهیات کمبریج است.

شخصیت امام حسین(ع) در اندیشه این فیلسوف و اندیشمند اهل انگلیس، الگویی تمام‌عیار برای عدالت اجتماعی و دفاع از ارزش‌های یک جامعه است. مشروح بیانات ادوارد کسلر را در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید.

به نظر من حسین(ع) شخصیتی است که می‌توانیم او را بشناسیم. زیرا او در برهه حساسی از صدر اسلام زندگی کرده و این چیزی است که من را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر دوست دارید بر آنچه ما امروز عدالت اجتماعی می‌نامیم تأکید کنید، نوعی فداکاری است که برای بهبود جامعه تلاش می‌شود و این چیزی است که ما به آن نیاز داریم.

امام حسین(ع) کسی بود که مایل بود زندگی خود را برای جامعه بهتر فدا کند. کسی که اولویت عدالت اجتماعی برای او اولویت شماره یک بود. الان که به اطراف خود نگاه می‌کنیم و میلیون‌ها پناهنده را برای نمونه در اروپا می‌بینیم، نیاز به مقابله با فقر را در نتیجه برنامه ریاضت اقتصادی 2008 در رکود اقتصادی می‌بینیم؛ الگوی امام حسین(ع) الگوی عدالت اجتماعی و اسوه دفاع است.

چیزی است که می‌توانیم در همه ادیان پیدا کنیم، اما در اسلام اسوه‌ای فوق‌العاده وجود دارد. فکر می‌کنم باید با هم مطالعه کنیم و وقتی با یکدیگر مطالعه می‌کنیم، اثربخش‌تر است. من فکر می‌کنم یهودیت مشابه اسلام است و آن عبارت کیدوش هاشم (Kiddush Hashem) تقدیس نام خدا و اینکه چطور می‌توانیم نام خدا را تقدیس کنیم؟ این کار را با مسئولیت جمعی و مشارکت اجتماعی انجام می‌دهیم تنها به صورت جدا نیست، فقط کار کردن مسلمانان با مسلمانان، یا کار کردن یهودیان با یهودیان نیست. ما در یک جامعه چند فرهنگی چند مذهبی، معتقد به تکثر زندگی می‌کنیم، بنابراین باید با هم کار کنیم، این بدان معناست که فقط در مورد اشتراکات صحبت نمی‌کنیم.

ما همچنین مدیریت تفاو‌ت‌ها را داریم. این یکی از چالش‌هایی است که به نظر من در مواجه یهودیان با‌ مسلمانان وجود دارد، مدیریت تفاوت‌ها و همچنین آنچه که ما با هم اشتراک داریم و در مذهب شیعه، شما باید نحوه مدیریت تفاوت‌ها را یاد بگیرید.

انتهای پیام
captcha