رایزنی مقامات طالبان برای تشکیل حکومت آینده / گفت‌وگوی تلفنی «ملا برادر» و اسماعیل هنیه
کد خبر: 3991311
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
آخرین تحولات افغانستان؛

رایزنی مقامات طالبان برای تشکیل حکومت آینده / گفت‌وگوی تلفنی «ملا برادر» و اسماعیل هنیه

رهبران طالبان در پیام‌های متعدد خود به شهروندان افغانستان اطمینان می‌دهند که خطری جان و مال آن‌ها را تهدید نمی‌کند. همچنین خبرها حاکی از آن است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با ملا عبدالغنی برادر به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش عربی خبرگزاری آناتولی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در گفت‌وگوی تلفنی با ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان، پایان اشغالگری آمریکا در افغانستان را تبریک گفت.
 
هنیه در این گفت‌وگوی تلفنی پایان اشغالگری آمریکا از خاک افغانستان را مقدمه‌ای برای نابودی همه قدرت‌های ستمگر از منطقه به ویژه رژیم اشغالگر صهیونیستی از سرزمین فلسطین دانست.
 
ملا عبدالغنی برادر نیز ضمن تشکر از هنیه، برای ملت فلسطین آرزوی پیروزی و دست یافتن به نتیجه مبارزات و جهاد آنها کرد و از کشورها و ملت‌های منطقه خواستار یاری ملت فلسطین شد.
 
طالبان: خطری برای جان و مال مردم وجود ندارد

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در مصاحبه با کریستین امانپور مجری شبکه سی ان ان گفت: ضمانت ها و بیانیه‌های رسمی ما اطمینان می‌دهد که هیچ گونه خطری برای اموال، آبرو و زندگی شهروندان افغانستان وجود نخواهد داشت.
 
مردم نباید ترس و وحشت داشته باشند، این تعهد ماست، آنها در زمان حاضر می‌توانند در مناطق تحت کنترل ما زندگی عادی افراد را مشاهده کنند.

شاهین  افزود: در این مناطق مدارس و اداره‌ها باز هستند و تجار به کار خود مشغولند. بنابراین، این مثال عملی ما است. پس چرا آنها (مردم) وحشت زده‌اند؟ آنها نباید وحشت کنند.

سخنگوی طالبان در مورد حقوق زنان در افغانستان گفت: زنان و دختران به عنوان معلم و دانش آموز به مدرسه خواهند رفت شما در چند روز  آینده شاهد آن خواهید بود.
 
به دنبال کنترل کامل طالبان بر کابل، ذبیح الله مجاهد دیگر سخنگوی گروه طالبان در پیامی توییتری اعلام کرد که وضعیت کابل تحت کنترل است، افرادی که در تخلفات دست داشته‌اند دستگیر شده‌اند. هیچ کس اجازه ورود به خانه‌های مقامات پیشین، مصادره خودروها و تهدید آنها را ندارد.
 
رایزنی مقامات طالبان در قطر برای تشکیل حکومت افغانستان
 
خبرگزاری طلوع‌نیوز افغانستان به نقل از یک مقام طالبان اعلام کرد که رایزنی‌ها در دوحه قطر برای بررسی ساختار نظام آینده افغانستان ادامه دارد و طالبان به زودی مواضع خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد.
 
طلوع‌نیوز به نقل از یک مقام بلندپایه طالبان گفت که اکنون رهبری آنان در دوحه سرگرم رایزنی با جامعه جهانی است و با احزاب سیاسی داخل افغانستان هم در تماس است.

از سوی دیگر، «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان در پیامی ویدئویی گفت: حالا وقت امتحان و آزمایش ما فرا رسیده است چرا که ما اکنون چگونگی تامین امنیت مردم را برعهده داریم.

مفتی عمان تسلط طالبان بر افغانستان را فتح‌المبین خواند

شیخ احمد بن حمد الخلیلی، مفتی اعظم عمان در پیامی توئیتری تسلط طالبان بر افغانستان را تبریک گفت و آن را فتح المبین و پیروزی عزتمندانه بر متجاوزان دانست.

وی در این توئیت نوشت: ما به ملت مسلمان و برادر افغانستان این فتح مبین و پیروزی عزتمندانه بر متجاوزان را تبریک می‌گوییم و به همه امت اسلامی نیز تحقق وعده صادق خداوند را تبریک عرض می‌کنیم.

مفتی عمان افزود: از ملت مسلمان و برادر افغانستان خواهشمندیم که در مقابله با همه چالش‌ها متحد باشند و متفرق نشوند و تسامح و صلح و همبستگی بر آنان حکمفرما باشد؛ همچنین به ریسمان الهی چنگ زده و احکام عادلانه دین خدا را به اجرا درآورند و با هرآنچه که به مشروعیت طاغوت ارتباط دارد مبارزه کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که به زودی آرزوی بزرگ همه مسلمانان یعنی آزادی مسجد الاقصی و اراضی اشغالی فلسطین تحقق یابد و به فضل خداوند متعال این پیروزی را جشن بگیریم و بدین ترتیب، امت اسلامی پیشانی خود را از ننگ اشغالگری که سال‌هاست چهره این امت را لکه دار کرده است، پاک سازند.

عبدالله و کرزای: همکاری‌های خوبی با طالبان داریم
 
حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان با انتشار یک پیام تصویری گفت که تلاش‌های شورای هماهنگی برای آرامش بیشتر در شهر کابل و بازگشت به حالت روزمره و عادی جریان دارد.

وی با ابراز امیدواری از موثر بودن این تلاش‌ها افزود: «با طالبان در تماس هستیم، صحبت‌های ثمربخش داریم، در موارد لازم با هم صحبت کردیم و همکاری‌های بسیار خوب جریان دارد».
 
«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان نیز در این ویدئو با تاکید بر این که شورای هماهنگی با تعدادی دیگر از بزرگان افغانستان و سران قوم در تماس است، گفت: اساسی‌ترین تلاش ما در این مرحله خارج از هر نوع ملاحظه دیگر آرامش مردم کابل است.
 
وی افزود: امیدواریم تماس‌هایی که با طالبان داشتیم، در زمینه آرامش شهر کابل و در زمینه مسائل کلان کشور مفید واقع شود.
 
طالبان عفو عمومی اعلام کرد

گروه طالبان در سراسر افغانستان عفو عمومی اعلام کرده و از زنان خواسته است تا به محل کار خود برگردند.

طالبان در وضعیتی که مردم نگرانی بسیاری نسبت به آینده دارند، در این اعلامیه گفته است که «عفو عمومی برای همه است و شما باید با اعتماد کامل به زندگی عادی برگردید».

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرده است که طالبان مقام‌های دولتی را عفو کرده و از آنها خواسته است که با «اطمینان کامل» به کار برگردند.

موضع‌گیری امارات درباره تحولات افغانستان

وزارت خارجه امارات در واکنش به تحولات افغانستان اعلام کرد: ما تحولات اخیر در کشور برادر، جمهوری افغانستان را به دقت زیر نظر داریم.

در بیانیه وزارت خارجه امارات بر ضرورت تحقق ثبات و امنیت در افغانستان به شکل عادلانه و فوری تاکید شده است.

وزارت خارجه امارات ابراز امیدواری کرد که همه گروه‌های افغان تمام تلاش خود را برای تثبیت امنیت و تحقق توسعه در افغانستان به کار گیرند تا آمال و خواسته های ملت افغانستان تامین شود.

انتهای پیام
captcha