شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان و ورود مقام بلندپایه طالبان به کابل
کد خبر: 3992025
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
تحولات جدید در افغانستان؛

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان و ورود مقام بلندپایه طالبان به کابل

در ساعت‌های اخیر اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در مورد به رسمیت شناختن طالبان و و ورود رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به کابل مهمترین رخداد‌های مرتبط با تحولات افغانستان بوده‌اند.

به گزارش ایکنا، صحنه سیاسی افغانستان از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در این کشور شاهد تحولات برق‌آسا و سریعی بوده و باعث شده که نگرانی‌های بسیاری در مورد سرنوشت افغانستان و مردم این کشور به وجود بیاید. در ادامه به مهمترین و جدیدترین اخبار در رابطه با تحولات افغانستان اشاره می‌شود.

ورود رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به کابل

منابعی در طالبان اعلام کردند، ملاعبدالغنی برادر وارد کابل شده است و مذاکرات برای تشکیل دولت جدید افغانستان را آغاز کرده است. هنوز جزئیات بیشتری گزارش نشده است.

به گزارش الجزیره، رییس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر روز سه‌شنبه دوحه را ترک کرده و وارد قندهار افغانستان شده بود. برخی منابع خبری هم گمانه‌زنی کرده‌اند که احتمال دارد که رهبر بعدی طالبان ملابرادر باشد، زیرا هنوز در پی پیشروی سریع طالبان از رهبران این گروه که در رسانه‌ها نام برده می‌شود، خبری نیست.

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان و ورود مقام بلندپایه طالبان به کابل/ آماده

ملاعبدالغنی برادر یکی از چهار مؤسس اصلی گروه طالبان است که در سال ۱۹۹۴ این گروه را با رهبری ملامحمد عمر در استان قندهار تأسیس کرده و بعد از آن این گروه به سرعت در این کشور پیشروی کرد و تا ۹۵ درصد خاک افغانستان را تصرف کردند.

اسکان موقت 5 هزار پناهنده افغان در امارات متحده عربی

وزارت امور خارجه امارات گفت: به دنبال درخواست آمریکا، امارات پنج هزار شهروند افغانستان را پیش از انتقال آنها به کشورهای دیگر، به صورت موقت اسکان می‌دهد. 

عرب نیوز گزارش داد، سلطان محمد الشمسی مشاور وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی برای توسعه روابط بین‌الملل گفته است که امارات همواره به دنبال همکاری‌های بین‌المللی بوده و مشتاق است در کنار شرکای بین‌المللی خود برای پیشبرد تلاش‌ها جهت کمک به مردم افغانستان در این دوران نامشخص تلاش کند. 

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان و ورود مقام بلندپایه طالبان به کابل/ آماده

از سوی دیگر خبرگزاری امارات(وام) مدعی شده است که این کشور تاکنون با استفاده از هواپیماها و از طریق فرودگاه‌های خود شرایط را برای خروج هشت هزار و ۵۰۰ نفر از افغانستان فراهم کرده است. 

در حال حاضر بسیاری از کشورها از پذیرش مهاجران افغانستان خودداری می‌کنند. در میان آنها چندین کشور اروپایی از جمله اتریش، یونان و فرانسه هستند که با پذیرش مهاجران افغان مخالفت کرده‌اند. 

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای به رسمیت شناختن گروه طالبان شرط تعیین کرد و گفت: این موضوع به اقدامات آنها و مطابقت یافتن رفتار و اعمال این گروه با وعده‌هایشان بستگی دارد.   

لاوروف در گفت‌وگو با رسانه‌ها افزود: واقعیت‌هایی در میدان عمل (کنترل طالبان بر افغانستان) وجود دارد که همه می‌پذیرند. اما بقیه مسائل در مورد به رسمیت شناختن طالبان بستگی به آن دارد که رفتار این گروه تا چه اندازه با بیانیه‌ها و وعده‌های آن مطابقت می‌کند. 

 دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل دو روز پیش با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد و مذاکرات خود با این گروه را سازنده خواند. 

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان و ورود مقام بلندپایه طالبان به کابل/ آماده

در همین حال  ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کرده است که روسیه در به رسمیت شناختن گروه طالبان عجله نخواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران درباره سؤالی پیرامون امکان پذیرش پناهندگان افغانی گفت: روسیه در مسئله پذیرش پناهندگان به تعهدات خود در عرصه حقوق انسانی بین‌المللی توجه می‌کند.  

 لاوروف افزود: ما در این زمینه فقط از تعهدات بین‌المللی خود پیروی می‌کنیم. 

 پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود. 

انتهای پیام
captcha