اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر
کد خبر: 3992145
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
همراه با تحولات افغانستان؛

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

در شرایطی که ناتو اولویت‌های خود را در افغانستان اعلام کرده همچنان وضعیت پناهندگان افغان در قطر نامعلوم است.

به گزارش ایکنا، صحنه سیاسی افغانستان از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در این کشور شاهد تحولات برق‌آسا و سریعی بوده و باعث شده که نگرانی‌های بسیاری در مورد سرنوشت افغانستان و مردم این کشور به وجود آید. در ادامه به مهمترین و جدیدترین اخبار امروز، 30 مرداد در رابطه با تحولات افغانستان اشاره می‌شود.

اعلام اولویت ناتو در افغانستان

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی در پیامی توییتری نوشت که مهمترین اولویت ناتو در افغانستان خارج کردن شهروندانش از این کشور است.

ینس استولتنبرگ در پیامی توییتری نوشت: با میت فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک درباره وضعیت جدی در افغانستان صحبت کردم. ما توافق کردیم که مهم‌ترین اولویت خارج کردن تمام شهروندانمان بوده و همچنان هماهنگی تنگاتنگی در ناتو داشته باشیم.

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

این در حالی است که سفارت آمریکا در افغانستان روز شنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند.

 در این توصیه آمده است: به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن در این زمان، خودداری کنند.

برخی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، مردم افغانستان برای خروج از این کشور به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی هجوم آورده‌اند.

طالبان: از نیروهای مستقر در فرودگاه کابل محافظت می‌کنیم

گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که از نیروهای خارجی مستقر در فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان محافظت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گروه طالبان اعلام کرد از نیروهای خارجی که در فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان مستقر هستند، حراست می‌کند.

در بیانیه‌ این گروه آمده است: «ما از نیروهای خارجی فرودگاه کابل محافظت می‌کنیم زیرا تأکیدمان بر "خروج همراه با آرامش" است.»

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام طالبان نوشت: « در نظر گرفتن راهی برای خروج از کابل برای نظم و قانون ضروریست. ما قصد داریم اوضاع را بهبود ببخشیم تا در ساعات آتی خروجی همراه با آرامش در فرودگاه کابل فراهم شود.»

این مقام طالبان همچنین افزود: «هزاران نیروی غربی در فرودگاه کابل حضور دارند و ما از آنها نیز محافظت می‌کنیم. مذاکراتی با کارمندان ارشد سابق درباره بحران مالی و بازگشایی بانک‌ها در حال انجام است.»

دیدار عبدالله و کرزای با اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان

رئیس شورای آشتی ملی افغانستان و رئیس جمهوری پیشین این کشور با اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان دیدار کردند.

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

اسپوتنیک در این باره گزارش داد: عبدالله عبدالله، رئیس شورای آشتی ملی افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشت: دیدار با اعضای دفتر سیاسی طالبان؛ شهاب‌الدین دلاور، عبدالسلام حنفی، خیرالله خیرخواه و عبدالرحمان فدا با حضور حامد کرزای رئیس جمهوری پیشین، فضل‌الهادی مسلمیار، عطاالرحمان سلیم، ادیب فهیم و شمار دیگر از بزرگان قومی و چهره‌های سیاسی.

او افزود که در این نشست درباره‌ اوضاع جاری، تأمین امنیت مردم، شکل‌گیری روند سیاسی فراگیر و جامع و احترام به ارزش‌های ملی بحث‎‌های مفید صورت گرفت.

همچنین امروز عبدالله و حامد کرزای با سرپرست والی کابل که از طرف گروه طالبان گماشته شده است، دیدار کرده بودند.

اتحادیه اروپا طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

اورسلا فن درلاین، رئیس‌ کمیسیون اروپا امروز شنبه تأکید کرد که اتحادیه اروپا همچنان تماس‌های فنی خود با طالبان را حفظ خواهد کرد اما هیچ مذاکرات سیاسی با این گروه نخواهد داشت و قصد ندارد آن را به رسمیت بشناسد.

بنابر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، رئیس کمیسیون اروپا امروز در جریان دیدار از مرکز پذیرش موقت پناهجویان افغان در اسپانیا در خصوص موضع اتحادیه اروپا در قبال طالبان گفت: «اتحادیه اروپا تماس‌های عملیاتی خود با طالبان را حفظ می‌کند و این امر برای نجات جان افراد ضروری است اما ما هیچ‌گونه مذاکره سیاسی با آن‌ها نخواهیم داشت و آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم».

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

موضع جدید اتحادیه اروپا در قبال گروه طالبان در حالی مطرح شده است که پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده بود که این اتحادیه مجبور به برقراری ارتباط با گروه طالبان برای خارج کردن اتباع خودف کارمندان افغان و خانواده‌هایشان از افغانستان است اما این به معنی به رسمیت شناختن سلطه طالبان بر افغانستان نیست.

فشار به دولت قطر برای اسکان پناهجویان افغان از سوی آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ساعات پایانی شب گذشته با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تلفنی تماس گرفت و براساس بیانیه دیوان امیری قطر دو طرف بر ضرورت حمایت از غیرنظامیان و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان تأکید کردند.

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

در این بیانیه آمده است که شیخ تمیم و بایدن همچنین بر ضرورت کاهش شدت بحران با هدف دستیابی به راه حل سیاسی همه جانبه برای تضمین امنیت و ثبات و تأمین منافع ملت افغانستان تأکید کردند.

تماس تلفنی بایدن با شیخ تمیم در حالی صورت گرفت که قطر از پذیرش پناهجویان افغانستانی بیشتر به دلیل تکمیل ظرفیت و گنجایش این کشور امتناع کرد.

قطر با استقبال از ۸۰۰۰ متقاضی ویزای مهاجرتی ویژه افغانستان(SIV) و خانواده آنها موافقت کرده بود و این ظرفیت تکمیل شده است.

مشکل دیگر آمریکا و دولت بایدن این است که کشورها به طور مشروط میزبانی پناهجویان افغانستانی را می‌پذیرند و مهمترین شرط آنها اقامت کوتاه مدت این پناهجویان است.

شبکه آمریکایی CNN عصر دیروز جمعه با تأکید به اینکه قطر از پذیرش و اسکان پناهجویان افغان بیشتر خودداری می‌کند، اعلام کرد که پروازها از فرودگاه کابل به طور موقت، متوقف شده است.

CNN اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر آمادگی خروج را دارند اما نمی‌توانند کابل را ترک کنند زیرا جایی برای نشستن هواپیماها وجود ندارد و به همین دلیل آمریکا درصدد راضی کردن دیگر کشورها از جمله اروپا برای میزبانی از پناهجویان افغانستانی است.

بازداشت شهروندان هندی از سوی طالبان

منابع خبری افغانستان اعلام کردند که گروه طالبان امروز شنبه ۵۰ شهروند هندی را از نزدیکی فرودگاه کابل با خوده برده اند.

روزنامه اطلاعات روز افغانستان امروز شنبه به نقل از یک منبع معتبر نوشت که طالبان ۱۵۰ نفر از که قصد رفتن به فرودگاه کابل را داشتند، بازداشت و پاسپورت های آنها را گرفته و از با خود برده اند.

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

این روزنامه افزوده است که طالبان در حال حاضر از این افراد تحقیق میً‌کنند و گفته ‌اند که پس از اتمام تحقیقات، دوباره آنان را به فرودگاه کابل منتقل می ‌کنند.

پیوستن برادر اشرف غنی به طالبان

حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی در حضور خلیل‌الرحمن حقانی به طالبان پیوست.

وی در دیدار با حقانی، حمایت خود از طالبان را اعلام کرد.

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

خلیل‌الرحمان عضو شبکه حقانی و مسئول تأمین منابع مالی عملیات نظامی و انتحاری طالبان بودکه روز چهارشنبه هفته گذشته پس از ورود به کابل با «عبدالله عبدالله» دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین با شماری از شخصیت‌های سیاسی افغانستان از جمله «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق و «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان دیدار کرد.

هرج و مرج در فرودگاه کابل

برخی منابع خبری فیلمی از وضعیت امروز فرودگاه کابل منتشر کردند که هرج و مرج و شلوغی به وضوح قابل رؤیت است.

یکی از خبرنگاران خارجی در توضیح این فیلم نوشته، مشکل در فرودگاه کابل این است که حتی اگر در لیست خروج قرار داشته باشید، عبور از گیت و رسیدن به هواپیما غیرممکن است.

سفارت آمریکا در افغانستان روز شنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد به سمت فرودگاه کابل نروند.

در این توصیه آمده است: «به خاطر تهدیدات امنیتی احتمالی در خارج از دروازه‌های فرودگاه کابل به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به این فرودگاه و گیت‌های آن در این زمان، خودداری کنند».

برخی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، مردم افغانستان برای خروج از این کشور به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی هجوم آورده‌اند.

در هفتمین روز از تسلط طالبان بر کابل، فرودگاه این شهر امروز نیز مملو از جمعیتی است که برای خروج از افغانستان اقدام کرده‌اند.

روز گذشته (جمعه) گزارش‌هایی از شلیک پراکنده گلوله در اطراف فرودگاه کابل برای پراکنده کردن جمعیت منتشر شد. همچنین تصاویری از خودروهای رها شده و آسیب دیده در گوشه و کنار خیابان‌های مجاور این فرودگاه منتشر شده است.

گفت‌وگوی پوتین و اردوغان در مورد افغانستان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان در گفت‌و‌گوی تلفنی بر اهمیت تلاش برای تأمین ثبات افغانستان تأکید کردند.

اعلام اولویت ناتو در افغانستان و نامعلوم بودن وضعیت پناهندگان افغان در قطر

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد: پوتین و اردوغان در ابتدای مکالمه تلفنی در رابطه با سقوط هواپیمای بی-۲۰۰ وزارت دفاع روسیه در ترکیه ویژه اطفای آتش‌سوزی‌های جنگلی در این کشور، که در آن شماری از شهروندان روس و ترکیه‌ای کشته شدند به یکدیگر تسلیت گفتند.

اردوغان با بیان اینکه خلبانان روسی در اطفای آتش‌سوزی‌های جنگلی در ترکیه سهم قابل توجهی داشتند، از مشارکت روسیه در این عرصه و کمک به ترکیه قدردانی کرد.

رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در ادامه گفت‌وگوی تلفنی به تفصیل درباره اوضاع پیرامون افغانستان تبادل نظر کردند.

دو طرف بر اهمیت تأمین ثبات و سازش عمومی و رعایت نظم و قانونمندی در افغانستان تأکید کردند.

نگرانی شورای بین‌المللی موزه‌ها درباره آثار فرهنگی در افغانستان

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) در بیانیه‌ای با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان و روی کار آمدن طالبان درباره وضعیت آثار فرهنگی و حفاظت از آن‌ها در افغانستان هشدار داد.

این شورا که به اختصار «ایکوم» خوانده می‌شود در ادامه بیانیه اعلام کرد رویدادها در افغانستان را در کنار جامعه بین‌المللی پیگیری می‌کند و به ویژه نگران تهدیدها برای زندگی غیرنظامیان، مردان و زنان افغانستان است که زندگی خود را پای حفاظت از میراث فرهنگی غنی و متنوع این ملت گذاشته‌اند.

شورای بین‌المللی موزه‌ها در این بیانیه همچنین خواستار حفظ احترام به تمامیت موزه‌ها، گنجینه‌ها، محوطه‌های فرهنگی، تاریخی حفاظت‌شده و به‌ویژه احترام به کارشناسان میراث ملموس و غیرملموس این کشور بدون در نظر گرفتن قومیت، جنسیت و یا موضع‌گیری سیاسی از سوی همه مقامات افغانستان شده است.

این شورا ضمن تأکید بر عضویت افغانستان در کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه برای حافظت از میراث فرهنگی در زمان جنگ و کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو مبنی بر منع صدور، ورود و انتقال مالکیت میراث فرهنگی، تأکید کرد از مقامات افغانستان انتظار دارد به تعهدات بین‌المللی خود در  چارچوب این قراردادها پایبند بماند.

انتهای پیام
captcha