خشم سیاستمدار لائیک از تلاوت قرآن در پارلمان ترکیه
کد خبر: 3992770
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶

خشم سیاستمدار لائیک از تلاوت قرآن در پارلمان ترکیه

نماینده حزب لائیک جمهوری‌خواه خلق ترکیه از استان ازمیر در پارلمان این کشور از وجود نسخه‌های قرآن و تلاوت کلام الله مجید توسط نمایندگان در مجلس ابراز خشم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری ترکیه، یکی از اعضای مجلس ترکیه از بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون این کشور از وجود نسخه‌ای از قرآن کریم در مقر پارلمان ترکیه ابراز نارضایتی کرد و گفت کسانی که می‌خواهند قرآن بخوانند به مسجد بروند.

کانی بیکو، عضو حزب جمهوری‌خواه خلق از استان ازمیر ترکیه به وجود نسخه‌های قرآن کریم در کتابخانه پارلمان و تلاوت قرآن در آنجا اعتراض کرد.

او پیشنهاد داده کسانی که می‌خواهند قرآن بخوانند و تلاوت کنند به یکی از مساجد نزدیک ساختمان پارلمان بروند.

به ادعای بیکو پارلمان جای قرائت قرآن نیست و کسانی که می‌خواهند نیازهای دینی خود را پاسخ دهند می‌توانند به مسجد نزدیک پارلمان بروند.

حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه گرایش‌های لائیک دارد. این حزب در نهم سپتامبر سال ۱۹۲۳ از سوی مصطفی کمال آتاتورک رهبر جمهوری نوین ترکیه تأسیس شد و حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه به ریاست کمال قلیچ دار اوغلو است.

در همان سال 1923م در مجلس ترکیه، یکی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خلق به جمع نمایندگان مجلس چنین گفت: «آقایان! دین رسمی ترکیه باید مسیحیت باشد؛ چون اسلام در مقابل پیشرفت است.» در آن هنگام، پارلمان ترکیه پیش از یک حزب نداشت و آن هم حزب لائیک جمهوری‌خواه خلق بود. البته آنان نتوانستند این پیشنهاد را اجرا کنند.

 خلافت پانصد ساله دولت عثمانی به وسیله آتاتورک و حزب وی، «حزب جمهوری‌خواه خلق»(CHP) و با پشتیبانی‌های انگلیس در سال 1924 به پایان رسید و  آتاتورک رئیس جمهور این کشور شد.

در همان سال‌ها گلادستون، وزیر مستعمرات وقت انگلستان در پارلمان این کشور قرآنی به دست گرفت و در توجیه شکست‌های خود برای از بین بردن اسلام در ترکیه گفت: «تا زمانی که این قرآن در دست مسلمانان است، نمی‌توانیم بر آنان حکومت کنیم. باید کاری کرد و این کتاب را از آنها دور ساخت.»

اما امروز اسلام در ترکیه پر طرفدارترین دین و دین غالب است. بر اساس آمارهای رسمی این کشور ۹۹.۸ درصد و بر اساس آمارهای غیر رسمی ۹۷ درصد جمعیت این کشور را مسلمانان شکل داده‌اند. اکثریت این جمعیت را اهل سنت حنفی مذهب شکل داده و حضور اسلام در منطقه مربوط به قرن یازدهم میلادی بر می‌گردد.

اکنون اگر در ترکیه حدود هجده میلیون علوی (دوازده امامی)، یک میلیون شیعه (جعفریه) و 750000 جمعیت غیر مسلمان(مسیحی و یهود) باشند، حدود 47 میلیون نفر دیگر سنی‌ مذهب هستند.

انتهای پیام
captcha