به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری در وبینار با مدیران کل و معاونین گردشگری استانهای کشور که با حضور شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بهعنوان مجری باهدف هماهنگی نهایی برنامهها و جایگیری در ساختار کلی اکسپو دبی ۲۰۲۱ برگزار شد؛ گفت: پاویون جمهوری اسلامی ایران در متراژی بالغبر دو هزار مترمربع از ۹ بخش یا بلوک تشکیلشده است. بخش نخست بلوک شماره یک، محل ورود و گرفتن ویزای مجازی کشور ایران و همچنین بخشی است که اطلاعات مربوط به پاویون ایران از جمله نقشه، برنامهها و ... ارائه میشود و سپس بلوک پاویون گردشگری کشور در متراژ ۵۷ مترمربع قرار دارد که درواقع اولین بلوک و محل ورود به سایر پاویونها به شمار میآید و بازدیدکنندگان بهمنظور مشاهده سایر بخشهای غرفه ایران باید از بلوک گردشگری وارد شوند.
معاون گردشگری با تأکید بر هماهنگی و مدیریت برنامهها طبق شعار واحد نمایشگاه اکسپو با عنوان «پیوند اذهان و خلق آینده» افزود: ادارات کل استانی شرکتکننده در اکسپو دبی ۲۰۲۱ در تلاش باشند تا با ارائه برنامههای باکیفیت و تمرکز بر اطمینانبخشی و متقاعدسازی، ضمن ایجاد امکان معرفی شایسته جمهوری اسلامی ایران، زمینه ورود گردشگران به کشور را در آیندهای نزدیک فراهم آورند.
تیموری تأکید کرد: ۱۹۸ کشور حاضر در این رویداد مهم بینالمللی علاوه بر معرفی ظرفیتها و توانمندیهای کنونی خود، آینده و چشمانداز روشن کشورشان را نیز معرفی میکنند؛ طبق برنامهریزی صورت گرفته بهرهمندی از فناوری اطلاعات در قالب اپلیکیشنها، واقعیت افزوده و مبتنی بر استارتآپهای این حوزه منتهی به ارائه محتوای جدید به روشهای نوین خواهد شد تا ظرفیتهای گردشگری کشور در بلوک گردشگری ایران بهعنوان بخش نخست از غرفه جمهوری اسلامی ایران عرضه شود.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه اکسپو دبی فرصتی طلایی برای عرضه ظرفیتهای کلیه دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و بهطور کل فعالین گردشگری کشور فراهم خواهد آورد؛ اظهار کرد: همه استانها و بخشهای تابعه در این رویداد باید علاوه بر لحاظ کردن شعار سراسری گفتهشده، سه زیرمجموعه فرصت، تحرک و پایداری را در برنامههای خود لحاظ کنند.
او تصریح کرد: محور فرصت با ایجاد پتانسیل برای آیندهای بهتر، شامل حوزههای آموزشی، اشتغال، صنایع و سرمایهگذاری مناسبتر، محور تحرک با شناسایی بخشهای تحرک پذیر و در نهایت محور پایداری با نمایش مفهوم زندگی در تعادل بر روی سیاره زمین، زیرشاخه نوآوری و شیوههای حفاظت از اکوسیستمها، مدیریت منابع و طراحی محیطها و سیستمهای اقتصادی برای کاهش تغییرات اقلیمی و ایجاد مزایای پایدار بهنوعی هرکدام در ساختار پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران لحاظ خواهد شد.
تیموری در تشریح خدمات گردشگری نوین در غرفه موردنظر گفت: در فضای پاویون گردشگری با استفاده از پروژکتور ۳۶۰ درجه و تصاویری که با همین نوع دوربینها گرفته میشود؛ فضای دورتادور را تصاویر پر میکند بهعنوانمثال اگر کاخ گلستان را در نظر بگیریم، بازدیدکننده خود را در داخل کاخ گلستان میبیند و برای اینکه فضا بیشتر القاء شود از عطرهایی که قابلاستشمام و با فضای آنجا یکی هستند نیز استفاده میشود.
تیموری همچنین در ادامه توضیح خدمات فناوری اطلاعات در غرفه گردشگری ایران؛ افزود: هر بازدیدکنندهای که وارد پاویون گردشگری میشود بلافاصله با یک اپلیکیشن پیامی به او مبنی بر خوشامدگویی ارسال میشود و اعلام میکند برای اطلاعات بیشتر میتواند نرمافزاری را که لینکش فرستادهشده آپلود کند و در صورت انجام آن وارد فضای مجازی پاویون گردشگری قرار گیرد. درواقع این نرمافزار بستر مناسبی به شمار میآید که برای معرفی پلتفرمهای الکترونیکی فعال در حوزه گردشگری و صنایعدستی به کار گرفته میشود.
همچنین معاون گردشگری ادامه داد: در میان بلوکهای گوناگون پاویون ایران محلی برای اجرای نمایشها، موسیقی، فیلم و پرفورمنس وجود دارد که از آن برای اجرای برنامههای متنوع استانها، جشنوارهها و شرکتهای بخش خصوصی و هتلها است که تمایل برای ارائه و اجرای برنامههای خوددارند؛ استفاده خواهد شد.
بنا به گفته معاون گردشگری اتاق تجارت یا B TO B نیز در حاشیه پاویون گردشگری ایران طراحیشده است تا فعالین این حوزه بتوانند با همپای بخش خصوصی و مشتریان خود ارتباط دوسویه برقرار کنند.
وی ادامه داد: در اختیار گرفتن ۷ روزنه چشمی از ۱۶ مورد موجود در غرفه ایران بهعنوان شهر فرهنگ به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد تا با نگاه کردن در آن بتوانند بخشی از میراث فرهنگی هر استان را بهصورت محتوای تصویری مشاهده کنند.
معاون گردشگری تصریح کرد: استانها، مناطق آزاد و شرکتکنندگان در اکسپو ۲۰۲۰ باید محتواهایی در ۹۰ ثانیه برای هر چشمی تولید و آماده کنند که بهصورت لوپ تکرار و اجرا شود.
بنا به گفته تیموری کلیه برنامهها در پاویون گردشگری بهصورت عکس، تصویر، صدا و فضاهای مجازی برای بازدیدکنندگان آماده میشود و برای توضیحات شفاهی، فرد یا افرادی از هراستان میتوانند حضورداشته باشند و به بازدیدکنندگان اطلاع و توضیح دهند.
وی همچنین افزود: همچنین طبق برنامهریزی صورت گرفته تصمیم بر آن است تا با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (AR)، دیواری با عنوان دیوار برندها در غرفه گردشگری ایجاد شود. این دیوار، در حقیقت معرف مجموعههایی از برندهایی است که برای حضور در این نمایشگاه ثبتنام کرده و تمایل دارند اطلاعات مربوط به فعالیتها و تلاشهای خود را به بازدیدکنندگان اکسپو ارائه دهند.
تیموری همچنین از برگزاری دو جشنواره استارتآپهای گردشگری و جشنواره هتلها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران بهعنوان دو رویداد مهم در حاشیه پاویون گردشگری ایران نام برد و گفت: در این دو رویداد در صورت تمایل بخشهای علاقهمند و فعال خصوصی در دو بخش استارتآپهای گردشگری و تأسیسات تخصصی مرتبط میتوانند با تمرکز بر پتانسیلهای کارآفرینی ظرفیتها و توانمندیهای خود را عرضه و امکان ارتباط با سایر بخشهای مشابه را بیابند.
انتهای پیام