رنج حافظان قرآن تویسرکانی از نبود کلاس تخصصی
کد خبر: 3997148
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱

رنج حافظان قرآن تویسرکانی از نبود کلاس تخصصی

یک معلم قرآن و نفر برتر مسابقات استانی اوقاف همدان که به‌صورت افتخاری به آموزش شاگردان قرآنی می‌پردازد، گفت: اغلب حافظان قرآن شهرستان تویسرکان وضعیت خوبی دارند، اما متأسفانه از نبود کلاس تخصصی رنج می‌بریم.

رنج حافظان قرآن تویسرکانی از نبود کلاس تخصصیمرحله استانی چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن اوقاف، جمعه، 14 شهریورماه در همدان برگزار شد. در این آزمون منتخبان هر شهرستان به رقابت پرداختند و بیش از 30 نفر موفق به کسب رتبه برتر شده و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند که در نهایت از بین این افراد 15 نفر انتخاب و در سطح کشوری با دیگر متسابقان قرآنی در سراسر کشور به رقابت خواهند پرداخت.

فرشته بیاتی از شهرستان تویسرکان در رشته حفظ کل توانست در مرحله استانی چهل‌وچهارمین مسابقات قرآن اوقاف همدان حائز رتبه اول شود؛ از این‌رو برای بررسی ابعاد مختلف این آزمون به گفت‌وگو با این فعال قرآنی می‌نشینیم.

ایکنا: لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید حفظ قرآن را از چه زمانی آغاز کردید؟

فرشته بیاتی، متولد سال 1359 و حافظ کل قرآن کریم هستم. از همان کودکی به حفظ قرآن علاقه‌مند بودم اما مجال کافی برای این کار پیدا نشده بود. از سال 88 حفظ آیات قرآن را شروع کردم و در سال 92 یعنی پس از گذشت تقریباً چهار سال توانستم کل قرآن را حفظ کنم.

ایکنا: صاحب چند فرزند هستید و چگونه موفق به حفظ قرآن شدید؟

دو پسر 21 ساله و 15 ساله دارم، زمانی که شروع به حفظ قرآن کردم پسرانم در سن پایین‌تر بودند و مدیریت آن‌ها و منزل برایم سخت بود، اما با برنامه‌ریزی این کار ممکن شد. علاوه بر این اوایل که تصمیم گرفتم وارد این حوزه شوم در شهرستان تویسرکان کلاس حفظ قرآن وجود نداشت و من تقریباً چهار جزء را با شرکت در کلاس‌های جامعةالقرآن همدان حفظ کردم و 26 جزء دیگر را در منزل و بدون شرکت در کلاس موفق به حفظ شدم.

در طی این مدت که مشغول به حفظ قرآن در منزل بودم، در آزمون‌ها و مسابقات مؤسسه جامعةالقرآن تویسرکان که به تازگی افتتاح شده بود، شرکت می‌کردم. همچنین از کلاس‌های حفظ مجازی اداره‌کل اوقاف که به‌صورت هفته‌ای یک‌بار تماس می‌گرفتند و برنامه ارائه می‌دادند، استفاده می‌کردم.

ایکنا: به نظر شما شرکت در کلاس حفظ قرآن چه میزان اثرگذار است؟

به‌صورت کلی حفظ کل قرآن اراده‌ای قوی و توسل به خداوند و ائمه(ع) را می‌طلبد، اما به نظرم حفظ قرآن بدون شرکت در کلاس شدنی نیست. شرکت در کلاس حتی به‌صورت مجازی باعث می‌شود برنامه در اختیار فرد قرار بگیرد و طبق برنامه پیش برود و در حقیقت یک توفیق اجباری نصیب فرد شود.

ایکنا: در چه مسابقاتی شرکت کرده‌اید؟

تاکنون در مسابقات مختلف اوقاف، اداره کار و کمیته امداد امام خمینی(ره) شرکت کرده‌ام و سال قبل در مسابقات سراسری کمیته امداد در سطح کشور موفق به کسب رتبه سوم در رشته حفظ کل شدم، همچنین در مسابقات اوقاف نیز هر سال در مرحله استانی حائز رتبه بوده‌ام.

ایکنا: چهل و چهارمین مسابقات قرآن اوقاف را چطور ارزیابی کردید؟

گرچه به نظرم در سال جاری تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته کمتر شده بود، اما مسابقات در سطح بالاتری برگزار شد و سؤالات به مراتب سخت‌تر از سال گذشته بود. اینکه در رشته حفظ سؤالات مفهومی طراحی می‌شود نقطه قوتی است که باعث می‌شود مرز بین افراد قوی و ضعیف در حوزه حفظ کل قرآن به‌خوبی مشخص باشد.

تنها مشکلی که فعالان و حافظان قرآن با آن مواجه هستیم، نبود کلاس‌های صوت و لحن و تجوید تخصصی در شهرستان تویسرکان است. با توجه به اینکه اداره‌کل اوقاف متولی این امر است، درخواست داریم یک کلاس ادامه‌دار برای افرادی که می‌خواهند وارد حوزه حفظ قرآن شوند برگزار کنند، اغلب فعالان قرآن شهرستان تویسرکان وضعیت خوبی دارند، اما متأسفانه از نبود کلاس تخصصی و به‌ویژه تجوید رنج می‌بریم.

ایکنا: حفظ قرآن را تقریباً از سن 30 سالگی شروع کردید، برایتان سخت نبود؟

اغلب افراد تصور می‌کنند که حفظ قرآن در سن‌های بالاتر ناممکن است، اما در حال حاضر یک شاگرد 56 ساله دارم؛ حفظ قرآن در هر سنی ممکن است و فقط یک عزم جدی در برنامه‌ریزی می‌خواهد، اما در سنین پایین‌تر به‌دلیل مشغله‌های کمتر، ذهن درگیری کمتری داشته و حفظ قرآن نیز بهتر انجام می‌شود.

ایکنا: نقش خانواده در این مسیر چقدر تأثیرگذار است؟

همسرم بسیار در این راه مرا همراهی و تشویق می‌کرد، با مراقبت از فرزندانمان و تشویق من در این مسیر از من حمایت بسیار کرد. علاوه بر این برای شرکت در مسابقات مختلف که مجبور بودم به شهرهای مختلف اصفهان، قم و... بروم با من همکاری می‌کرد.

ایکنا: دوران قبل از حافظ کل شدن را با دوران پس از آن مقایسه کنید.

پیش از شروع حفظ قرآن فردی مضطرب بودم که تحمل مشکلات زندگی برایم سخت بود، اما پس از حفظ قرآن آرامش خاصی گرفته‌ام، به راحتی از کوره در نمی‌روم و در تحمل مشکلات زندگی صبورتر شده‌ام، به‌طوری که اگر روزی قرآن نخوانم مانند این است که چیزی گم کرده‌ام و در یک دنیای تاریک قرار دارم.

در حقیقت حفظ قرآن مقدمه‌ای است که بتوانیم قرآن را بهتر بفهمیم و عامل به آن باشیم.

ایکنا: در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟

معلم افتخاری قرآن در اداره‌کل اوقاف هستم تا بتوانم به شکرانه نعمت حفظ قرآن که خداوند به من ارزانی داشته به همه افرادی که دوست دارند در این راه قدم بگذارند کمک کنم. تقریباً نزدیک به 20 قرآن‌آموز دارم که البته در دوران تابستان به 30 نفر هم می‌رسند و همگی اهل شهرستان تویسرکان هستند.

ایکنا: با کدام آیه از قرآن انس بیشتری دارید؟

همه آیات الهی کلام نور هستند و همه آن‌ها را دوست دارم، اما به سوره حمد علاقه ویژه‌ای دارم و همواره آن را مرور می‌کنم و از خداوند می‌خواهم ما را به راه راست هدایت کند.

ایکنا: چه آرزوی قرآنی دارید؟

از خداوند می‌خواهم توفیق عمل به قرآن را به من بدهد و بتوانم در کلاس‌های تفسیر قرآن هم شرکت کنم و بیشتر کلام وحی را درک کنم. امیدوارم از نسل من حافظ و عامل به قرآن تربیت شوند و با تربیت شاگردانم بتوانم مادرانی پاک‌سرشت تربیت کنم که از خودشان نسلی پاک به جامعه تحویل دهند.

ایکنا: کلام آخر

بسیاری از شاگردانم بدون گذراندن کلاس رو‌خوانی و روان‌خوانی وارد کلاس حفظ می‌شوند که متأسفانه در شهرستان تویسرکان این دوره‌ها وجود ندارد، از مسئولان اداره‌کل اوقاف خواستارم که کلاس در این حوزه ورود پیدا کنند. همچنین با قرآن‌آموزان بیشتر حفظ موضوعی قرآن را کار کنند تا مفهوم کلام وحی برایشان ملموس باشد و سپس وارد حوزه حفظ قرآن شوند.

انتهای پیام
captcha