از نامعلوم بودن دولت در افغانستان تا آغاز سال تحصیلی بدون دختران
کد خبر: 3998293
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
نگاهی به تحولات افغانستان؛

از نامعلوم بودن دولت در افغانستان تا آغاز سال تحصیلی بدون دختران

وزارت آموزش طالبان در حالی از دانش‌‌آموزان پسر و معلمان مرد برای حضور در مدارس دعوت کرده که هنوز از سرنوشت تحصیلی دختران در این کشور خبری نیست. این در حالی است که طالبان هنوز دولت خود را به طور رسمی معرفی نکرده است.

به گزارش ایکنا، وضعیت افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در این کشور به‌طور کامل مبهم و نامعلوم بوده است. نبود منابع مالی برای طالبان و چالش بزرگ به رسمیت شناخته شدن این گروه به عنوان حاکمان جدید افغانستان باعث شده که اوضاع در این کشور به گونه‌ای باشد که کمتر کسی امید چندانی به تشکیل دولت فراگیر داشته باشد. از سوی دیگر رفتارهای خشن طالبان با خبرنگاران، زنان و منتقدان نشان داده که این گروه برخلاف ادعا‌های اولیه خود، تغییر نکرده است.

اعلام زمان تقریبی تشکیل دولت طالبان

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در خصوص ساختار دولت جدید در افغانستان و زمان تشکیل آن با شبکه ژاپنی «NHK» گفت‌وگو کرد.

وی در مصاحبه با این شبکه تصریح کرد که تشکیل نهایی دولت طالبان به چند روز یا چند ماه نیاز دارد و ممکن است ترکیب این دولت تغییر کند.

نامعلوم بودن دولت در افغانستان و آغاز سال تحصیلی بدون دختران

شاهین افزود: مراسم تحلیف برای دولت جدید برنامه‌ریزی شده بود، اما سپس لغو شد.

مراسم تحلیف دولت طالبان قرار بود سوم سپتامبر جاری برگزار شود و از چندین کشور از جمله ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای حضور در این مراسم، رسماً دعوت به عمل آمده بود، اما این مراسم به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاد و تاکنون طالبان درباره زمان اعلام دولت جدید اظهارنظری نکرده است.

تمدید مأموریت سازمان ملل در افغانستان

مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) شش ماه دیگر تمدید شد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا به قطعنامه‌ تمدید هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما رای داد. اعضای این شورا تصمیم گرفتند که تا زمان مأموریت فعلی یوناما به مدت شش ماه تمدید شود.

این شورا همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کردند که تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ گزارشی کتبی را تهیه کند که در آن سفارشات راهبردی و عملیاتی برای مأموریت یوناما با توجه به مسائل سیاسی، امنیتی اخیر و تحولات اجتماعی در افغانستان پیشنهاد شود.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر، حمایت از حقوق بشر و حقوق بین‌المللی تأکید شده است.

آغاز سال تحصیلی بدون حضور دانش‌آموزان دختر

وزارت آموزش طالبان در حالی از دانش‌‌آموزان پسر و معلمان مرد برای حضور در مدارس دعوت کرده که هنوز از سرنوشت تحصیلی دختران در این کشور خبری نیست.

در بیانیه وزارت آموزش دولت موقت طالبان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان آمده است که معلمان و دانش‌آموزان مرد/پسر  باید در ۲۷ ماه جاری به تحصیل و کار خود بازگردند.

نامعلوم بودن دولت در افغانستان و آغاز سال تحصیلی بدون دختران

این بیانیه در مورد تحصیل دختران یا آموزش معلمان زن اظهار نظری نکرده است.

همچنین، طالبان نام مدارس امارتی را برای مدارس دولتی ذکر کرده‌اند که از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده‌ است.

در بیانیه وزارت آموزش طالبان همچنین همه معلمان و دانش‌آموزان مرد/پسر را ملزم به حضور در مؤسسات آموزشی کرده است.

سفیر دولت غنی در سازمان ملل: می‌خواهم بمانم

سفیر دولت سرنگون شده افغانستان در سازمان ملل از این نهاد جهانی خواست به او اجازه دهد همچنان متصدی کرسی افغانستان در مقر این سازمان در نیویورک باشد.

به گزارش هندوستان تایمز، یک سخنگوی سازمان ملل عنوان کرد غلام اسکزی، سفیر دولت سرنگون شده افغانستان در سازمان ملل نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان نوشته و لیست هیات نمایندگی افغانستان برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل را ارائه کرده است.

نامعلوم بودن دولت در افغانستان و آغاز سال تحصیلی بدون دختران

فرهان حق، سخنگوی گوترش اظهار کرد، این درخواست دریافت استوارنامه سفیری روز چهارشنبه یک روز بعد از آغاز نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده شد. یک کمیته ۹ عضوی که سالانه منصوب می‌شود، به ارزیابی استوارنامه‌های همه سفرای اعضای سازمان ملل در حوالی اکتبر و نوامبر قبل از ثبت گزارش نزد مجمع عمومی برای تأیید نهایی می‌پردازد. اعضای معرفی شده برای این کمیته ارزیابی استوارنامه‌ها در سال جاری میلادی شامل باهاماس، بوتان، شیلی، چین، نامیبیا، روسیه، سیرا لئون، سوئد و آمریکا می‌شوند.

بر اساس گزارش رویترز این کمیته معمولاً بر مبنای اتفاق نظر عمل کرده و در صورتی که طالبان هم کاندیدای خود را برای کرسی نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل معرفی کند، پتانسیل یک رویارویی ایجاد می‌شود.

ارتش آمریکا مسئولیت کشتن غیرنظامیان افغان را قبول کرد

ارتش آمریکا پذیرفت که در حمله پهپادی این کشور به خودرویی در کابل، پایتخت افغانستان به جای جنگجویان داعش، غیرنظامیان کشته شدند.

به گزارش یورونیوز، واشنگتن کشته شدن ۱۰ غیرنظامی در این حمله پهپادی پیش از خروج آخرین نظامیانش از افغانستان را «اشتباهی دلخراش» خواند. هفت نفر از کشته‌شدگان در این حمله کودک بودند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بابت این حمله پهپادی مرگبار که تنها سه روز پس از حمله انتحاری به فرودگاه کابل صورت گرفت، عذرخواهی کرد.

مقامات وزارت دفاع آمریکا پس از حمله روز ۲۹ اوت (هفتم شهریور) تأکید می‌کردند این حمله به درستی انجام شد. واشنگتن در آن زمان ادعا می‌کرد که خودروی یک بمبگذار انتحاری را که به دنبال حمله به فرودگاه کابل بود، هدف گرفته است.

انتهای پیام
captcha