کنفرانس بین‌المللی تصوف در لاهور/ واکاوی اندیشه‌های علامه هجویری
کد خبر: 4000387
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
با حضور ایران برگزار شد؛

کنفرانس بین‌المللی تصوف در لاهور/ واکاوی اندیشه‌های علامه هجویری

کنفرانس بین‌المللی سه روزه تصوف با موضوع «مشکلات فرهنگی در عصر معاصر و آموزه‌های علی بن عثمان هجویری» با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف جهان در شهر لاهور پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ این کنفرانس از 31 شهریور تا دوم مهرماه با حضور نمایندگان کشورهایی از جمله ایران، ترکیه، تونس، یمن، افغانستان، آمریکا و انگلیس به مناسبت 978 مین سالگرد درگذشت علی بن عثمان هجویری مشهور به داتا گنج بخش، در صحن مرکزی مرقد داتا گنج علی هجویری برگزار شد.

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، در این کنفرانس شخصیت‌های مختلف مذاهب اسلامی و سایر ادیان، اندیشمندان و مسئولان مهم ایالتی حضور داشتند هر یک با تبیین و تشریح افکار فلسفی و عرفانی علی هجویری، بر وحدت اسلامی و خودداری از پرداختن به مسائل اختلافی در جوامع اسلامی تأکید کردند.

 جعفر روناس؛ وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور در این کنفرانس، با بیان اینکه علمای دین برای ترویج اسلام، گسترش تعالیم اسلامی و هدایت مردم به راه حق، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و برای دیگران روشنگر راه بوده‌اند گفت: شیخ ابوالحسن علی بن عثمان هجویری یکی از شخصیت‌هایی است که می توان گفت در ترویج دین مبین اسلام در شبه قاره پاکستان و هند نقش بسزایی داشت.

کنفرانس بین‌المللی تصوف در لاهور/ واکاوی اندیشه‌های علامه هجویری

وی افزود: هجویری و سایر مشاهیر عرفان و اخلاق با پیروی از فرامین الهی تلاش کردند جامعه‌ای عاری از طاغوت‌ها و فساد را الگوسازی کنند. مطالعه آثار علمی و دینی بزرگانی دین، عرفان و صوفیان مانند کشف المحجوب برای نسل جوان راه گشا خواهد بود و برقراری امنیت و آرامش، صلح و دوستی و محبت در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

«کشف المحجوب»، معروف‌ترین کتاب‌ هجویری به فارسی

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور همچنین گفت: کتاب کشف المحجوب که از معروف ترین کتاب‌های شیخ هجویری و قدیمی‌ترین کتاب به نثر فارسی است، در شرح احوال و عقاید صوفیه و نحله‎های مختلف عرفان به رشته تحریر درآمده و نزد علما و عرفا شهرت و مقبولیت زیادی دارد.

روناس افزود: اشاره به اصحاب و اهل بیت (ع) در کتاب عرفانی کشف المحجوب نشان دهنده این حقیقت است که بزرگان ما برای شناخت حقیقت ذات خداوند، کمک گرفتن از اهل بیت اطهار(ع) و اصحاب رسول (ص) را لازم می‌دانستند.

پروفسور احمد رفیق اختر، اندیشمند و صوفی شناس مشهور پاکستانی ازدیگر سخنرانان در این کنفرانس گفت: عرفای شبه قاره هند نقش مهمی در بسط و توسعه اندیشه اسلامی داشتند به نحوی که اکثریت مردم شبه قاره، برخلاف تبلیغات دشمنان اسلام که می‌گویند اسلام با زور شمشیر گسترش یافت، تحت تأثیر عرفان اسلامی و با رغبت و علاقه به دین مبین اسلام مشرف شدند.

آموزه‌های عرفانی نویدبخش وحدت است

وی  تأکید کرد: در عصر معاصر که درگیری‌ها و فاصله تمدنی بین اسلام و غرب افزایش چشمگیری یافته است، یقینا بازگشت به آموزه‌های عرفان اسلامی در جوامع مسلمان می‌تواند وحدت و یکپارچگی را برای بشریت به ارمغان آورد.

پیر سید سعید الحسن شاه؛ وزیر اوقاف و امور مذهبی پنجاب نیز در افتتاحیه کنفرانس، با تأکید بر ضرورت پیروی از آموزه‌های علی هجویری عارف بزرگ شبه قاره گفت: استفاده از اندیشه و افکار داتا گنج بخش می‌تواند ما را برای تشکیل جامعه‌ای اسلامی مبتنی بر تحمل و بردباری، زندگی مسالمت آمیز و احترام به عقاید یکدیگر راهنمایی کند.

کنفرانس بین‌المللی تصوف در لاهور/ واکاوی اندیشه‌های علامه هجویری

وی افزود: نگاهی به زندگی علی هجویری نشان می‌دهد که اتحاد اسلامی و ترویج و تبلیغ اسلام اصیل، تنها دغدغه این عارف بزرگ در یک هزار سال قبل بوده است به نحوی که ایشان همه زندگی خود را در راه گسترش و اعتلای اسلام سپری کرد.

در این کنفرانس محمد نجیب اوجی به نمایندگی از کشور ترکیه و شیخ احمد دباغ از یمن با اشاره به چالش‌های پیش رو در جهان اسلام بر ضرورت گفت‌وگو بین مذاهب مختلف اسلامی و حل مشکلات جهان اسلام تأکید کردند.

ریشه‌کنی افراط‌گرایی با عمل به تعلیمات هجویری

شرکت‌کنندگان در پایان با صدور بیانیه‌ای بر احیای ارزش های اسلامی و ترویج آن در امت اسلام، پیروی از راه علی هجویری برای ریشه‌کنی تفکر افراط‌گرایی و بازتاب چهره‌ای روشن و حقیقی از اسلام در جهان تأکید کردند.

خالد دادملک؛ رئیس بخش علوم انسانی دانشگاه پنجاب، مفتی رمضان سیالوی؛ خطیب داتا دربار، زاهد منیر عامر؛ مدیر اداره زبان و ادبیات پنجاب دانشگاه پنجاب، حامد اشرف همدانی؛ رئیس دانشکده عربی دانشگاه پنجاب، عظمی زرین؛ استاد زبان فارسی دانشگاه پنجاب؛ سید اصغر زیدی؛ رئیس دانشگاه جی سی لاهور از دیگر شرکت‌کنندگان در کنفرانس سه روزه تصوف در لاهور بودند.

گفتنی است؛ در همین راستا مراسم عرس یا سالگرد وفات علی هجویری؛ معروف به داتا گنج بخش از 26 تا 28 سپتامبر( 4 تا 6 مهرماه) در مزار علی هجویری با حضور هزاران نفر از پیروان وی برگزار خواهد شد. دولت محلی ایالت پنجاب اعلام کرد 10 هزار نفر از نیروهای پلیس، وظیفه تامین امنیت زائران را بر عهده خواهند گرفت.

گردگیری و غبارروبی در مقبره علی هجویری با حضور مقامات بلند پایه دولتی، پخت غذاهای نذری، طبل کوبی به روش صوفیان و مراسم دعا و نیایش از جمله آیین مراسم عرس علی هجویری در شهر لاهور است.

انتهای پیام
captcha