برقراری عدالت اجتماعی لازمه صلح پایدار و جلوگیری از مهاجرت و پناهندگی است
کد خبر: 4001398
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
بیانیه مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و شورای کلیساهای استرالیا؛

برقراری عدالت اجتماعی لازمه صلح پایدار و جلوگیری از مهاجرت و پناهندگی است

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌‎های ایران، رئیس شورای ملی کلیساهای استرالیا و مدیر اجرایی مرکز مسیحیت و فرهنگ استرالیا در بیانیه‌ای مشترک، بر لزوم برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی که موجب توسعه صلح پایدار و جلوگیری از مهاجرت و پناهندگی است، تأکید کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‎ها طی دیدار با اسقف فیلیپ هاگینز، رئیس شورای ملی کلیساهای استرالیا و پروفسور استفان پیکارد، مدیر اجرایی مرکز مسیحیت و فرهنگ استرالیا، موافقت کردند تا موضوعات مورد بحث و توافقات خود را در یک بیانیه مشترک منتشر کنند.

در این بیانیه آمده است: امروزه توجه و تمرکز بر روابط سالم میان همه اعضای خانواده ضروری و با اهمیت است. متاسفأنه به دلیل فقدان اعتدال در استفاده از مواهب الهی در جهان، اقدامات ظالمانه و غیر مسئولانه، اعمال خشونت در اشکال مختلف، کم‌توجهی به ارزش‌های والای بخشش و مهربانی، تعارض بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها افزایش یافته است.

تداوم این وضعیت نابودی کره زمین و رنجی بزرگ و غم انگیز را به دنبال خواهد داشت. مؤمنان از فرصت منحصر به فرد و مسئولیت ویژه برای کمک به بشریت برخوردارند تا زندگی دنیوی دوست داشتنی تر، با درک بیشتر  و بخشندگی افزون تر داشته باشد.

اینها دیدگاه‌های مشترک همه حاضران در نخستین دیدار رؤسای مرکز گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگ‌های جمهوری اسلامی ایران، شورای ملی کلیساهای استرالیا (NCCA)  و مدیر اجرایی مرکز مسیحیت و فرهنگ استرالیا (ACC & C) بود. بنابر همین دیدگاه، شرکت‌کنندگان در این نشست بر لزوم برقراری عدالت اقتصادی و اجتماعی که موجب توسعه صلح پایدار و جلوگیری از مهاجرت و پناهندگی است، تأکید کردند.

محورهای مباحث مطرح شده و توافقات به عمل آمده در این جلسه عبارتند از:

 ابراز رضایت از اولین ملاقات مجازی که در روز چهارشنبه 15 سپتامبر 2021 انجام شد. در حالی که هر دو طرف با دیگر مراکز بین‌المللی گفت‌وگو و مشارکت داریم، اما برای هر یک از ما این  اقدامی جدید است که ایران و استرالیا را به هم متصل می‌کند.

این ارتباط جدید، با هماهنگی و حمایت همه جانبه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا برقرار شد. ما خوشحال شدیم که این ارتباط امکان‌پذیر شده است و احساس مسئولیت متقابل خود را برای استفاده بهینه از ارتباط خود بیان کردیم.

نگرانی مشترک ما به عنوان یک سؤال ضروری بیان شد: چگونه می‌توانیم با همکاری با یکدیگر به بشریت خدمت کنیم؟

با نگاهی به افق آینده، این پرسش مطرح شد که مؤمنان در ایران و استرالیا در مورد تغییرات آب و هوایی که ناشی از بی مبالاتی بشر است و وضعیت دشوار پناهجویان چه کاری می توانند با هم انجام دهند؟

 علیرغم فاصله جغرافیایی بین ایران و استرالیا، تجربه‌های شخصی متعددی بین طرفین وجود دارد که همکاری صمیمانه در آینده را قوام می‌بخشد. این شامل سوابق خانوادگی ما در مناطق روستایی و منطقه‌ای، تاثیر آسیب‌های ناشی از جنگ بر خانواده‌ها و زندگی چندین ساله در محیط‌های چند مذهبی و چند فرهنگی می‌شود.

 با توجه به اینکه توافق شد دور نخست گفت‌وگوی دینی طرفین پیرامون موضوع تغییرات آب و هوا و وضعیت پناهندگان باشد، بیانیه مشترک برای حفاظت از مخلوقات که در ماه سپتامبر 2021 توسط پاتریارک جهانی بارتولومئو، پاپ فرانسیس و اسقف اعظم کانتربری اعلام شده بود، مورد بررسی و حمایت طرفین قرار گرفت.

 در پایان مقرر شد، وبینار مشترکی با موضوع نقش ادیان در حفظ محیط زیست و مهار تغییرات آب و هوایی ناشی از بی‌مبالاتی بشر و نتایج حاصله از آن از جمله مهاجرت و پناهندگی، در اوایل سال آینده میلادی برگزار شود. در این وبینار  دو تن از صاحبنظران طرفین با ارائه مقاله، دیدگاه های خود را پیرامون این موضوع مطرح خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha