از طرح طالبانی بررسی مدارک علما تا تجمع اعتراضی معلمان
کد خبر: 4008524
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱
تحولات تازه در افغانستان؛

از طرح طالبانی بررسی مدارک علما تا تجمع اعتراضی معلمان

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان برای نخستین‌بار در مقابل رسانه‌ها ظاهر شد، در عین حال طالبان از طرح خود برای بررسی مدارک تحصیلی علمای دین در این کشور خبر می‌دهد و ژاپن هم کمک‌های بشردوستانه خود را راهی کابل می‌کند.

ظاهر شدن پسر ملاعمر برای نخستین بار در مقابل رسانه‌ها

به گزارش ایکنا به نقل از  اسپوتنیک، ملامحمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان برای نخستین‌بار در مقابل رسانه‌ها ظاهر شد.

​ وی که در مراسمی دیروز در بیمارستان سردار محمد داوودخان سخنرانی می‌کرد از سرمایه‌گذاران کشور خواست تا در بخش بهداشت سرمایه‌گذاری کنند.

مدارک تحصیلی عالمان دینی بررسی می‌شود

در نشست وزیران کابینه طالبان طرحی برای تثبیت رتبه‌‌های علمی عالمان دین و ارزیابی اسناد تحصیلی آنان تایید شده‌ است.

نشست وزیران کابینه طالبان سه‌شنبه، 4 آبان برگزار شد. در این نشست رئیس‌الوزرای طالبان طرح تثبیت رتبه‌‌های علمی عالمان دین و ارزیابی اسناد تحصیلی آنان را تصویب کرده است.

از طرح طالبانی بررسی مدارک علما تا تجمع اعتراضی معلمان

محمدحسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان در نشست وزیران تأکید کرده است که اسناد عالمان دین ارزیابی و رتبه‌های علمی آنان نیز مشخص شود.

از سویی، در این نشست هیئتی از طرف طالبان برای حل مشکل شرکت‌هایی که پول‌های‌شان در بانک‌های کشور مسدود است، گماشته شد.

همچنین تداوم روند توزیع شناسنامه، آماده‌سازی طرح سرشماری کشور، حل مشکلات معتادان به مواد مخدر و مدیریت کمک‌های بین‌الملل از موضوعات مطرح شده در این نشست بوده است.

کمک‌های بشر دوستانه ژاپن به افغانستان

به نقل از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ژاپن طی نشست خبری اعلام کرد: توکیو قرار است کمک‌های بشردوستانه اضطراری به ارزش 58 میلیون دلار به افغانستان ارسال کند.

از طرح طالبانی بررسی مدارک علما تا تجمع اعتراضی معلمان

موته‌گی با بیان اینکه وضعیت انسانی در افغانستان به دلیل مهاجرت‌ها بد‌تر می‌شود، گفت: «ژاپن به حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد.»

براین اساس دولت ژاپن به وسیله سازمان‌های بین‌المللی کمک‌های غذایی ارسال و برای آوارگان افغان سرپناه فراهم خواهد کرد.

سازمان رادیو و تلویزیون ملی ژاپن(NHK)  نیز اعلام کرد که این اولین کمکی است که دولت توکیو پس از روی کار آمدن دولت طالبان به افغانستان ارسال خواهد کرد.

 نصب اجباری پرچم سفید طالبان

در شهرستان جاغوری استان غزنی نیروهای گروه طالبان به مغازه‌داران منطقه‌ی "بابه" در این شهرستان دستور داده تا پرچم این گروه را بر مغازه‌هایشان نصب کنند.

دو نفر از مغازه‌داران بازار به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفتند طالبان به آنها تا صبح چهارشنبه مهلت داده‌اند که پرچم‌های سفید این گروه را بر مغازه‌هایشان نصب کنند.

به گفته‌ شاهدان عینی، این گروه یک مغازه‌دار را به دلیل عدم فرمانبرداری از این دستور کتک زدند.

همچنین طالبان مغازه‌داران بازار بابه را تهدید کرده‌اند که اگر از برافراشتن پرچم بر مغازه‌هایشان خودداری کنند، مغازه‌های آنان را می‌بندند و خودشان را نیز مورد پیگرد قانونی  قرار می‌دهند.

یکی از این مغازه‌‌داران توضیح داد: «هم‌اکنون در مغازه لباس‌فروشی هستم. پارچه‌ سفید می‌خرم و با آرم طالبان بر مغازه‌ام نصب می‌کنم.»

مغازه دیگر هم گفت که به‌دلیل ترس از بسته شدن فروشگاهش و برخورد زشت نیروهای این گروه با او، پرچم طالبان را بر مغازه‌اش برافراشته است. او همچنین گفت که ۹۰ درصد بازاریان این منطقه به ‌دلیل تهدیدات این گروه مجبور به نصب پرچم بر مغازه‌هایشان شده‌اند.

تجمع آموزگاران افغان برای دریافت حقوق

آموزگاران شهر کابل از گروه طالبان درخواست کردند که حقوق آنها و دیگر کارمندان دولتی ‌پرداخت شود.

به گزارش  ایکنا، به نقل از اسپوتنیک، آموزگاران در شهر کابل در یک گردهمایی از طالبان درخواست کردند که تا قبل از وقوع فاجعه انسانی حقوقشان را ‌پرداخت کنند.

در بیانیه‌ای که توسط این آموزگاران صادر شده، آمده است که با تسلط گروه طالبان بر کل کشور، آموزگاران و سایر طبقات جامعه دچار بحران شدید مالی و اقتصادی شده‌اند.

از طرح طالبانی بررسی مدارک علما تا تجمع اعتراضی معلمان

با توجه به نزدیکی فصل زمستان و گران شدن مواد اولیه این آموزگاران در این بیانیه تاکید کردند که در صورت پرداخت نشدن حقوق کارمندان دولتی فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

آنها از «خودکشی» یک آموزگار در شهر کابل و نیز جان‌باختن یک خدمتکار مدرسه به‌عنوان زنگ خطری برای وقوع فاجعه انسانی یاد و بیان کردند که در صورت ادامه این وضعیت کشور به سمت مرگ تدریجی پیش می‌رود.

این آموزگاران تأکید کرده‌اند: هرچند معاش آموزگار در افغانستان ناچیز است، اما آموزگاران فداکار به شرط اینکه حقوقشان به موقع پرداخت شود، به این دستمزد اکتفا می‌کنند.

به گفته این معلمان آنها در سه ماه گذشته حقوقی دریافت نکردند.

انتهای پیام
captcha