شفافیت و اسوه بودن مهمترین ویژگی سیره نبوی(ص) است
کد خبر: 4002647
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
روحانی شیعه مقیم استرالیا در گفت‌وگو با ایکنا:

شفافیت و اسوه بودن مهمترین ویژگی سیره نبوی(ص) است

شیخ بهاءالدین الجبوری، با برشمردن ویژگی‌های سیره پیامبر اکرم(ص) گفت: بر اساس آیه 21 سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «...فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ: در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود»، سیره شفاف آن حضرت بهترین الگو برای همه انسان‌ها محسوب می‌شود.  

حجت‌الاسلام «بهاءالدین الجبوری»، روحانی شیعه عراقی و کارشناس دینی مقیم استرالیا، در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا در خصوص مهمترین ویژگی‌های سیره مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار کرد: سیره پیامبر اکرم(ص) ویژگی‌های بسیاری نسبت به سیره سایر بزرگان داشت و تاریخ‌نگاران به لحاظ اهمیت زندگی فردی و اجتماعی ایشان به این سیره توجه ویژه‌ای داشته‌اند.
 
وی ذکر جزئیات سیره پیامبر(ص) از سوی تاریخ‌‌نگاران را نخستین ویژگی زندگی ایشان دانست و گفت: در مورد سیره نبوی(ص) از قبل از بعثت تا پس از آن و حتی از زمان ولادت ایشان، رشد کردن ایشان و زمان و مکان رخدادهای هم عصر ایشان و اشخاصی که در زندگی ایشان بوده‌اند،‌ تاریخ‌نگاران جزئیات بسیاری بیان کرده‌اند و جزئیات بسیاری در خصوص زندگی شریف ایشان، صفات و ویژگی‌های ظاهری در کودکی، جوانی و بزرگسالی ایشان و رفتارشان با دیگران و حتی جزئیات دقیق‌تری چون نشستن، خوابیدن، غذا خوردن، راه رفتن و خندیدن ایشان در کتاب‌های تاریخی ذکر شده است به گونه‌ای که ایشان را نمونه و الگویی الهی برای همه مردم به ویژه مسلمانان معرفی کرده‌اند؛ «قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا»
 
الجبوری دومین ویژگی سیره حضرت رسول اکرم(ص) را شفافیت و الگو بودن ایشان ذکر کرد و گفت: بر اساس آیه 21 سوره مبارکه احزاب که می‌فرماید: «لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا: مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند» سیره شفاف آن حضرت بهترین الگو برای همه انسان‌ها محسوب می‌شود.
 
این کارشناس عراقی سومین ویژگی سیره پیامبر اکرم(ص) را بر اساس آیه 120 سوره مبارکه هود، شمولیت و فراگیر بودن عنوان کرد. چرا که خداوند متعال می‌فرماید: «وَكُلًّا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ» (و هر يك از سرگذشت‌هاى پيامبران [خود] را كه بر تو حكايت مى‌كنيم، چيزى است كه دلت را بدان استوار مى‌گردانيم، و در اينها حقيقت براى تو آمده، و براى مؤمنان اندرز و تذكّرى است.)
 
مسئول حسینیه و مؤسسه بیت‌الزهراء(س) استرالیا چهارمین ویژگی سیره پیامبر اعظم(ص) را عدم تناقض با قرآن کریم دانست و گفت: سیره آن حضرت را می‌توان از طریق آیات مکی و مدنی قرآن فهمید که جایگاه‌های مهمی از سیره صحیح جنبش پیامبر اکرم(ص) را به ما نشان می‌دهد.
 
این روحانی شیعه عراقی در زمینه وضعیت امت اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: بر اساس آیه 144 سوره مبارکه آل عمران «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ» (و محمد، جز فرستاده‌اى كه پيش از او [هم‌] پيامبرانى [آمده و] گذشتند، نيست. آيا اگر او بميرد يا كشته شود، از عقيده خود برمى‌گرديد؟ و هر كس از عقيده خود بازگردد، هرگز هيچ زيانى به خدا نمى‌رساند، و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى‌دهد.) امت اسلامی به دو دسته تقسیم شدند: یک دسته افرادی بودند که ایمانی سست داشتند و به جاهلیت گذشته خود بازگشته و به مشرکان و منافقان پیوستند و دسته دوم کسانی بودند که ایمان ثابت داشتند و از وصیت‌های پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین تبعیت و پیروی کردند.
 
شیخ بهاءالدین الجبوری در زمینه ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) در قرآن کریم نیز به ذکر آیاتی از قرآن کریم پرداخت:
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا * وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا» (احزاب/ 45 و 46): اى پيامبر، ما تو را [به سِمَت‌] گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستاديم، و دعوت‌كننده به سوى خدا به فرمان او، و چراغى تابناك.

«وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ» (قلم/ 4): و راستى كه تو را خويى والاست.

«... بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» (توبه/ 128): به مؤمنان رئوف و مهربان است.

«ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ» (نحل/ 125): با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‌اى‌] كه نيكوتر است مجادله نماى. در حقيقت، پروردگار تو به [حال‌] كسى كه از راه او منحرف شده داناتر، و او به [حال‌] راه‌يافتگان [نيز ]داناتر است.
 
الجبوری درباره ویژگی‌های زندگی شخصی و اجتماعی پیامبر اکرم(ص) نیز گفت: مهمترین ویژگی‌های زندگی رسول الله(ص) پیش از بعثت که بسیار مشهور بود، راستگویی، امانتداری، وفای به عهد، تواضع، خدمت به دیگران و برآورده کردن نیازهای آنان بوده است. اما ویژگی‌های اجتماعی زندگی ایشان تأکید بر همکاری و همبستگی اجتماعی بود و ایشان در جنگ و صلح در کنار مردم برای ساخت جامعه‌ای صالح که عدالت اجتماعی بر آن حکم‌فرما است، قرار داشت. آن حضرت بر اساس آیه شریفه «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات/ 13) می‌فرمود: هیچ فرقی میان عرب و عجم و سیاه و سفید نیست جز با تقوا.
 
گفت‌وگو از: فرشته صدیقی

انتهای پیام
captcha