دیپلماسی ورزشی، ترفند جدید عربستان برای پاکسازی پرونده‌های حقوق بشری
کد خبر: 4003769
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹

دیپلماسی ورزشی، ترفند جدید عربستان برای پاکسازی پرونده‌های حقوق بشری

دیدبان حقوق بشر هشدار داد عربستان سعودی اخیرا برای انحراف افکار عمومی از پرونده‌های سیاه حقوق بشری خود به برگزاری تورنمنت‌های بزرگ ورزشی و خرید باشگاه‌های مشهور فوتبال روی آورده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دیدبان حقوق بشر، سه سال پیش در چنین ماهی (اکتبر) جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی توسط عوامل وابسته به حکومت این کشور به طرز وحشتناکی کشته شد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این سالگرد تلخ را با استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری سعودی تحت ریاست خود برای خرید باشگاه فوتبال لیگ برتری انگلیس یعنی نیوکاسل یونایتد به مبلغ 300 میلیون پوند جشن گرفت. اما در حالی که بسیاری از هواداران نیوکاسل از این خبر خوشحال هستند، فعالان حقوق زنان و زندانیان سیاسی در زندان‌های عربستان از این موضوع ناراحتند.

میزبانی رویدادهای مهم ورزشی بخش مهمی از استراتژی «شستشوی ورزشی» عربستان سعودی است؛ این سیاست، تلاشی برای منحرف ساختن افکار عمومی از موارد نقض جدی حقوق بشر با در دست گرفتن میزبانی رویدادهای ورزشی و سرمایه‌گذاری در باشگاه‌های مطرح است. خرید باشگاه لیگ برتری نیوکاسل شاید بزرگترین تلاش رهبران سعودی تاکنون برای پاک کردن سابقه وحشتناک حقوق بشری خود باشد.

دولت عربستان در حال حاضر صدها میلیون دلار برای این استراتژی خرج کرده است. رویدادهای مهم ورزشی که اخیراً در عربستان میزبانی شده است شامل مسابقات قهرمانی بوکس سنگین وزن جهان، مسابقات گلف دعوت عربستان ( Saudi Invitational Golf Tournament)، مسابقات کشتی حرفه‌ای کشتی جهانی (WWE) و رالی داکار که یک مسابقه معروف اتومبیلرانی در بیابان است.

اما طرفداران فوتبال باید از زرق و برق این رویداد و پولی که نیوکاسل امیدوار است در تیمش سرمایه‌گذاری شود بگذرند.

گزارش دیدبان حقوق بشر نمایانگر جنبه‌های تاریک عربستان با نقض گسترده حقوق بشر از جمله دستگیری و بازداشت دسته جمعی، سرکوب مخالفان و آزادی بیان، تحت نظر قرار دادن و هک اطلاعات مخالفان و زندانی کردن برجسته‌ترین مدافعان حقوق زنان در این کشور است.

دیپلماسی ورزشی، ترفند جدید عربستان برای پاکسازی پرونده‌های سیاه حقوق بشری

فیفا نهاد حاکم بر فوتبال جهان، دارای خط مشی حقوق بشری است و باید روی مالکان و مدیران تیم‌های فوتبال دقت لازم را انجام دهد. دیدبان حقوق بشر مدتهاست از لیگ برتر انگلیس می‌خواهد که هنگام ارزیابی خریداران احتمالی باشگاه‌های فوتبال، سوابق حقوق بشری را در نظر بگیرند.

برای کسانی که فوتبال را یک «بازی زیبا» می‌نامند، به دست گرفتن مالکیت نیوکاسل از سوی عربستان زنگ خطری است. هواداران، ورزشکاران و روزنامه‌نگارانی که نمی‌خواهند چهره ورزش و باشگاه‌های مورد علاقه آنها با نقض حقوق زنان مخدوش شود، باید از فدراسیون فوتبال انگلیس و لیگ برتر بخواهند فوراً سیاست‌های حقوق بشری را اعمال کنند.

انتهای پیام
captcha