اعلام تشکیل دبیرخانه آزمون حفظ عمومی قرآن در سازمان تبلیغات استان تهران
کد خبر: 4003915
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

اعلام تشکیل دبیرخانه آزمون حفظ عمومی قرآن در سازمان تبلیغات استان تهران

دبیرخانه طرح ارزیابی و اعطای مدارک حفظ عمومی به حافظان قرآن کریم در سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران تشکیل می‌شود.

در راستای توسعه و ترویج فرهنگ حفظ قرآن و زمینه‌سازی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای مفاد طرح‌های حفظ قرآن سراسر کشور، با ابلاغیه سازمان دارالقرآن الکریم، «دبیرخانه طرح ارزیابی و اعطای مدارک حفظ عمومی به حافظان قرآن کریم» در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران تشکیل می‌شود. وحدت رویه در ارزیابی و سطح‌بندی حافظان قرآن در سطح عمومی از دیگر اهداف این طرح مطرح شده است.

یکی از اقدامات طراحی شده در راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم، تدوین آزمون‌های حفظ عمومی بوده است. چند سال قبل اجرای این آزمون‌ها مصوب، اما ابلاغ نشد. طی ‌ماه‌های گذشته و پس از برگزاری جلسات متعدد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، بحث آیین‌نامه‌ اجرایی آزمون حفظ عمومی به امضا رسید و در ادامه به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اعلام این خبر گفت: کمیته فنی این دبیرخانه در استان تهران متشکل از پنج نفر از اساتید و داوران قرآن است. این کمیته ضمن برنامه‌ریزی، نظارت فنی و محتوایی بر آزمون‌های عمومی حفظ و نتایج آنها را که در مراکز اخذ آزمون اجرا می‌شود، بر عهده خواهد داشت.

جواد تجلیان افزود: مراکز مجاز هم مراکزی هستند که شرایط لازم را برای ثبت‌نام و اخذ آزمون از داوطلبان دریافت مدارک عمومی حفظ قرآن را دارا هستند و شامل تمامی مؤسسات فرهنگی که دارای پروانه معتبر از سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده یا دارالقرآن‌های وزارت آموزش و پرورش (فقط برای اخذ آزمون از دانش‌آموزان) است.


بیشتر بخوانید:


ثبت‌نام در سامانه‌ای خواهد بود که به زودی از سوی دبیرخانه مرکزی اعلام خواهد شد. این آزمون‌ها به صورت مقطعی و حداقل چهار بار در سال روی می‌دهد. رشته‌های آزمون‌های حفظ عمومی در 10 مقطع (1، 2، 3، 5، 7، 10، 15، 20، 25 جزء و کل) است که در سه بخش حُسن حفظ، فصاحت و درک معنا برگزار می‌شود.

قبول‌شدگان این آزمون‌ها در 9 مقطع، گواهی‌نامه قبولی دریافت می‌کنند و گواهی‌نامه‌ها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی استان به عنوان مسئول دبیرخانه استان و مقطع حفظ کل از سوی دبیرخانه مرکز صادر خواهد شد.

کمیته فنی دبیرخانه متشکل از اساتید و حافظان کل قرآن، محمدمهدی بحرالعلوم، امیر آقایی، معتز آقایی، حسن زرنوشه‌فراهانی و الهام ماندگارمهر است.

انتهای پیام
captcha