پیشتازی جریان صدری و رایزنی‌های نوری المالکی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون
کد خبر: 4004140
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
نتایج انتخابات عراق اعلام شد؛

پیشتازی جریان صدری و رایزنی‌های نوری المالکی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون

با اعلام نتایج اولیه انتخابات عراق جریان صدری با کسب ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۳ کرسی پیشتاز است، میزان مشارکت در این انتخابات ۴۱ درصد اعلام شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، کمیسیون انتخابات عراق نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در این کشور را اعلام کرد و برمبنای این نتایج تاکنون جریان صدری پیشتاز انتخابات بوده است.

بر اساس این نتایج، جریان صدری به رهبری مقتدی صدر در 6 استان عراق پیروز بوده است. کمیسیون انتخابات اسامی برندگان را در وب‌سایت خود بدون ذکر تعلق آن‌ها به جریان‌های سیاسی منتشر کرده است.

بر اساس اسامی این آمارها جریان صدری با 73 کرسی از 329 کرسی در صدر قرار دارد، ائتلاف پیشرفت به رهبری محمد الحلبوسی 38 کرسی را به دست آورد در رتبه دوم و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی با 37 کرسی در رتبه سوم قرار دارد.

جلیل عدنان خلف، رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق، عصر دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این کمیسیون از سه‌شنبه به مدت 3 روز پذیرای شکایات از سوی نامزدهای انتخاباتی خواهد بود.

مقتدی صدر که اکنون وی را باید پیروز بلامنازع این انتخابات دانست، تصریح کرده است که تن به تقسیم قدرت به حساب مردم نخواهد داد، از سویی او تأکید کرده است که با فساد مبارزه خواهد کرد و سلاح نیز تنها باید در اختیار دولت باشد. موضعی که به نظر می‌رسد با توجه به چالش‌ها بر سر الحشدالشعبی، وضعیت پس از انتخابات در عراق را پیچیده خواهد کرد. مقتدی صدر در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از انتشار نتایج اولیه تأکید کرده است که هرگونه دخالت در امور عراق با واکنشی دیپلماتیک و احتمالاً مردمی مواجه خواهد شد.

میزان مشارکت

کمیسیون انتخابات عراق علاوه بر اعلام نتایج اولیه انتخابات، برآورد اولیه از میزان مشارکت در انتخابات روز یک‌شنبه را 41 درصد اعلام کرد. کمترین میزان مشارکت در انتخابات در پایتخت بغداد ثبت شده است که از 32 درصد فراتر نرفته است، در حالی که بیشترین میزان مشارکت با 54 درصد از آن استان دهوک در اقلیم کردستان بوده است.

به گفته کمیسیون انتخابات، استان صلاح‌الدین در شمال کشور با 48 درصد مشارکت در رتبه دوم قرار دارد

پیام برهم صالح پس از اعلام نتایج انتخابات عراق

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در صفحه توئیتر خود با تبریک به نمایندگان و احزاب پیروز در انتخابات اخیر عراق ابراز امیدواری کرد که پارلمان آینده کشورش خواسته‌های ملت عراق در مسیر اصلاحات را جامه عمل بپوشاند.

وی همچنین نوشته که امیدواریم از دل پارلمان آینده دولتی تاثیرگذار پدید آید که با تعمیق مفهوم اقتدار دولت، حامی منافع کلان کشور و مدافع حاکمیت آن و نیز خدمتگزار مردم باشد.

الکاظمی: امیدواریم پارلمان آینده نهادی عملگرا، سازنده و حامی دولت باشد

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در صفحه توئیتر خود با تبریک به نمایندگان و جناح‌های سیاسی پیروز در انتخابات نوشت که امیدواریم پارلمان آینده نهادی عملگرا، سازنده و حامی دولت باشد.

نوری المالکی: رایزنی‌ها برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمان را آغاز می‌کنم

نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دوله القانون» اعلام کرد که با احزاب شیعه، سنی و کُرد(برای پیوستن شخصیت‌ها و رؤسای احزاب به ائتلاف انتخاباتی جدید) توافق‌هایی صورت گرفته است.

نوری المالکی دیروز از رهبران شیعه خواست تا نشستی را که احتمالا رهبران سنی به آن ملحق می‌شوند، برای بررسی نتایج انتخابات پارلمانی برگزار کنند.

در ویدئوهای زیر شادی هواداران را برای پیروزی مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی عراق مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha