واکنش احزاب سیاسی عراق به نتایج انتخابات پارلمانی
کد خبر: 4004337
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

واکنش احزاب سیاسی عراق به نتایج انتخابات پارلمانی

نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق با اعتراض برخی احزاب سیاسی این کشور روبه‌رو شده که خواستار تجدید نظر در آن شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از السومریه نیوز، کمیساریای عالی انتخابات عراق دیروز دوشنبه نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» با کسب ۷۳ کرسی پیشتاز است.

تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۱۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده‌اند.

این در حالی است که نتایج انتخابات با اعتراض برخی احزاب و گروه‌های سیاسی عراق روبه‌رو شده که می‌گویند در انتخابات تقلب رخ داده است.

ظهر امروز جمعی از نامزدهای انتخابات عراق که به نتایج اعتراض داشتند در برابر مقر کمیساریای عالی انتخابات تجمع کردند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: ما نتایج ساختگی انتخابات را به هیچ قیمتی نمی‌پذیریم و از آرای نامزدها و رأی‌دهندگان خود با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد.

چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق»، «کتائب حزب‌الله»‌ و شمار دیگری از جریان‌های شیعه همسو با آنها نیز با صدور بیانیه‌ای به نتایج انتخابات عراق اعتراض کردند.

در بیانیه این گروه آمده است: در راستای اصرار چارچوب هماهنگی بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت عالیقدر دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید انتخابات آزاد، شفاف و امن باشد و از سوی دیگر به منظور گذشتن از شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بن‌بستی سیاسی انجامید و در نتیجه به رویدادهای تأسف‌بار سال ۲۰۱۹ منجر شد و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بی‌طرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: کمیساریای عالی انتخابات متعهد شد که تمام مشکلات را با گام‌هایی عملی مرتفع کند؛‌ اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که  از قبل اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

ابوعلی العسکری، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق با انتشار پیامی توییتری به انتخابات اخیر عراق و نتایج آن واکنش نشان داد. در این پیام آمده است:

آن چیزی که در انتخابات روز گذشته دیدیم بزرگترین عملیات کلاهبرداری و فریب سازمان یافته تاریخ علیه ملت عراق بود. ما با تمام قدرت و قاطعیت در مقابل تلاش‌ها برای خارج ساختن امور از مسیر طبیعی‌اش خواهیم ایستاد و موارد زیر را مورد تاکید قرار می‌دهیم:

برادران ما در مقاومت اسلامی عراق برای مواجهه با تحولات در این برهه حساس آمادگی کامل داشته باشند.

برادران ما در سازمان الحشدالشعبی نیروهای مسلح عراق بدانند که هدف اصلی قطعا آن‌ها هستند که قرار است به خاطر رسیدن عده‌ای به قدرت و صندلی نمایندگی پارلمان سر بریده بشوند و از الان حواسشان جمع باشد و آماده دفاع قاطع از این تشکیلات مقدس باشند.

ائتلاف الفتح که در شجاعت و حکمت زبانزد هستند و ائتلاف قوی الدوله و عمار حکیم و برادران در جنبش حقوق به ریاست برادر حسین مونس و سایر عزیزان مخلصی که زحماتشان سرقت شد. به آنها می‌گوییم ماه پشت ابر نمی‌ماند و انشاءلله پیروزی قطعی با شماست.

واکنش احزاب سیاسی عراق به نتایج انتخابات پارلمانی

شاخه 11 حزب دموکرات کردستان عراق نیز اعلام کرد که در حوزه چهارم در استان السلیمانیه تقلب رخ داده است.

ناظران پیش‌بینی می‌کنند کار تشکیل دولت عراق در سایه اعتراض گسترده به نتایج انتخابات دشوار باشد و چه بسا تا چند ماه آینده امیدی برای تشکیل دولت وجود نداشته باشد.

انتخابات پارلمانی عراق طی دو مرحله در روزهای جمعه و یکشنبه گذشته برگزار شد. روز جمعه (هشتم اکتبر جاری) نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی در قالب گروه‌های خاص، آراء خود را به صندوق‌ها انداختند. مرحله دوم و سراسری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور بود، یکشنبه گذشته، ۱۸ مهر ماه برگزار شد تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند.

میزان مشارکت در انتخابات عراق بنا به اعلام کمیساریای عالی انتخابات این کشور  ۴۱ درصد اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha