دستور ریاض به شیعیان عربستانی برای برچیدن یادمان‌های شهدا
کد خبر: 4004283
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

دستور ریاض به شیعیان عربستانی برای برچیدن یادمان‌های شهدا

مقامات سعودی از بیم تبدیل شدن گلزار شهدای قربانی سرکوبگری‌های این رژیم در منطقه شیعه‌نشین الشرقیه این کشور به زیارتگاه مردم از آنها خواسته‌ است ظرف یک هفته یادمان‌ها و پرچم‌هایی را که در آرامستان‌ها نصب شده برچینند.

 به گزارش ایکنا به نقل از مراة الجزیره، در تلاش تازه رژیم آل سعود برای از بین بردن میراث دینی و فرهنگی در شهرهای شیعه‌نشین، العوامیه، القطیف و الأحساء مقامات عربستان سعودی به اهالی این مناطق هشدار داده‌اند که اگر یادمان شهدا در آرمستان العوامیه برچیده نشوند، مجازات خواهند شد.

آل سعود نگران است که اهالی شهر العوامیه به عنوان زادگاه شهید شیخ نمر باقر النمر،  آرامستان آنجا را به زیارتگاهی تبدیل کنند که مردم از هر سو به آنجا رفت و آمد کنند.

نِمَر باقر النمر، فقیه شیعه عربستانی بود که در پی اعتراضات مسالمت‌آمیز شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه، ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ دادگاه جنایی عربستان سعودی او را به اتهام واهی اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به اعدام محکوم کردند و در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد. اعدام او سبب واکنش گسترده منفی در منطقه و سازمان‌های مستقل بین‌المللی شد.

مراة الجزیره نوشت: ریاض در حالی تصمیم به برچیدن یادمان‌های شهدا گرفته است که این شهدا به دلیل مطالبه حقوق معیشتی خود به ضرب گلوله مأموران امنیتی کشته شدند، یعنی رژیم آل سعود فراموش کرده است که شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.

یک نهاد دولتی در العوامیه یک هفته به اهالی این شهر مهلت داده است که پرچم‌ها، سایه بان‌ها، گل و سبزه‌های مصنوعی و هر چیزی را از سر مزار درگذشتگانشان در آرامستان این شهر برداشته شود.

در ابلاغیه‌ای که در این خصوص صادر شده آمده است که نهاد العوامیه با همکاری مسئولین ناظر بر آرامستان‌ها تلاش می‌کند که این اماکن را مطابق با استاندارهای قانونی ساماندهی کند.

بهانه‌ای که مسئولین سعودی برای توجیه این دستورالعمل خود بیان داشته‌اند برچیدن ظواهر منفی است که مغایر با شرع و قوانین آرامستان‌هاست.

ناظران معتقدند که تصمیم مقامات سعودی به منظور از بین بردن حافظه شیعیان عربستانی در ثبت شجاعت شهدای این سرزمین در مطالبه حقوق شهروندان در برخورداری از آزادی بیان و رفع تبعیض مذهبی بوده است.

مقامات ریاض پیش از این نیز اقدامات متعددی را برای برچیدن آثار و بناهای فرهنگی و دینی به کاربسته بودند که از جمله آن جمع‌آوری موکب‌های حسینی و پرچم‌های سیاه عزای سیدالشهداء در ایام محرم و صفر و همچنین تخریب قبور روحانیون و شخصیت‌های دینی شیعی بوده است.

انتهای پیام
captcha