خطاط بزرگ‌ترین مصحف جهان و هنرنمایی در کنج خانه + فیلم
کد خبر: 4004676
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

خطاط بزرگ‌ترین مصحف جهان و هنرنمایی در کنج خانه + فیلم

محمد جلول، خطاط برجسته سوری که با نگارش بزرگ‌ترین مصحف جهان و خوشنویسی قرآن ملی امارات به شهرتی بین‌المللی رسید، در حال حاضر با خوشنویسی آیات قرآن در منزل شخصی خود هنرنمایی می‌کند.

فیلم ضلفه شود / خطاط سوری شریک در کتابت بزرگ‌ترین مصحف جهان و خطط قرآن ملی امارات

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، محمد جلول، خطاط سوری، در گوشه‌ای از خانه خود در شهر غازی عینتاب ترکیه مشغول خلاقیت با خط عربی است.

محمد جلول می‌گوید که  استعداد خود در خوشنویسی عربی را در 14 سالگی کشف کرده و شاگرد خوشنویس بزرگ شیخ محمود السبونی، یکی از شاگردان حسین حسنی، خطاط ترکیه‌ای بود.

او در نوشتن «مصحف شام» بزرگ‌ترین قرآن جهان مشارکت داشته است، مصحفی که اندازه هر ورق آن دو متر در یک متر است. او جزء هفتم این مصحف را نوشته که آن را کاری دشوار توصیف کرد.

جلول در چندین مسابقه بین‌المللی شرکت کرده و اولین جوایزی که در سال 2003 کسب کرد در مسابقه بانک ترکیه‌ای البرکه بود که در آن مقام اول و در همایش شارجه نیز موفق به دریافت جایزه و سه لوح تقدیر شد.

او همچنین در همایش کتابت قرآن کریم در دبی شرکت و جایزه ممتاز این رقابت را دریافت کرد  و سپس در مسابقات بین‌المللی خوشنویسی عربی IRCICA در استانبول مقام اول خط دیوانی(خوشنویسی اسلامی) را نیز کسب کرد.

جلول در سال 2011 در میان خوشنویسان سوری که در کتابت قرآن برای مجتمع چاپ قرآن ملک فهد مشارکت داشتند، تجلیل شد.

این خوشنویس همچنین مأمور نوشتن مصحف ملی امارات در دبی شد و کتابت آن را ظرف سه سال پس از پناهندگی به ترکیه کامل کرد و امارات پس از تجدید نظر در این مصحف، آن را به چاپ رساند.(قرآن ملی امارات به‌تازگی در سطح گسترده چاپ و توزیع شده است).

جلول بین سال‌های 2011 تا 2012 از شهر حلب این کشور به غازی عینتاب ترکیه مهاجرت کرد تا قرآن کتابت کند.

به گفته این خطاط سوری، رایانه و اینترنت هم نتوانسته جایگاه خوشنویسی عربی را بگیرد و در مقابل تغییراتی که در جوامع رخ داده، خط عربی کماکان استوار مانده است.

جلول معتقد است که تقاضا برای خوشنویسی عربی در بین جوامع عربی ترکیه و حتی جوانان ترکیه‌ای که علاقه زیادی به هنرهای اسلامی نشان می‌دهند، افزایش یافته است.

این خطاط می‌گوید ترکیه دارای مؤسسه‌هایی برای آموزش خوشنویسی عربی، به‌ویژه در شهر استانبول است؛ زیرا این شهر مقصدی برای گردشگران و هنرمندان است و آثار تاریخی متعلق به خوشنویسان بزرگ در این شهر وجود دارد.

در ادامه ویدئویی از فعالیت‌های هنری این خوشنویس سوری را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha