4 نسخه خطی نادر به مجمع قرآن شارجه اهدا شد
کد خبر: 3992469
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

4 نسخه خطی نادر به مجمع قرآن شارجه اهدا شد

حاکم شارجه چهار نسخه خطی نادر به مجمع قرآن کریم شارجه اهدا کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از البیان، سلطان بن محمد القاسمی، حاکم شارجه و عضو شورای عالی امارات به مجمع قرآن کریم شارجه چهار نسخه خطی از قرآن کریم اهدا کرد که مربوط به دوره‌های کهن تاریخی است.

 این نسخه‌های خطی از جمله گنجینه‌های باستانی ارزشمندی است که به دارایی‌های مجمع قرآن کریم شارجه افزوده شد و به بازدیدکنندگان و محققان دانشگاهی این امکان را می‌دهد که نسخه‌ها را ببینند و درباره تاریخ آن بیاموزند و تحقیق و پژوهش کنند.

نسخه خطی اول نسخه بسیار کمیابی از قرآن کریم از دوره ایلخانیان است که قدمت آن به قرن هفتم هجری می‌رسد.این نسخه به یاقوت المستعصمی، خطاط معروف نسبت داده شده است. این نسخه خطی با خط ثلث و با افزودن تزئینات طلاکاری شده نوشته شده است. در حاشیه این قرآن وجوه قرائات عشر با مجموعه‌ای از قوانین و اصول آورده شده است. در زیر کلمات قرآنی، معانی آن به زبان فارسی ترجمه شده است و تفسیر آسان برخی از آیات به شکل ترجمه شده به فارسی نیز به حاشیه متن اضافه شده است.

نسخه خطی دوم یک قطعه بسیار کمیاب از قرآن کریم است که از 50 پوست تشکیل شده و به قرن دوم هجری قمری بازمی‌گردد. این نسخه خطی با متن بدون نقطه نوشته شده است و علامت‌های اعراب آن با جوهر قرمز به شکل نقاط گرد کوچک است و هیچ چیز به عنوان فاصله بین آیات نیست.

سومین نسخه خطی سوم بر روی چرم گوزن نوشته شده  و مربوط به دوره عباسی است که بین پایان قرن دوم و آغاز قرن سوم هجری تخمین زده شده است.

اما نسخه چهارم شامل دو کتاب است؛ اولی نسخه‌ای کمیاب از متن الشاطبیه در قرائات سبع موسوم به «حرز الامانی و وجه التهانی» متعلق به «امام القاسم بن فیره بن خلف الشاطبی الرعینی» است و کتاب دوم نسخه‌ای کمیاب از متن «عقیله اتراب القصائد در أسنی المقاصد فی علم رسم المصاحف» متعلق به همان امام القاسم  است. این دو نسخه خطی در سال 780 هجری نوشته شده و با صفحه‌ای طلاکاری و تزئین شده با لاجورد آغاز می‌شوند.

مجمع قرآن شارجه چهارم دی ۹۹ توسط امیر و حاکم شارجه افتتاح شد. این مجموعه، بزرگترین مجمع قرآن در جهان است که ۷ موزه علمی و تاریخی را در خود جای داده است و علاوه بر آن مختص فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با قرآن کریم و گردهمایی علاقه‌مندان و فعالان در زمینه‌های مختلف قرآنی است.

مجمع قرآن کریم شارجه در ۱40 کشور دنیا شعبه دارد و دانشجویان خود را از اقصی نقاط جهان پذیرش می‌کند.

انتهای پیام
captcha