قرآن الازهر؛ اثر هنری منحصربه‌فردی که به رئیس جمهور مصر اهدا شد
کد خبر: 4005874
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

قرآن الازهر؛ اثر هنری منحصربه‌فردی که به رئیس جمهور مصر اهدا شد

شیخ الازهر به مناسبت جشن تولد پیامبر اعظم‌(ص)، نسخه‌ای بی‌نظیر از قرآن الازهر را به رئیس‌جمهور مصر اهدا کرد که یک اثر هنری گران‌قدر و حاصل بیست سال تلاش هنرمندان و خطاطان بر روی آن بود.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، آماده‌سازی این نسخه از قرآن شریف نزدیک به بیست سال به طول انجامیده است و برای تزئین آن از نقوش هندسی الهام گرفته از نسخ خطی نفیس قرآن استفاده شده که متعلق به دوره ایلخانی و مملوکی است و رنگ‌های بکار رفته برای تذهیب و تزئین آن نیز مشابه این نسخ خطی ارزشمند است.

این نسخه با استفاده از بهترین کاغذ ساخته شده از پنبه خالص و بدون اسید چاپ شده است تا جلای طلا و رنگ‌ها را برای مدت طولانی حفظ کند. جلد قرآن از پوست گاو خالص و دباغی شده با استفاده از ترکیبات نباتی تهیه شده و دارای نقوش برجسته رنگین با طلا و حکاکی با حرارت است که الگوهای هندسی دوره مملوکی را تداعی می‌کند.

قرآن اهدایی الازهر یک اثر هنری منحصربه‌فرد

این قرآن شریف با استفاده از خط ملک فؤاد حروفچینی شده است. این خط با تلاش خوشنویسان ماهر در خط نسخ و با استفاده از یک برنامه ویژه رایانه‌ای احیا شده است. احیای این خط مبتنی بر نمونه خط محمد جعفر بیگ، خطاط مشهور مصری انجام شده است که در سال 1916 میلادی درگذشت. این خطاط قاعده خط نسخ مورد استفاده در مطبعه امیری را وضع کرده است که بعدها به ابتکاری‌ترین قاعده خطی تبدیل شد که جهان اسلام به خود دیده است.

انتهای پیام
captcha