تداوم اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق / الفتح: امارات و انگلیس آرای مردم را به سرقت بردند + فیلم
کد خبر: 4005942
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

تداوم اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق / الفتح: امارات و انگلیس آرای مردم را به سرقت بردند + فیلم

اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق با برپایی تظاهرات‌های مردمی در شهرهای مختلف این کشور به نمایش گذاشته شده و در همین حال گروه‌های سیاسی معترض، امارات و انگلیس را به دخالت در انتخابات متهم می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، اعتراض شماری از گروه‌های سیاسی و نامزدهای مستقل به نتایج انتخابات عراق کماکان ادامه دارد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق شامگاه شنبه گذشته نتایج نهایی انتخابات پارلمانی هجدهم مهر ماه عراق را اعلام و در عین حال تاکید کرد که معترضان سه روز برای ثبت درخواست تجدید نظر فرصت دارند.

بر اساس این نتایج، جریان شیعی صدر به رهبری «مقتدی الصدر» با کسب 73 کرسی و ائتلاف سنی تقدم به ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با کسب 37 کرسی  بیش‌ترین تعداد کرسی‌ها از جمع 329 کرسی پارلمان را تصاحب کرده‌اند و ائتلاف دوله القانون به ریاست نوری المالکی 34 کرسی و ائتلاف شیعی الفتح که گروه‌های الحشد الشعبی در آن جای دارند به 17 کرسی دست یافته‌اند.

تداوم اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق / الفتح: امارات و انگلیس آرای مردم را به سرقت بردند

اعتراض اصلی به نتایج انتخابات از سوی کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» وارد است که شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است.

این کمیته تأکید دارد که ایادی بیگانه در انتخابات عراق دخالت داشتند و الکاظمی هم کاری برای مقابله با این قضیه نکرده است.

ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی در گروه کتائب حزب‌الله عراق، انتخابات اخیر کشورش را بزرگترین عملیات کلاهبرداری و فریب ملت عراق خواند.

العسکری، مصطفی الکاظمی را در قضیه انتخابات به خیانت بزرگ متهم کرد و گفت: او به دلیل همدستی با دشمنان برای تقلب در انتخابات باید محاکمه شود.

این مسئول کتائب حزب‌الله بر حق معترضان به نتایج انتخابات برای برپایی تظاهرات تأکید کرد و گفت: در عین حال ما بر لزوم صیانت از نهادهای دولتی و آسیب نزدن به اموال عمومی و خصوصی تأکید می‌کنیم تا عناصر مخرب از آن سوء استفاده نکنند.

زینب الموسوی، نامزد ائتلاف الفتح عراق هم تأکید کرد که ائتلاف شواهدی در دست دارد که دخالت امارات در توطئه برای تغییر نتایج انتخابات را ثابت می‌کند.

الموسوی گفت: انگلیس و امارات در پشت سرقت آرای الفتح و اعطای آنها به طرف‌های داخلی نزدیک به ایالات متحده آمریکا هستند.

او تأکید کرد: شواهدی وجود دارد که دخالت امارات برای راه نیافتن نمایندگان گروه‌های مقاومت به پارلمان را ثابت می‌کند و ائتلاف الفتح صدای واقعی و مدافع الحشد الشعبی در برابر مداخلات خارجی است.

نامزد ائتلاف الفتح افزود: روزهای آتی به همگان ثابت خواهد کرد امارات تا چه اندازه در روند تغییر نتایج به نفر دیگر احزاب سیاسی دخیل بوده است.

سعد السعدی، عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عراق از شاخه‌های سازمان الحشد الشعبی هم تأکید کرد که هنوز چیزی به اسم تشکیل اپوزیسیون در پارلمان عراق مطرح نشده است.

او گفت: ما همچنان منتظر نتایج شکایت‌هایی هستیم که به کمیساریا ارائه شده است و هنوز موضوع اپوزیسیون مطرح نیست.

السعدی افزود: پست نخست‌وزیری حق شیعیان است و لازم است در مورد نخست‌وزیر و دولت آتی به توافق برسیم در سال‌های قبل هم شاهد توافق شیعیان بر سر انتخاب نخست‌وزیر بوده‌ایم و در دولت پیش رو هم اینچنین خواهد بود.

در همین حال شهرهای بغداد، بصره، ناصریه (مرکز استان ذی قار) و مناطقی دیگر از کشور عراق عصر دیروز شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر این کشور بود. تظاهرات‌کنندگان خواستار شمارش دستی مجدد آرای انتخابات هستند.

تداوم اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق / الفتح: امارات و انگلیس آرای مردم را به سرقت بردند

تداوم اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق / الفتح: امارات و انگلیس آرای مردم را به سرقت بردند

از سوی دیگر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق شامگاه گذشته و به دنبال اعتراضات در شهرهای اخیر طی پیامی از مردم کشورش خواست که سالروز ولادت نبی اکرم(ص) را فرصتی برای تقویت وحدت و اولویت دادن به منافع عمومی قرار دهند.

در این پیام آمده است: ما سالروز ولادت حضرت محمد(ص)، پیام‌آور انسانیت را تبریک می‌گوییم. او پیامبر بزرگی است که انسانیت و هدایت بشر به بهترین عمل درست را به منصه ظهور گذاشت.

الکاظمی افزود: از همه می‌خواهیم که میلاد پیامبر عظیم‌الشأن مناسبتی برای تحکیم وحدت ما و ساختن کشورمان و اولویت دادن به منافع عمومی به منظور تضمین دستیابی به آرمان‌های فرزندان ملت ما در سراسر عراق باشد.

نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولة القانون هم با صدور پیامی از معترضان خواست به مسالمت‌آمیز برگزار شدن تظاهرات‌ها پایبند باشند.

در این پیام آمده است: در این شرایط خطیر و حساس از فرآیند روند سیاسی امیدوارم که اعتراض‌‎‌های شما به نتایج انتخابات با برپایی تجمع‌های اعتراضی مسالمت‌آمیز باشد، به گونه‌ای که با حفظ نظم و امنیت، اغتشاشگران از آن سوء استفاده نکنند، زیرا این موضوع با درخواست‌ها و تلاش‌های ما برای اعمال امنیت و ثبات در تضاد است.

کمیساریای انتخابات عراق هم شامگاه یکشنبه اعلام کرده است که فاصله بین دریافت درخواست‌ها، بررسی آنها و اعلام نتایج آنها 20 روز خواهد بود.

تداوم اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق / الفتح: امارات و انگلیس آرای مردم را به سرقت بردند

عماد جمیل محسن، یکی از اعضای تیم اطلاع‌رسانی کمیساریای انتخابات عراق گفت: دریافت درخواست‌های تجدید نظر تا پایان ساعت رسمی کار روز سه‌شنبه خواهد بود.

او افزود: پس از جمع‌آوری شکایات، شورای کمیساریای انتخابات به مدت هفت روز و پس از آن نهاد قضایی به مدت 10 روز به شکایات رسیدگی خواهد کرد و سپس نتایج شکایات و اسامی نمایندگان پیروز انتخابات که تعداد آنها 329 نفر است، اعلام خواهد شد و به دادگاه فدرال فرستاده می‌شود.

در ادامه ویدئوهایی از صحنه تظاهرات عشایر الفریجات در بغداد، میدان سعد استان بصره و شهرستان سوق الشیوخ در استان ذی قار مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام
captcha