از ادامه رایزنی‌ رهبران سیاسی تا زخمی‌شدن معترضان و نیروهای پلیس
کد خبر: 4010843
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
آخرین واکنش ها به انتخابات عراق؛

از ادامه رایزنی‌ رهبران سیاسی تا زخمی‌شدن معترضان و نیروهای پلیس

رایزنی‌های برای تشکیل ائتلاف‌های سیاسی به منظور تعیین سه پست مهم ریاست در عراق همچنان ادامه دارد، از سویی کمسیون انتخابات هنوز مشغول رسیدگی به شکایات است و معترضان نیز همچنان با برگزاری تظاهرات، اعتراض خود را به نتایج انتخابات اخیر اعلام می‌کنند.

از ادامه رایزنی‌ رهبران سیاسی تا زخمی‌شدن معترضان و نیروهای پلیسبه گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، پس از سفر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر به بغداد و دیدار وی با تعدادی از رهبران جناح‌های سیاسی از جمله محمد الحلبوسی، رئیس ائتلاف ترقی، وی با گروه‌های دیگری نیز به منظور رایزنی درباره نتایج انتخابات عراق دیدار کرد.

از جمله این دیدارها، دیدار وی با عمار حکیم بود. طرفین در دیدار امروز خود آخرین تحولات اوضاع و نتایج انتخابات را بررسی کردند. طرفین در این دیدار بر لزوم اولویت منافع عمومی بر منافع خصوصی و پایان دادن به رنج شهروندان تأکید کردند از سویی حکیم و صدر اولویت دولت بعدی را خدمت‌رسانی به مردم و پاسخگویی به خواسته‌های شهروندان برشمردند و درباره اعتراضات نیز دو طرف بر اهمیت اتخاذ روش‌های مسالمت‌آمیز و قانونی در اعتراض به نتایج انتخابات تأکید کردند و از کمیسیون انتخابات و قوه قضائیه خواستند که با رسیدگی جدی به شکایات و درخواست‌ها، اعتماد شهروندان و نیروهای سیاسی را نسبت به روند انتخابات افزایش دهند.

تداوم رایزنی‌ها /ادامه اعتراضات/ رهبران سیاسی خواهان خویشتن‌داری معترضان هستند

در ادامه رایزنی‌ها حیدر العبادی رئیس ائتلاف نصر نیز امروز جمعه با مقتدی صدر رهبر جریان صدر در بغداد دیدار کرد. از سویی امروز هیئت حزب دموکرات کردستان با بدنه سیاسی جنبش صدر دیدار کرد.

هادی العامری رئیس ائتلاف فتح نیز امروز جمعه با هیئت حزب دموکرات کردستان به ریاست هوشیار زیباری در دفتر خود در بغداد دیدار کرد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که این دیدارها باعث تسهیل تفاهم و تسریع در روشن شدن تصویر ائتلاف‌های سیاسی و در نهایت اعلام موضع درباره عملیات شمارش دستی و سپس تأیید دادگاه فدرال در مورد نتایج نهایی انتخابات خواهد شد.

تحلیلگران اظهار امیدواری کرده‌اند که در نتیجه این رایزنی‌ها دولتی تشکیل شود که اعتبار عراق را احیا کند و فساد را از بین ببرد و شعار آن خدمت‌رسانی، بازسازی و حفظ ثروت عمومی و بهبود وضعیت اقتصاد عراق باشد.

برخی از تحلیل گران سیاسی نیز تأکید دارند که تحولات موجود حاکی از تلاش برای تشکیل دولت اکثریت است و دولت ائتلافی به شکل قبل دیگر در دستور کار نیست اگرچه فشارهایی برخی از نیروهای سیاسی اعمال می‌کنند. این تحلیلگران تصریح کرده‌اند که تشکیل دولت ائتلافی به ویژه که در سال‌های گذشته به ایجاد حالت خفقان کمک کرده‌ است و جنگ قدرت دیگر در عراق تحمل نخواهد شد.

با این حال تحلیلگران سیاسی تأکید دارند که تکلیف آرایش سیاسی آینده در عراق هنوز مشخص نیست چرا که اختلاف بر سر نتایج انتخابات همچنان وجود دارد، علاوه بر این هنوز دادگاه فدرال نتایج را تأیید نکرده است تا مشخص شود برنده کیست.

تظاهرات مقابل منطقه سبز

شماری از معترضان در مخالفت با نتایج انتخابات در مقابل منطقه سبز در بغداد پایتخت این کشور تظاهرات کردند. این اعتراضات که در ابتدا مسالمت‌آمیز بود، به خشونت کشیده شد به شکلی که وزارت بهداشت عراق اعلام کرده است تعدادی از نیروهای امنیتی و معترضان در حوالی منطقه سبز در جریان این اعتراضات مجروح شده‌اند.

تداوم رایزنی‌ها /ادامه اعتراضات/ رهبران سیاسی خواهان خویشتن‌داری معترضان هستند

این وزارتخانه اعلام کرده است که 125 نفر در این تظاهرات زخمی شده‌اند که از این میان 27 نفر از آن‌ها از معترضان و بقیه از نیروهای امنیتی بوده‌اند. در این بیانیه تصریح شده است که شدت جراحات خفیف تا متوسط ​​بوده و هیچ مورد زخم ناشی از شلیک گلوله یا مرگ به ثبت نرسیده است.

رهبران احزاب سیاسی و جریان‌های مختلف عراق از جمله هادی عامری، قیس خزعلی، نوری المالکی، مقتدی صدر و عمار حکیم خواهان خویشتن‌داری معترضان و پایبندی آن‌ها به قانون شده‌اند.

تشدید درگیری‌ها و کشته‌شدن یک نفر

منابع خبری همچنین از درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در مجاورت منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند. معترضان نیز در پاسخ اقدام به تیراندازی به نیروهای امنیتی کرده‌اند، حداقل یک نفر در این درگیری‌ها کشته شده است.

از ادامه رایزنی‌ رهبران سیاسی تا زخمی‌شدن معترضان و نیروهای پلیس

از سوی دیگر معترضان با برپایی خیمه‌هایی قصد تحصن در مجاورت منطقه سبز بغداد را داشتند، اما این خیمه‌ها به آتش کشیده شده است. رئیس‌جمهور عراق این درگیری‌ها را تأسف‌بار خوانده است و خواهان خویشتن‌داری معترضان شده است.

هادی عامری، رهبر ائتلاف فهد ضمن تقاضا از معترضان برای خویشتن‌داری و عمل در چارچوب قانون، خواهان آن شده است که افرادی که دستور تیراندازی به معترضان را داده‌اند به مراجع قضایی معرفی شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha