عمار حکیم: شفافیت روند انتخابات راه را برای ثبات عراق هموار می‌کند
کد خبر: 4005391
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰

عمار حکیم: شفافیت روند انتخابات راه را برای ثبات عراق هموار می‌کند

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با رئیس پارلمان عراق بر لزوم رسیدگی جدی به شکایات در خصوص انتخابات اخیر این کشور تأکید کرد و گفت که شفافیت روند انتخابات، راه را برای ثبات عراق هموار می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و رئیس ائتلاف  «قوى الدولة الوطنية» با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و رئیس ائتلاف سنی «تقدم» اوضاع سیاسی در عراق و نتایج انتخابات پارلمانی را بررسی کرد و به تبادل نظر درباره راه حل‌های لازم برای مرحله آتی پرداخت.

عمار حکیم در این دیدار بر اهمیت همکاری نیروهای پیروز در انتخابات برای پاسخ به خواسته‌های مردم تأکید کرد و گفت: انتخابات برای برون‌رفت از بحران سیاسی عراق انجام شد؛ بنابراین نباید نتایج انتخابات خود عاملی برای ایجاد بن‌بست سیاسی جدیدی باشد.

وی خواستار‌ اولویت بخشی به منافع عمومی بر منافع خصوصی شد و تأکید کرد که تمام منافع خصوصی برای دستیابی به منافع عمومی حفظ می‌شود و در صورت آسیب به منافع عمومی، منافع خصوصی هم تهدید می‌شود.

عمار الحکیم با درخواست از کمیسیاریای انتخابات و قوه قضائیه عراق برای رسیدگی جدی به تجدید نظرها و شکایات در خصوص انتخابات اخیر این کشور مجدداً تأکید کرد و گفت، رسیدگی به شکایات با جدیت بسیار و بررسی دقیق هرگونه تخلف رخ داده، شفافیت روند انتخابات را افزایش می‌دهد و راه را برای ثبات عراق که به نفع همه است، هموار می‌کند.

با وجود اینکه هنوز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی دهم اکتبر عراق اعلام نشده است؛ اما طبق جدیدترین آماری که کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده، جریان شیعی صدر به رهبری مقتدی الصدر، با ۷۲ کرسی در صدر قرار دارد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم به ریاست محمد الحلبوسی و ائتلاف دولة القانون به ریاست نوری المالکی هر یک با ۳۷ کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.

بنا بر نتایج اعلامی، هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی عراق، میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و ائتلاف میان گروه‌های سیاسی مختلف مانند دوره‌های پیشین، برای تشکیل کابینه ضروری است. ائتلاف‌های سیاسی مختلف نیز در حالی رایزنی با یکدیگر برای ایجاد هم‌پیمانی‌های جدید مانند دوره‌های پیشین هستند.

انتهای پیام
captcha