به گزارش ایکنا، پانزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی صبح امروز، 1 آبان، در محل هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.
آیتالله سیدعلی حسینی اشکوری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در این نشست با بیان اینکه یکی از برکات جمهوری اسلامی هفته وحدت و ابتکار برپایی این هفته است، گفت: این ابتکار در مقابل هجمه دشمنان و مخالفین جامعه اسلامی و وحدت مسلمین و در برابر اندیشههای تفرقه افکنانه بعضی از جهال بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: یکی از مسائلی که درخور التفات است، مسئله تکفیر است که در جامعه اسلامی متاسفانه رواج دارد و این تکفیر آثاری بر آن مترتب می شود. بخشی از آثار در حد مناقشه و گفتوگو است و آثار عملی خارجی چندانی ندارد اما بخشی دیگر، برآنها آثار خارجی زیادی مترتب می شود از جمله اقدامات خشونت بار که موجب هدر رفتن اموال و نوامیس مسلمین و جان آنهاست.
وی ادامه داد: همانطور که برای ایمان و اسلام مراتبی هست برای کفر هم مراتبی هست. مثلاً اگر قائل به نجاست باشیم قائل به نجاست کفار و هدر اموال آنها حتی قائل به جان آنها و خون آنها هستیم که اینها مراتب خاصی از کفر است، اما اینطور نیست که اگر یک مسلمان افکار مسلمان دیگر را همخوان و متناسب با افکار خود نبیند او را حمل بر کفر بکند. این مسئله ای بسیار مهم است.
حسینی اشکوری افزود: در آیات و روایاتی که از پیغمبر(ص) و ائمه(ع) رسیده به وضوح آمده است که برای کفر مراتبی هست. کفر یعنی پوشاندن و نادیده گرفتن. حال اینکه منشأ آن هرچیزی می تواند باشد چه از روی کمی معرفت و چه از ناحیه لجاجت و عناد و این قبیل مسائل باشد. وقتی که حقیقتی را نادیده بگیرید نسبت به نادیده گرفتن آن واقعیت کفر ورزیده یعنی حقیقت را نادیده گرفتهاید و کفر ورزیدهاید. بر همین اساس کسانی که نعمتهای خداوند تعالی را نادیده میگیرند میگویند کفر نعمت کرده است یعنی نعمت خداوند را نادیده گرفته است.
وی تصریح کرد: علما و بزرگان و کسانی که ناصح و خیرخواه هستند، اولاً باید خودشان حقیقت را دریابند سپس برای پیروان و مردم خودشان توضیح دهند و جلوی کج رویها را بگیرند. وظیفه علما و بزرگان چنین است.
اشکوری تأکید کرد: پیروان اهل بیت و پیروان سایر مذاهب باید بدانند که تکفیر کردن یکدیگر امر درستی نیست. اینها مسلمان هستند و احکام اسلام بر آنها مترتب است و در حدیثی که فریقین نقل کرده اند «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.» این مسئله اصل امامت به قدری مورد اهمیت است که فریقین نقل کردهاند.
وی در پایان اظهار کرد: خلاصه مطلب اینکه مسئله تکفیر در جامعه اسلامی مسئله پیچیدهای است و نباید مسلمانان به یکدیگر چوب تکفیر بزنند و احکام خشونتآمیز و مجازاتهای شدید برای یکدیگر جاری کنند. این کار اشتباه است و علما و بزرگان باید این مسئله را توضیح بدهند.
بنابر این گزارش، فریبا برنایی، فرماندار شهرستان تفتان، در سخنانی در پانزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک خجسته میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، پیامبر صلح و مهربانی و دوستی و تبریک به مناسبت هفته وحدت تصریح کرد: یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی -رحمة الله علیه- را که از اختلاف نظر در بین مسلمانان، یک وحدت زیبا و یک وحدت تجمیعی را ایجاد کردند گرامی می داریم.
وی افزود: هم اکنون که به دلیل بیماری کرونا متاسفانه امکان تجمیع از اقصی نقاط دنیا در ایران میسر نیست و یا کمتر این امکان وجود دارد، در قالب فضای مجازی گرد هم جمع می شویم و با سخنان خود، پیام صلح و دوستی را به گوش یکدیگر می رسانیم و بیش از پیش قلب های ما در کنار هم خواهد بود و جامعه واحد و یکدست مسلمانی را در کشور خود رقم می زنیم.
فرماندار تفتان اظهار کرد: ایران اسلامی در رفتار و گفتار خود، پیام صلح و دوستی را در دنیا بیان کرده و در رفتار هم، مشخص است که همین هفته وحدت می تواند یک مثال کوچک و عینی باشد برای اینکه ایران همیشه علاقمند به صلح و دوستی و کنار هم بودن مسلمانان است.
برنایی تأکید کرد: دنیای اسلام یک دنیای قدرتمند و قوی است که میتواند روزی قوی تر و قدرتمندتر شود و کشورهای اسلامی میتوانند یک جامعه واحد و یک وحدت کامل را در عمل نشان دهند، لذا همیشه باید سعی کنیم به دور از تنشها و اختلاف نظرهای جزئی و به دور از منازعات، و یا هدف قرار دادن دین مبین اسلام یا کتاب آسمانی ما قرآن و یا پیامبر صلح و دوستی، در کنار هم باشیم و بتوانیم این دین را تقویت کنیم و بتوانیم دین اسلام را در دنیا نهادینه کنیم.
وی ادامه داد: ما اگر یکپارچه و با وحدت در کنار هم باشیم، قدرت دنیای اسلام بیشتر و بیشتر خواهد شد؛ اما دنیای غیر مسلمانان همیشه از این موضوع ترس و واهمه داشتند و این را، هم در سیاست هایشان و هم در گفتار و کردارشون می بینیم.
وی در پایان با تشبیه دنیای اسلام به یک ساختمان گفت: هر طبقه این ساختمان را اگر به یک کشور تشبیه کنیم، اگر در کنار هم و محکم و قوی و پابرجا باشیم، اسلام را قدرتمند میکنیم اما اگر در هر طبقهای نقصانی ایجاد شود، قطعاً بنای اسلام فرو خواهد ریخت و این به ضرر همه مسلمانان دنیا خواهد بود.
سیدابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پانزدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت، اظهار کرد: فضای مجازی باعث ایجاد یک اکوسیستم و زیستبوم جدیدی شدهاست که در این زیستبوم ویژگیهایی وجود دارد از جمله اینکه مخاطب ما جهانی هست و همهی آحاد بشر در این زیستبوم بدون هیچ مانع و ارادهای میتوانند به صورت تمام وقت با همدیگر در ارتباط باشند.
وی افزود: با تسهیلاتی که از لحاظ تکنولوژی فراهم شده میتوان محتواها را به صورت ارزان در دسترس قرار داد و برنامههای ارزان قیمت توسط موسسین شبکه های مجازی تهیه شود و مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در این فضا ما شاهد شکلگیری مفاهیم جدید، واژههای جدید از جملهی آنها مفهوم قدرت و جهاد در این فضا هست، همه ما میدانیم که تا پیش از توسعهی فضای مجازی و فضای رسانهای قدرتی که باعث میشد که یک فکر یا یک اندیشه در یک جامعهای تثبیت شود علاوه بر اقناعی که صورت میگرفت زمینهی آن از طریق قدرتهای سخت انجام میشد.
وی درهمین خصوص ادامه داد: امروز ما شاهد فتح و الفتوحی هستیم که بدون خونریزی و بدون اعمال قدرت سخت از طریق فضای مجازی اتفاق میافتد، باید گفت در این زیستبوم اندیشههای جدید، افکار جدید و پیروان جدید بروز پیدا میکند و به جنگ نرم یا استفاده از قدرت نرم که قدرت اقناع سازی مبتنی بر فضای مجازی است، تبدیل میشود.
فیروزآبادی تصریح کرد: در این فضا میبینیم که بر روی پلتفرمها و بر روی محیطهایی که عمدتا توسط غیر مسلمانان ساخته شده است، مسلمانان نیز میتوانند افکار خود را عرضه کنند و به همین دلیل این پلتفرمها از قواعدی پیروی میکند که توسط بنیانگذاران و صاحبان فناوریها و صاحبان سرمایه در این حوزه شکل میگیرد و یک محیط از پیش تعیین شدهای است که مسلمانان اگر میخواهند در این فضا فعالیت کنند بایستی از قواعد آن محیطها پیروی کنند.
وی اضافه کرد: بعضا مداخلاتی هم در این پلتفروم ها صورت می گیرد که این مطلب مروج خشونت است یا با مصالح و منافع نظام بعدی موافقت ندارد و نسبت به حذف و اصلاح مطالب اقدام میکند که همگان باید با این مسئله کنار بیایند.
فیروزآبادی با بیان اینکه در این عصر ضرورت دارد که ما از مزایا و فرصتهای فضای مجازی استفاده کنیم تا زندگی را برای ما راحتتر و مبتنی بر اطلاعات وسیعتر فراهم کند، اظهار داشت: ما مسلمانها باید بتوانیم با گزاره هایی که مبتنی بر اسلام است با یکدیگر صحبت کنیم و این موضوع مستلزم این مسئله است که قلمروی اسلامی را در این فضا ایجاد کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما نمیتوانیم قلمرو اسلامی را بر روی پلتفروم هایی که غربی ها طراحی کرده اند ایجاد کنیم، توصیه کرد که باید مسلمانان تلاش کنند تا در فضای مجازی قلمروسازی هایی که از تعارض بهره نبرده است را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: باید گفت هرچه تعداد کاربران بیشتر و میزان تعاملاتشان فزایندهتر و شکل تعاملاتشان قویتر باشد، از آنها در شبکههای مجازی به عنوان کاربران قوی تعبیر میشود، بنابراین علمای اسلام و زمامداران اسلامی باید تلاش کنند تا به سمت و سوی فضای مجازی حرکت کنند تا ما شاهد قلمروی اسلامی در فضای مجازی باشیم.
فیروزآبادی با بیان این که قلمرو اسلامی باید براساس اصول مودت، مهربانی، احترام به یکدیگر و عدم استفاده از افترا، دروغ و کینهورزی باشد، تصریح کرد: شاید در هیچ زمان دیگری بحث وحدت اسلامی و همکاری اسلامی با توجه به فضای مجازی ضرورتی به این حد در جهان نداشته باشد بنابراین لازم است تا همه اندیشمندان و علمای جهان اسلام در مسیر قلمرو سازی با همکاری هرچه تماتر حرکت کنند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: تحولات فضایمجازی موجب این شده که کاربران در طول مدت زمان کوتاهی در معرض اطلاعاتی بسیار وسیعی قرار گیرند، اما قدرت تجزیه و تحلیل متناسب با میزان اطلاعاتی که با آن مواجه میشوند وجود ندارد و ممکن است ما با یک دوران نابسامانی و اختلالات فکری مواجه شویم.
وی ادامه داد: در برآوردی که متخصصان این حوزه داشتند نشان داد که فرق های کوچک منحرف بروز و ظهور پیدا کردند که میتوانند در این فضا یاوران خودشان را در سطح جهان بیابند و به سمت افراط حرکت کنند.
فیروزآبادی با بیان اینکه شاید از نکات منفی و تهدیدهای فضای مجازی این است که حرکتهای افراطی و جریانهای افراطی در این فضا بیش از گذشته ظهور پیدا میکنند، اذعان داشت: از قبیل حرکتهای مثل داعش که رفتارهای خارج از انتظار و بیسابقهای در طول تاریخ بشری از خودشان نشان میدهند، مانند کثرت عملیاتهای انتحاری.
وی اظهار کرد: متأسفانه در پلتفرمهای غربی برای اینکه بتوانند اعضا را در شبکهها و پلتفرمهای خودشان نگهداری کنند و آنها را افزایش دهند، افراد را با یک فیلتر مواجه میکنند که جهان را از همان پنجره که میخواهند جهان را ببینند، ما در پلتفرمهایی مثل اینستاگرام و فیسبوک با چنین مشکلی مواجه هستیم؛ یعنی فرد در گروهی قرار میگیرد خودش پژواک صدای خودش را میشنود و هم تصورش از جهان بیرونی این است که همه دنیا همان چیزیست که در این فرم به او عرضه میشود.
فیروزآبادی تصریح کرد: وظیفه مسلمانان این است که با قلمرو سازیهایی که انجام میدهند باید بتوانند این چنین اشکالات را برطرف نمایند و تا زمانی که این قلمروسازی صورت نگیرد وظیفه علمای اسلام، اندیشمندان اسلامی و ... این است که سواد مسلمانان را افزایش دهند و باید مسلمانان را در مورد نحوه استفاده از این فضا توجیه کنند.
وی با بیان اینکه یکی از خصوصیات فضای مجازی این است که به دلیل سرمایهگذاریهای سنگینی که در آن صورت می گیرد هر روز یک خدمت جدید بر روی این فضا ارائه میشود و کاربران در معرض آماج کاربریهای جدید هستند، اظهار داشت: این کاربریها معمولاً مبتنی بر تمدن غربی است و نوعی اعجاب در کاربران مسلمان ایجاد میکند که زندگی در غرب زندگی بدون اشکالی است و متاسفانه شاهد هجرتهای دستهجمعی هستیم که از سوی مسلمانان در حال انجام است.
فیروزآبادی تصریح کرد: امروز وظیفه بسیار سنگینی بر دوش علمای اسلامی قرار دارد، آنها باید تصور روشنتر از آن چیزی که در ظاهر غربیها به نمایش گذاشتهاند را برای مسلمانان توجیه کنند.
وی در همینباره ادامه داد: متاسفانه برخی از دانشمندان اسلامی، متفکرین اسلامی عمق تحولات فضای مجازی را متوجه نشدند و با روشهای سنتی، غیر شبکهای و با روشهای غیر تعاملی به صورت سخنرانیها یک طرفه و با استفاده از همان روشهای سنتی که در مساجد صورت میگرفت، با این پدیده برخود میکنند و مسلمانان را بدون یار و یاور در این صحرا و هجومی که مقام معظم رهبری از آن به تهاجم فرهنگی تعبیر کرده اند، رها کرده اند.
فیروزآبادی در پایان گفت: علما و دانشمندان اسلامی باید با هجمه های سنگینی که علیه جوانان ما به راه افتاده است، مقابله کند و در نهایت امیدواریم که جامعه اسلامی بتواند این مشکل را با همت و ایمان مسلمین و تلاش متفکران و زمامداران اسلامی پشت سر بگذارد.
انتهای پیام