مخالفت رام‌الله با عضويت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا
کد خبر: 4033926
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

مخالفت رام‌الله با عضويت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در اظهاراتی با پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر مخالفت كرد.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، شب گذشته، 15 بهمن به نمایندگی از طرف محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور شرکت در سی‌وپنجمین اجلاس اتحادیه آفریقا وارد آدیس‌آبابا،‌ پایتخت اتیوپی شد.

 محمد اشتیه امروز در سخنانی گفت: نباید نژادپرستی اسرائیل در رفتار با فلسطینیان، تمجید و تحسین شود. رفتار غیرانسانی اشغالگران با فلسطینیان سیاست تبعیض نژادی بوده و اعطای عضویت ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا دستخوشی است که لیاقتش را ندارد. لذا ما درخواست داریم تا اتحادیه آفریقا از اعطای عضویت به اسرائیل صرف نظر کند.

اشتیه افزود: ما دیدیم که امروز صدها هزار فلسطینی مهاجرت کرده‌اند و اسرائیل شریک صلح نیست، رژیم صهیونیستی از آپارتاید و شهرک‌سازی حمایت می‌کند و شایته نیست این رژیم بابت کشتار، شکنجه، آسیب رساندن به فلسطینی‌های بی‌دفاع و ادامه دادن به شهرک‌سازی‌ها پاداش دریافت کند.

در همین راستا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) از نشست سران اتحادیه آفریقا خواست از پذیرش اسرائیل به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه سر باز زنند.

این جنبش تأکید کرد که اسرائیل تروریسم دولتی را در پیش گرفته و به آن ادامه می‌دهد و به طور سیستماتیک انواع جنایات را علیه مردم فلسطین، سرزمین و اماکن مقدس آنها مرتکب می‌شود.

امروز شنبه سی و پنجمین اجلاس اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا آغاز به کار کرد که در آن مسائل سیاسی، امنیتی و بهداشتی از جمله کودتاهای نظامی و پیامدهای همه‌گیری کرونا در قاره آفریقا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نشست‌های شورای اجرایی وزرای امور خارجه اتحادیه آفریقا برای دومین روز پیاپی در آدیس‌آبابا ادامه دارد. این نشست‌ها، مقدمه سی و پنجمین نشست سران اتحادیه آفریقاست که نخستین بار در دو سال گذشته به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

نشست سران اتحادیه آفریقا مسایل متعدد از جمله کودتا در مالی، بحران در سودان و بحث بر سر اعطای عضویت ناظر این اتحادیه به رژيم صهيونيستی را بررسی خواهد کرد. الجزایر و آفریقای جنوبی مخالف اعطای عضویت ناظر اتحادیه آفریقا به اسرائیل هستند و کنگوی دموکراتیک و اوگاندا از این اقدام حمایت می‌کنند.

رمطان لعامره، وزیر امور خارجه الجزایر روز جمعه گفت که اعطای وضعیت ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا اشتباهی مضاعف است.

وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل ماه گذشته میلادی اعلام کرد که ادماسو الالی، سفیر این رژیم در اتیوپی، استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا تقدیم کرده است.

رژیم صهیونیستی قبلاً در سازمان وحدت آفريقا به سمت عضو ناظر دست يافته بود، اما پس از انحلال اين سازمان در سال 2002 و جايگزينی آن با اتحاديه آفريقا، تلاش‌هايش برای بازگرداندن اين وضعيت طی دو دهه خنثی شد.

انتهای پیام
captcha