از واکنش الفتح به سوء قصد علیه الکاظمی تا حضور سردار قاآنی در عراق
کد خبر: 4011652
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
تازه‌ترین تحولات عراق؛

از واکنش الفتح به سوء قصد علیه الکاظمی تا حضور سردار قاآنی در عراق

عضو ائتلاف الفتح تحت رهبری هادی العامری، از فرماندهان الحشد الشعبی تأکید کرد که عاملان سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق همان عاملان حمله جمعه گذشته به معترضان در بغداد هستند و می‌خواهند آتش فتنه را در عراق شعله‌ور کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، محمد کریم البلداوی، عضو ائتلاف الفتح عراق تأکید کرد: طرفی که منزل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق را هدف گرفت، همانی است که معترضان عراقی را در نزدیکی منطقه سبز بغداد هدف حمله قرار داد.

کریم در اظهاراتی تلویزیونی گفت: دستگاه‌های امنیتی و نیروهای ضد شورش از شش روز قبل از حمله به تظاهرات روز جمعه بغداد با معترضان رابطه خوبی داشتند و آنچه اتفاق افتاد، ورود عناصری مشکوک بود که خیمه‌های تحصن‌کنندگان را آتش زدند و به سمت آنها تیراندازی کردند.

او با بیان اینکه نیروهای ضد شورش هیچ سلاحی در دست نداشتند و فقط باتوم با خود حمل می‌کردند، گفت: طرفی که منزل الکاظمی را هدف گرفت، همانی است که تظاهرات‌کنندگان را مقابل منطقه سبز هدف گرفت و دلایلش هم ایجاد هرج و مرج و شعله‌ور کردن آتش فتنه است و می‌بایست کمیته حقیقت‌یاب حرفه‌ای تمام حقایق را به شکلی شفاف اعلام کند.

در همین حال شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه خود از دیدار سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق خبر داد.

به گفته این منابع سردار قاآنی در دیدار با مقامات عراقی تأکید کرد که عراق به ثبات و حفظ وحدت داخلی نیازمند است و می‌بایست از هر اقدامی که امنیت عراق را تهدید می‌کند، دوری شود.

سردار قاآنی همچنین بر ضرورت پاسخ به خواسته‌های ملت عراق و معترضان به شکل قانونی تأکید کرد.

وزارت خارجه روسیه نیز امروز دوشنبه، 17 آبان سوء قصد به جان الکاظمی را محکوم و بر آمادگی مسکو برای همکاری با بغداد در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: با قدرت این حمله تروریستی را که با هدف نابودی امنیت و ثبات کشور دوست انجام شده بود، محکوم و آمادگی خود را برای هماهنگی عملی با شرکای عراقی در مبارزه با تمام اشکال تروریسم اعلام می‌کنیم.

زاخاروا از گروه‌های سیاسی برجسته در عراق نیز خواست با حفظ خویشتنداری به دنبال راه حل‌های توافقی برای مشکلات پیش آمده پس از انتخابات دهم اکتبر این کشور باشند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو امیدوار است که در عراق بر سر تشکیل دولت فعال جدیدی که مورد حمایت همه احزاب سیاسی اصلی و گروه‌های قومی و دینی در عراق باشد، توافق حاصل شود.

بامداد روز یکشنبه خبر از حمله پهپادی به منزل نخست‌وزیر عراق رسید و به دنبال آن موج محکومیت این اتفاق از سوی طرف‌های داخلی و خارجی به راه افتاد.

در همین حال جمعه گذشته حمله به معترضان به نتیجه انتخابات در نزدیکی منطقه سبز بغداد یک کشته و بیش از 125 زخمی برجای گذاشت.

طرفداران الحشد الشعبی از جمله ائتلاف الفتح بخشی از معترضان به نتیجه انتخابات هستند که معتقدند طرف‌هایی خارجی از جمله امارات و آمریکا نتیجه انتخابات را دستکاری کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha