کمپین وحدت در فضای مجازی راه‌اندازی شود/ فهم اشتباه؛ چالش اتحاد
کد خبر: 4011711
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
مدیر مرکز اسلامی زامبیا در گفت‌و‌گو با ایکنا:

کمپین وحدت در فضای مجازی راه‌اندازی شود/ فهم اشتباه؛ چالش اتحاد

مدیر مرکز اسلامی زامبیا با تأکید بر ضرورت پرداختن به فعالیت‌های وحدت‌گرا در فضای مجازی گفت: ما نیاز داریم در فعالیت‌های فرهنگی بیشترین توجه خود را به فضای مجازی معطوف کنیم و اگر کمپینی در زمینه وحدت می‌خواهیم راه‌اندازی کنیم، باید در فضای مجازی راه‌اندازی شود.

حجت الاسلام موسوی زاده جزایری، مدیر مرکز اسلامی زامبیاحجت الاسلام و المسلمین «سید محسن موسوی‌زاده جزایری»، مدیر مرکز اسلامی زامبیا و نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره ضرورت وحدت در جامعه اسلامی اظهار کرد: وحدت اسلامی صرفا مربوط به دنیای امروز و انقلاب اسلامی نیست و مسئله‌ای است که از نخستین روزهای انشعاب درونی اسلام و بحث خلافت در اسلام مطرح شد و امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) تعبیر امت اسلامی را به کار بردند و تمام تلاش خود را برای حفظ امت اسلامی گذاشتند، جریان وحدت برای آن حضرت در اولویت بود؛ بنابراین امروز که ما به دنبال وحدت هستیم باید به امیرالمؤمنین(ع) و ائمه(ع) اقتدا می‌کنیم.

وی افزود: نکته مهم این است که ما امروز بیشتر از گذشته نیاز به وحدت اسلامی داریم و اولویت وحدت اسلامی بیشتر از گذشته شده است؛ دلیل آن این است که حجم دشمنی‌ها علیه وحدت و برای نشر تفرقه افزایش یافته است، دشمن امروز می‌ترسد که تمدن‌های اسلامی شکل بگیرند، وقتی بیداری اسلامی اتفاق می‌افتد، دشمن ترس و خوف دارد و این ترس‌ها سبب می‌شود که بیش از پیش برای تفرقه تلاش کند.

حجت‌الاسلام موسوی‌زاده الجزایری تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که اگر ما دنبال این باشیم که دردهای جامعه اسلامی را درمان کنیم، این دردها نسخه اساسی و واحدی دارد که همان وحدت اسلامی است که می‌تواند مشکلات جهان اسلام را حل کند.

وی مؤلفه‌های پیش روی وحدت را برشمرد و گفت: مهم ترین مؤلفه تکیه بر مشترکات میان مسلمانان و مذاهب اسلامی است و تا زمانی که اولویت را به این مشترکات ندهیم، اتحاد اسلامی شکل نمی‌گیرد، ما نیاز به کرسی‌های آزاداندیشی داریم و این یک اقدام لازم است؛ اما آن چیزی که باید صدای جهان اسلام در برابر سپاه کفر و دشمنان باشد، اسلامی است که بر مشترکاتی همچون خدای واحد، کتاب واحد(قرآن)، قبله واحد و رسول واحد تکیه کند.

افراط و تفریط در مسئله وحدت

مدیر مرکز اسلامی زامبیا اظهار کرد: مفهوم وحدت از مفاهیمی است که هنوز در میان جامعه مسلمین اعم از شیعه و سنی معنای واقعی خود را پیدا نکرده است و به تعریف کامل و جامعی نیاز دارد، فهم اشتباه از مفهوم وحدت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی جهان اسلام در بحث وحدت است. یعنی اگر این فهم درست نباشد، ما افراط و تفریط داریم، افراط یعنی برخی در مسئله وحدت، مقدسات و اصول درون مذهبی را فراموش می‌کنند، در حالی که اصول را باید با تحقیق پذیرفت تا مطمئن شویم بر حق است یا خیر و وقتی فهمیدیم که بر حق است باید بر آن پافشاری کنیم و در عین حال در کنار برادران مسلمان دیگر بر مشترکات تأکید کنیم.

وی تأکید کرد: وحدت صرفا به معنای این نیست که ما جنگ و نزاع با یکدیگر نداشته باشیم و در جامعه اسلامی با یکدیگر متحد باشیم، بلکه باید به عنوان یک مسلمان حقوق اسلامی یکدیگر را نیز به معنای واقعی رعایت کنیم، توصیه اهل بیت و احادیث ائمه(ع) و پیامبر(ص) باید مورد توجه قرار بگیرد و توجه کنیم که ائمه معصومین(ع) چگونه به این موضوع نگاه می‌کردند.

حجت‌الاسلام موسوی‌زاده الجزایری درباره دشمنان وحدت تصریح کرد: دشمنان اصلی وحدت کسانی هستند که بیشترین ضرر را از وحدت اسلامی می‌برند، همان‌طور که در زمان امیرالمؤمنین(ع) وقتی عدالت برقرار می‌شد، عده‌ای دشمنِ اسلام‌آوردن دیگران و برقراری عدالت اسلامی بودند، چون از این اسلام‌آوردن‌ها و عدالت متضرر می‌شدند، امروز هم این دشمنی‌ها از سوی برخی دولت‌ها، مناطق افراد و حکومت‌ها دیده می‌شود؛ چرا که آن‌ها از حاکم‌شدن عدالت و اسلام متضرر می‌شوند، بنابراین از هر راهی برای ایجاد تفرقه استفاده می‌کنند تا حداقل اگر نمی‌توانند تمدن اسلامی را متوقف کنند، در تشکیل آن تأخیر بیندازند.

جلوه‌های عملی وحدت را نشان دهیم

وی گفت: برای خنثی‌سازی این دشمنی‌ها بهترین راه این است که جلوه‌های عملی از وحدت را نشان دهیم، یعنی یک نمونه وحدت اسلامی محقق شود و تعدادی از جوامع اسلامی با یکدیگر تصمیمی خاص برای انجام کاری مشترک که به نفع اسلام است، بگیرند تا دشمنان عقب‌نشینی کنند. مثلا زمانی که به ساحت مقدس رسول الله(ص) توهین می‌شود، ده‌ها کشور و مردم مسلمان این کشورها در سراسر جهان اعتراض و راهپیمایی برگزار کنند و شکایت خود را از عاملان توهین به نهادهای بین‌المللی ارائه دهند، آن‌گاه خواهند دید که ثمره این وحدت چیست . اگر در زمینه فلسطین هم موضع واحدی گرفته شود و در مقام عمل این موضع نشان داده شود، درس عبرتی برای دشمنان وحدت خواهد بود.

مدیر مرکز اسلامی زامبیا در ادامه درباره نقش رسانه در وحدت مسلمانان گفت: آنقدر امروز رسانه در زندگی تأثیرگذار است و می‌تواند نگاه و بینش مردم را تغییر دهد؛ به گونه‌ای که حتی اگر در رسانه مطلبی اشتباه و خلاف عقل منتشر شود، ممکن است مخاطب آن را بپذیرد؛ وقتی رسانه چنین توانایی دارد، چرا نباید مفهومی مانند وحدت که کاملا عقلانی، اسلامی و مطابق طبع بشریت است، در جهان منتشر نشود، بنابراین رسانه به راحتی می‌تواند این مفهوم را گسترش دهد و باید تلاش کند خلأ‌هایی که تاکنون در عرصه وحدت وجود داشته است، جبران کند.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زامبیا گفت: اگر زمانی گفته می‌شد که عصر رادیو گذشت و روزنامه‌ها کم کم جای خود را به سایت‌های مختلف دادند، شاید کمتر قابل باور بود، اما امروز علی رغم این‌که هنوز سایت‌ها دارای کاربرد هستند، عصر سایت‌ها و معنا و مفهومی که طی چند سال گذشته داشته‌اند، رو به پایان است و نقش آنان کم رنگ شده و جایگاه خود را به شبکه‌های مجازی و اجتماعی داده‌اند.

وی در پایان گفت: بیشتر مخاطبان و مردم دنیا اطلاعات روزانه و سبک زندگی خود را از فضای مجازی و اخبار شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک می‌گیرند. بنابراین ما نیاز داریم در فعالیت‌های فرهنگی بیشترین توجه خود را به فضای مجازی معطوف کنیم؛ زیرا امروز خوراک بیشتری را برای جوامع تأمین می‌کنند و اگر کمپینی در زمینه وحدت می‌خواهیم راه‌اندازی کنیم، باید در فضای مجازی راه‌اندازی شود.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha