هوشنگ یاری؛ نام‌آور برای دیار کرمانشاه / چهره‌ای که خود را وقف قرآن کرد + فیلم
کد خبر: 4011747
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴

هوشنگ یاری؛ نام‌آور برای دیار کرمانشاه / چهره‌ای که خود را وقف قرآن کرد + فیلم

هوشنگ یاری ماندگارترین نام در میان اساتید قرآنی در دیار طاق بستان است، نامی که هیچکس منکر سهم بسزای او در ارتقای تلاوت کرمانشاه نیست. به مناسبت نخستین سالروز درگذشت این قاری متخلق به اخلاق قرآنی یاد می‌کنیم از فردی که باید به عنوان الگویی برای نسل جوان بیشتر و بهتر، به ویژه از سوی مسئولان استانی معرفی شود.

استاد هوشنگ یاری، قاری و معلم قرآنیبه گزارش ایکنا، انگار همین چند روز قبل بود که خبر شیوع کرونا قبل از سراسیمه کردن سردمداران سیاسی، برگ‌ریزان نامهای نامدار را شروع کرد. برای نام بردن اسامی آنان باید به اندازه بیست و چند ماه تقویم را ورق بزنیم. در این میان زمان خبر درگذشت نامی ماندگار در عرصه تلاوت کشور را خواهیم دید.

هوشنگ یاری، ماندگارترین نام در عرصه تلاوت قرآن در دیار طاق بستان است، نامی که هیچکس منکر سهم بسزای او در رشد تلاوت کرمانشاه نیست و سال‌های سال باید بگذرد تا نه تنها این دیار بلکه کشور یکی چون او را به خود ببیند. حالا 18 آبان فرارسیده است و ما به اندازه یک سال دورتر از میراث‌دار تلاوت کرمانشاه ایستاده‌ایم تا تمام بی‌توجهی‌ها به او و میراثش و وعده‌های عملی‌نشده برای بزرگداشت او را بشماریم و حسرت روزهای با او بودن را بخوریم. به مناسبت اولین سال درگذشت استاد هوشنگ یاری، پای صحبت‌های تعدادی از فعالان قرآنی، که با ایشان خاطراتی مشترک داشتند، نشستیم تا بیشتر با میراث اخلاقی و معنوی این قاری بین‌المللی آشنا شویم.

قاری آرامش‌بخش

محمد عباسی، قاری بین‌المللی، این روزها در حال داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن است، همان مسابقاتی که تا چند سال قبل هوشنگ یاری توان تلاوت خود را در آن می‌آزمود. عباسی در همین مسابقات با هوشنگ یاری آشنا شد. او اخلاق نیکو، متانت و آرامش را از ویژگی‌های ممتاز این قاری دانست و گفت: آنچه از ایشان به یاد دارم تلاش بسیار زیاد برای آموختن بیشتر و ادب بسیارش بود.

وی با اشاره به اینکه تلاش بسیار برای آموختن بیشتر باعث شده بود تا تلاوت‌های او در سال‌های اخیر پخته‌تر شود، افزود: تلاوت‌های او بسیار فنی‌تر شده و مشخص بود که با برنامه‌ریزی به دنبال ارتقای تلاوتش بود. برخورد گرم و صمیمی همراه با احترام بسیار زیاد با مخاطبش چهره خاصی از او ساخته بود، به گونه‌ای که هر فردی با اولین برخورد با او جذب اخلاق نیکویش می‌شد.

الگوی نسل جوان 

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه، از جمله نمایندگانی است که در عرصه فعالیت‌های قرآنی حرف‌هایی برای گفتن دارد. رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد تأثیرات مرحوم یاری در جریان تلاوت استان کرمانشاه، گفت: او یکی از بهترین و بااخلاق‌ترین قراء استان و جزء اساتیدی بود که سال‌های سال برای قرآن زحمت کشید. استاد یاری جزء قراء بین‌المللی و در پرورش قراء نوجوان بسیار کوشا بود و در کشورهای مختلف تلاوت‌های ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشت.

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس با اشاره به اینکه این قاری فقید در استان کرمانشاه سرمایه گران‌بهایی بود که از دست رفت، گفت: درباره او باید به گونه‌ای عمل کنیم که خاطره‌اش به عنوان الگوی قرآنی در ذهن جوانان و علاقه‌مندان به قرآن ماندگار شود. امیدوارم روحش شاد باشد و راهش دنبال شود و جوانان کرمانشاه نیز چنین الگوهایی را دنبال کنند تا به جامعه قرآنی عصر ظهور نزدیک شویم.

جامعه قرآنی به امثال هوشنگ یاری نیاز دارد

محمد سلیمی، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز قرآنی در رادیو و شبکه قرآن، نیز با هوشنگ یاری ارتباط داشت. وی با اشاره به اینکه شخصیت و محبت مرحوم یاری بسیار عمیق بود، گفت: من چند بار او را در دیدار با مقام معظم رهبری، مسابقات قرآن و برنامه‌های قرآنی دیده بودم. شاید در طول عمر بابرکتش 24 ساعت در کنارش نبودم، اما محبتش به حدی عمیق بود که به دل‌ها رسوخ می‌کرد، به طوری که با یک ساعت بودن در کنارش احساس می‌کردم که سال‌هاست با او دوستم.

سلیمی افزود: مرحوم یاری خوش‌خلق، متواضع، مؤدب، بی‌تکلف و در یک کلام مملو از صفات برجسته بود. هر موقع برای گفت‌وگوی تلفنی یا حضوری در برنامه‌ای مزاحمش می‌شدم قبول می‌کرد. به مناسبت اربعین درگذشتگان زلزله کرمانشاه، برای حضور در برنامه‌ای از او دعوت کردم. با توجه به اینکه رادیو در قیاس با تلویزیون از نظر مالی کم‌‌توان‌تر است، از فرصت حضورش در تهران استفاده کردم و از او خواستم که چند روزی در تهران بماند تا بتوانیم چندین تلاوت از او را برای رادیو ضبط کنیم.

این تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: مرحوم یاری بدون کوچکترین مقاومت و حرفی قبول کرد و تلاوت‌های ماندگاری ضبط شد. ما به افرادی از این جنس که خود را وقف قرآن کرده باشند، نیاز داریم. او خودش را وقف شهرت نکرد، بلکه وقف قرآن کرده بود و این از رفتار و کردار و منش او مشخص بود.

سلیمی به وعده‌های مسئولان استان برای گرامیداشت نام این قاری فقید اشاره و اظهار کرد: پس از درگذشت او شهرداری کرمانشاه وعده داد که حداقل یک کوچه را به نام او نامگذاری کند. حال اگر بعد از یک سال سرشان خلوت شده است، آدرس آن کوچه را به ما هم بدهند! (اشاره به خبر كوچه‌ محل سکونت خانواده «هوشنگ یاری» به نام این معلم قرآن نامگذاری شد به تاریخ 21 آذرماه 99) اگر رسانه‌ها در برابر وعده‌های مسئولان مطالبه‌گری کنند، دیگر شاهد وعده‌های پوچ نخواهیم بود.

رقیبی که الگو بود 

امین عبدی، قاری ممتاز استان کرمانشاه، که در این ایام تمام فکر و ذهن خود را معطوف مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن کرده است، با وجود صدایی کرونازده، که در ایام ضبط تلاوت به این بیماری مبتلا شد، درباره هوشنگ یاری سخن گفت. 

وی با اشاره به اینکه مرحوم یاری از جمله قاریانی بود که جامعه قرآنی استان کرمانشاه را ارتقا داد، گفت: او اهل تلاش بود و بدین ترتیب بسیاری از قاریان و فعالان قرآنی استان این خصیصه را از او یاد گرفتند. او تقریباً تا حدود سال 1396 در مسابقات قرآن شرکت کرد و در این مدت یک بار رتبه چهارم و بار دیگر رتبه پنجم کشوری را به دست آورد.

عبدی تصریح کرد: با توجه به حضور او در مسابقات، قاریان دیگر تلاش می‌کردند که خود را به سطح تلاوت او برسانند تا به موفقیت دست یابند. از سوی دیگر چون فاصله تلاوت استاد یاری در استان کرمانشاه با برخی از قاریان زیاد بود، این امر برای بسیاری از ما انگیزه مضاعفی را ایجاد کرد تا به سطح تلاوت او برسیم و تلاوت او الگو بود تا سایر قاریان خود را به او برسانند. بدین ترتیب حلاوت بسیار زیادی نصیب من و امثال من شد. قاریان جوان چند سالی با او رقابت کردند و این رقابت در اوایل دهه 90 با فاصله زیادی همراه بود، اما رفته‌ رفته توانستیم به سطح ایشان نزدیک شویم.

عبدی با اشاره به اینکه او در رقابت بسیار جدی بود، گفت: به نظرم بحث رقابت از رفاقت جداست و هرکسی باید با تمام توان در رقابت حضور یابد. مرحوم یاری با رعایت کامل اخلاق و احترام در رقابت‌ها حاضر می‌شد. او انسانی بسیار صریح و در عین حال بسیار شوخ‌طبع بود و تلاوت بسیار ممیزی و دقیقی داشت، به طوری که هیچ ایرادی به آن وارد نبود. استاد یاری از آنچه خداوند در تلاوت قرآن به او داده بود به بهترین نحو استفاده می‌کرد. او همیشه فرزند خود را به جلسات قرآن می‌آورد و اگر احساس می‌کرد شخصی در تلاوت نیاز به کمک دارد، دریغ نمی‌کرد.

صحبت‌های احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی درباره مرحوم یاری در رادیو ایران

کد

در ذیل صحبت‌های جمعی از دوستان مرحوم هوشنگ یاری را می‌بینید و می‌شنوید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha