ابتکار تازه الازهر برای طرح مباحث دینی در سطح جامعه
کد خبر: 4013245
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

ابتکار تازه الازهر برای طرح مباحث دینی در سطح جامعه

الازهر در یک اقدام جدید و بی‌سابقه برای تجدید گفتمان دینی در جامعه مصر، طرحی را با نام «کافه‌های فرهنگی» راه‌اندازی کرده است.

ابتکار تازه الازهر برای طرح مباحث دینی در سطح جامعه

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اسکای‌نیوز، الازهر مصر در اقدامی بی‌سابقه که از تلاش این مرکز برای تجدید گفتمان دینی حکایت دارد، طرحی را با عنوان «کافه‌های فرهنگی» راه‌اندازی کرده و از طریق آنها به دنبال انجام فعالیت‌های تبلیغی و آگاهی‌بخشی به مردم این کشور درباره مسائل مختلف دینی، اجتماعی و فرهنگی و سایر مسائل است. این موضوع طی ساعات گذشته واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی در پی داشته است.

نظیر عیاد، دبیرکل مجمع مطالعات اسلامی مصر وابسته به الازهر درباره این طرح گفت: کافه‌های فرهنگی و گردهمایی‌هایی که در  محل تردد مردم برگزار می‌شود، قدرت خود را در امر ارتباط مثبت و گیرا با مردم ثابت کرده است، زیرا این برنامه‌ها متکی بر نوعی گفتمان تبلیغی و روشنگرانه است که برای مردم شبهات و مفاهیم شبهه‌انگیز را تشریح و زمینه نوعی گفت‌وگوی متقابل و موثر را با آنها فراهم می‌کند.

عیاد تأکید کرد: دستورالعمل‌های مهمی مبنی بر لزوم افزایش برنامه‌های میدانی توسط واعظان مرد و زن الازهر بویژه برنامه‌هایی که باعث برقراری ارتباط مستقیم و رودرو با مردم می‌شود، وجود دارد  و از استراتژی الازهر شریف در خصوص موضوع آگاهی‌بخشی و روشنگری به مردم حمایت می‌کند.

براساس این راهبرد الازهر، واعظان مرد و زن در مجمع مطالعات اسلامی الازهر در قاهره با لباس الازهری خود به کافه‌ها در مناطق مختلف شهر می‌روند و با مشتریان آنها به گفت‌وگو می‌نشینند و درباره امور دین و دنیا با آنها صحبت می‌کنند.

«شیخ احمد رمزی» یکی از این واعظان است که به همراه همکاران خود به یکی از قهوه خانه‌های شلوغ قاهره می‌روند و با مردم هم‌کلام می‌شوند.

رمزی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی گفت: برنامه کافه‌های فرهنگی، ایده شیخ احمد الطیب شیخ الازهر بود که از نقش الازهر به عنوان یک نهاد ریشه‌دار برای مبارزه با افکار افراطی، نادر و جنایت‌کارانه‌ای که بر جامعه مصر سایه افکنده،  نشأت می‌گیرد.

این واعظ الازهر تصریح کرد: ایده کافه‌های فرهنگی اساساً مبتنی بر حضور در بین مردم در اماکن مختلف است؛ مردمی که نمی‌رسند در مساجد حاضر شوند و با شیوخ الازهر و اداره اوقاف به گفت‌وگو بنشینند.

وی با اشاره به اینکه واعظان  الازهر پیش از الحاق به این برنامه آموزش می‌بینند، درباره مهمترین مسائلی که واعظان با مشتریان کافه‌ها در میان می‌گذارند، می‌گوید: در ابتدا بین مردم حاضر می‌شوند و با سخنان خود آنها را جذب خود می‌کنند و سپس مسائل شایع در جامعه نظیر خودکشی، تروریسم، پدیده ازدواج مخفیانه بین جوانان دانشگاهی، آزار و اذیت جنسی و مسائل دیگری نظیر قتل و مواد مخدر را با آنها در میان می‌گذارند.

این واعظ الازهر ادامه می‌دهد: واعظان چنین مسائلی را بین مردم مطرح می‌کنند و به نظرات آنها نیز گوش می‌دهند، سپس یک طوفان فکری را برای مردم پیرامون خود آغاز می‌کنند که باعث تصحیح افکار آنها می‌شود.

وی نتایج این برنامه را مثبت و بسیار خوب ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: جوانان معمولا درباره عبادت‌ها نظیر نماز، ازدواج و طلاق صحبت می‌کنند و افراد مسن بیشتر درباره زکات و ارث می‌پرسند. این موضوع با استقبال مردم روبرو شده و آنها با احترام با واعظان برخورد می‌کنند، زیرا عشق مردم به الازهر هنوز هم در مصر و خارج از آن وجود دارد.

انتهای پیام
captcha