میزبانی جمعیت امامیه پاکستان از همایش «رحمة للعالمین» + عکس
کد خبر: 4013394
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

میزبانی جمعیت امامیه پاکستان از همایش «رحمة للعالمین» + عکس

همایش «رحمة للعالمین» به میزبانی جمعیت علمای امامیه پاکستان و با حضور شخصیت‌های شیعه و اهل سنت و فعالان مذهبی، سیاسی و اجتماعی و نمایندگان مکاتب فکری و ادیان مختلف هندو، سیک و مسیحی در اسلام‌آباد برگزار شد.

میزبانی جمعیت امامیه پاکستان از همایش «رحمة للعالمین» + عکسبه گزارش ایکنا از پاکستان، این همایش وحدت‌بخش و تاریخی عصر دیروز، 23 آبان‌ماه به میزبانی جمعیت علمای امامیه پاکستان با هدف ترویج اتحاد و وحدت بین مسلمین در پرتو سیره و تعالیم پیامبر(ص) در هتل اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد و احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد به نمایندگی از ایران در آن حضور یافت.

شرکت‌کنندگان در این همایش با اشاره به آیات شریفه «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ» و «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» در خصوص شأن و منزلت پیامبر(ص) سخنرانی کردند و به تبیین حکمت و فلسفه وجودی پیامبر(ص) و نقش دین، قرآن و رسالت پیامبر(ص) در ترویج اتحاد مسلمانان پرداخته و بر ضرورت اتحاد بین مذاهب اسلامی تأکید کردند. 

احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در اسلام‌آباد طی سخنانی در این همایش ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) گفت: میلاد شریف نبی اکرم(ص)، زمینه‌ بعثت نبوی را فراهم آورد و بعثت نبوی بزرگ‌ترین رویداد تاریخی برای بشر از ابتدا تا انتهاست چون بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص)، بشریت هدایت شد و به سمت نور قرار گرفت.

میلاد پیامبر(ص)؛ سرآغاز هدایت بشر

وی گفت: نام نبی مکرم اسلام(ص)، با مهر، صلح و دوستی همراه است و ولادت نبی مکرم اسلام(ص)، یکی از زیباترین اتفاقات جهان به شمار می‌رود، چون سرآغاز یک حرکت عظیم و بزرگ برای هدایت و سعادت بشر بود.

رایزن فرهنگی ایران با اشاره به حملات اخیر تروریستی به نمازهای جمعه و مساجد افغانستان گفت: حضرت محمد مصطفی(ص)، رحمةٌ للعالمین هستند و درس احترام به مذاهب دیگر را دادند، اما عده‌ای از جاهلان در تلاش هستند که چهره اسلام را تخریب کنند که از نظر امت اسلام این امر محکوم است.

سیدیاور حسین بخاری، وزیر بیت‌المال پنجاب نیز در این همایش گفت: اتحاد مذاهب اسلامی در میان مؤمنین باید رواج پیدا کند زیرا هر چه داریم از رسول اکرم(ص) است و به خاطر ایشان است که مسائل دیگر را قبول داریم.

سناتور راجا ظفرالحق نیز گفت: علی‌رغم این که اسلام در سطح جهان در حال رشد و توسعه است لذا لازم است مسلمانان از تفرقه دوری کنند و اتحاد را سرلوحه همه امور قرار دهند. وی در خصوص نظرات اقبال لاهوری در مورد اتحاد مسلمین گفت: اقبال همیشه به اتحاد مسلمانان تأکید داشت. به عقیده اقبال؛ مسلمانان باید به تعلیمات قرآن کریم عمل کنند و به نقل از نظرات اقبال گفت؛ اقبال می‌گوید اگر من درس قانون نخوانده بودم، کتاب خدا به عنوان قانون برای من کافی بود. اقبال همواره تأکید می‌کرد که مسلمانان از اختلاف فرقه‌ای و تفرقه بپرهیزند.

این سناتور پاکستانی در ادامه افزود: اقبال با وجودی که در غرب تحصیل کرده بود، گفت پیشرفت‌ها و علوم غرب نتوانست در من تأثیر بگذارد. اقبال افغانستان را قلب آسیا می‌دانست لذا اگر افغانستان آرام باشد، آسیا هم آرام خواهد بود.

سناتور فرصت‌الله بابر نیز گفت: سیره پیامبر(ص) برای همه ما الگو است و این وظیفه همه ماست که به آن عمل کنیم زیرا خیر دنیا و آخرت ما در این است. وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) برای هدایت بشر آمد، بر ضرورت اتحاد مسلمانان تأکید کرد.

ضرورت عمل به سیره نبوی

عبدالله گل، رئیس انجمن جوانان پاکستان نیز با تأکید بر این که زندگی ما مسلمانان باید براساس سیره و حیات پیامبر(ص) باشد، گفت: امروزه شاهد هستیم که برخی احزاب و گروه‌های سیاسی خود را محافظ و نگهبان رسالت و نبی اکرم(ص) معرفی می‌کنند در حالی که این یکی از وظایف دولت‌های اسلامی است.

وی گفت: پیامبر(ص) دین اسلام را آوردند که کامل‌ترین دین است؛ اما غربی‌ها نسبت به اسلام دیدگاه منفی دارند و برخی به خاطر وجود فرقه‌گرایی بین مسلمانان که از طرف خود مسلمانان ایجاد شد، از اسلام می‌ترسند.

مولانا نصرالله عزیز، دبیر جماعت اهل حدیث با اشاره به این که پیامبر(ص) برای هدایت بشریت آمدند و قبله و کتاب قرآن همه مسلمانان یکی است، در خصوص احترام به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گفت: به فرمایش پیامبر اکرم(ص) که فرمودند، «حسین منی و انا من حسین» حسین از من است و من از حسین و نیز «فاطمه بضعة منی» فاطمه پاره تن من است، حسن و حسین را گل‌هایی از بهشت و جنت توصیف و تأکید کرد اگر کسی به آنان احترام نگذارد از رهروان اهل حدیث هم محسوب نمی‌شود چه برسد به این که مسلمان محسوب شود.

علامه غلام اکبر ساقی، رئیس جمعیت علمای امامیه گفت: دشمنان اسلام می‌خواهند ما را با یکدیگر درگیر کنند؛ لذا باید آگاه بود و با اتحاد با یکدیگر توطئه آن‌ها را نقش بر آب کنیم.

وی بر پیروی از آموزه‌ها و سیره پیامبر(ص) تأکید و بهترین پیام این کنفرانس را «اتحاد بین مسلمین» اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha