استقبال از طرح ترکیه برای تورهای زیارتی مسجدالاقصی
کد خبر: 4014154
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲

استقبال از طرح ترکیه برای تورهای زیارتی مسجدالاقصی

تشکیلات خودگردان فلسطین از اقدام ترکیه در ساماندهی تورهای زیارتی برای شهروندان و افراد مقیم این کشور به مقصد بیت‌المقدس برای زیارت از مسجد‌الاقصی و اماکن مقدس آنجا استقبال کرد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست با اقدامی مشابه ترکیه، حق فلسطین بر بیت‌المقدس را به رسمیت بشناسند.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، دولت فلسطین از تصمیم ریاست امور دینی ترکیه مبنی بر از سرگیری کار ساماندهی سفرها به شهر قدس از چهارم ژانویه استقبال کرد و از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا اقدامات مشابهی را در زمینه تأیید حق فلسطین در بیت‌المقدس  اشغالی انجام دهند.

محمود الهباش، قاضی قضات فلسطین و مشاور امور دینی و روابط اسلامی رئیس تشکیلات خودگردان با استقبال از این تصمیم گفت: سفرهای مسلمانان و مسیحیان به قدس و زیارت اماکن مقدس آنجا حمایت مادی و معنوی و سیاسی از فلسطینی‌ها و اهالی قدس و به خصوص هویت آنها شمرده می‌شود.

وی از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا اقدامات مشابهی را در حمایت از پایتخت مقدس فلسطین انجام دهند، پایتختی که به گفته وی در معرض تلاش‌های دیوانه‌وار اسرائیل برای محو هویت و تغییر شخصیت عربی و اسلامی آن است.

وی افزود: دیدارهای فشرده اعراب و اسلامی از بیت المقدس یک فضیلت دینی و یک ضرورت سیاسی در این زمان خاص است.

الهباش پنجشنبه گذشته در آنکارا با دکتر علی ارباش، رئیس امور دینی ترکیه دیدار و  با وی درباره مسائل متعددی که بر حمایت از بیت المقدس و حفاظت از هویت اسلامی آن و راه‌های مقابله با حملات اشغالگران و شهرک‌نشینان صهیونیست به سرزمین‌های فلسطینی و به خصوص قدس و مسجد الاقصی تمرکز داشت، گفت‌وگو کرد که از جمله آن افزایش سفر فردی یا جمعی مسلمانان به قدس و مسجد الاقصی بود.

ریاست امور دینی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پروازها پیش از این به دلیل همه‌گیری کرونا به حالت تعلیق درآمده بود، اما حالا قرار است 37 سفر به بیت‌المقدس در طول سال 2022 ترتیب داده شود.

در این بیانیه با اشاره به اینکه درخواست‌های پیوستن به اولین سفر به قدس تا 10 دسامبر 2021 پذیرفته می‌شود، افزود: راهنماها و متخصصانی با هدف اطلاع‌رسانی به زائران بیت‌المقدس در طول سفر آنها را همراهی خواهند کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین پیوسته از کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهد که به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تأکید بر اسلامی بودن و فلسطینی بودن قدس در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی، چنین سفرهایی به بیت‌المقدس و مسجد الاقصی ترتیب دهند؛ اما در عین حال، آنچه را که «بازدیدهای عادی سازی» توصیف می‌کند که توسط هیئت‌های عربی به قدس و مسجد الاقصی و در هماهنگی با رژیم اشغالگر انجام شده را رد می‌کند.

شیخ محمد حسین، مفتی بیت المقدس و سرزمین‌های فلسطینی هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نماز در مسجد الاقصی برای کسانی نیست که با رژیم اشغالگر اسرائیل سازش می‌کنند.

انتهای پیام
captcha