رکن رکین تفکر بسیجی مسئولیت‌پذیری است/ مواسات؛ یک واجب اخلاقی
کد خبر: 4014445
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری:

رکن رکین تفکر بسیجی مسئولیت‌پذیری است/ مواسات؛ یک واجب اخلاقی

امام‌ جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به نقش مواسات و تفکر بسیجی گفت: مواسات یک واجب اخلاقی است که وقتی با تفکر بسیجی آمیخته شود، منجر به عمل صالح و تغییر در جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به نقش و جایگاه مواسات در جامعه اسلامی گفت: یکی از کارهای بسیار دیدنی و دلپسند جامعه ایمانی و یکی از ویژگی‌های جامعه انقلابی، مسئله مواسات است که براساس عقد اخوت است. این اکسیر اعظم به این معناست که افراد مومن موظف هستند براساس اخوت ایمانی با جان، آبرو و مال و سایر امکاناتی که در اختیار دارند در موارد نیاز به یکدیگر کمک کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: این حق مؤمنین بر عهده یکدیگر است. مواسات بین این دو ویژگی قرار گرفته است و کارگزاران نظام هم باید با مردم، مواسات داشته باشند. از طرفی دیگر، انسان مومن به جایی می‌رسد که خود را برای دیگران محروم می‌کند. مواسات وضعیتی بین این دو است. یک واجب اخلاقی است که قابل صرف نظر شدن نیست. درجه قرب مؤمنین با مواسات تعیین می‌شود.

حاج‌علی‌اکبری افزود: امام صادق(ع) فرمود: انسان مومن اگر بخواهد به خدای متعال تقرب پیدا کند، هیچ چیزی به اندازه مواسات مؤثر نیست. یعنی باید بخشی از آنچه را می‌توانید داشته باشید به برادر و خواهر مومن خود بدهید. یعنی دیگران در دارایی‌های خود شریک کنید و در نداری دیگران هم شریک شوید. مواسات، نشانه صدق دوستی انسان‌های مومن با همدیگر است. مواسات یکی از جلوه‌های طیبه حیات الهی است. وقتی حال مومنان با همدیگر حال مواسات باشد، زندگی دلپذیر می‌شود.

وی یادآور شد: با مواسات، انسان احساس تنهایی نمی‌کند. ضمن اینکه از مصادیق قیام به قسط است. سیره روشن همه اولیای خدا مواسات است. از پیامبر عظیم‌الشأن تا سیره ام‌المؤمنین حضرت خدیجه(س) تا سیره همه اولیای خدا آکنده از مواسات است و این الهام‌بخشی را برای مومنان و مسئولان دارد که حالشان حال مواساتی باشد. روش حضرت عباس ابن علی(ع) به عنوان روش ممتاز مواسات معرفی شد.

به گزارش ایکنا، خطیب جمعه تهران در ادامه گفت: امام صادق(ع) فرمود دوستان ما را با دو چیز آزمایش کنید، اول با نماز اول وقت، دوم اینکه نسبت به مؤمنان چقدر مواسات دارند. حتی اگر مواسات اندکی باشد آن را دریغ نکند. راه ما برای رسیدن به جامعه امام عصر(عج) رعایت مواسات است. هرقدر دل‌های مومنان با هم نزدیکتر و در دردها و رنج‌ها بیشتر به هم نزدیک شوند یک دعوت عملی به امام(عج) برای ظهور است. نشانه برجسته و صدق نزدیکی دل‌ها، مواسات است.

به گفته حاج‌علی‌اکبری، امیدواریم با توجه به دشواری‌هایی مانند کرونا و دشواری‌های اقتصادی همه با روحیه مواسات به رفع آنها بپردازند. به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب که جامعه را به فرمان رزمایش مواسات فرا خواندند؛ جامعه مومنین نباید هیچ وقت دست از این حرکت مؤمنانه بردارند و همه باید در این رزمایش سهمی داشته باشند. با هم‌میهنانمان در هرمزگان که با زلزله مواجه شدند، همدردی می‌کنیم و با مواسات به کمک و یاری آنها خواهیم پرداخت.

تفکر بسیجی مرز و شخص نمی‌شناسد و جهان‌شمول است

امام جمعه موقت تهران در بخش دوم خطبه‌های نماز جمعه گفت: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمود شما صدای رفتن را می‌شنوید، بارتان را سبک و علایق دنیایی را از دل‌های‌تان سبک کنید. از توشه‌ای که در اختیار دارید، برای روزهای سختی که در پیش رویمان هست، بهره ببرید.

وی در ادامه رحلت آیت‌الله مجتهد شبستری را تسلیت گفت و افزود: او در حوزه‌های تبریز و تهران منشأ کارهای بسیار زیادی بود. خدا ایشان که از یاران امام و رهبر انقلاب بودند با اولیای الهی محشور کند.

به گفته علی‌اکبری، از فردا به استقبال هفته بسیج می‌رویم و این فرصت بسیار خوبی برای تفکر نجات‌بخش بسیجی است. امام راحل(ره) در پیام تاریخی خود درباره تأسیس بسیج دانشجویی جان کلام را درباره بسیج فرمودند. او با نگاه آسمانی و قلم استوار از بسیج پرده‌برداری کردند. بسیج طلاب و دانشجویی مولود این پیام امام(ره) است. در این پیام تفکر بسیحی را ترجمان اسلام ناب محمدی معرفی می‌کنند که ریشه در همه حرکت‌های مصلحانه اولیای الهی دارد. توجه به تفکر بسیجی موجب امنیت می‌شود و در نگاه رهبر عالیقدر هم بسیجی یک تفکر است و هر زمانی در یک محیطی وارد شود دچار سرزندگی و نشاط آن می‌شود.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: تفکر بسیجی، شخص، جنس و زمان و مرز نمی‌شناسد از شهید فهمیده تا شهید لندی  و ... از همت و باکری و ... از دانشجویان شهید دانشگاه تهران تا دانشمندان هسته‌ای و ... همه تربیت شده تفکر بسیجی‌اند و تفکر بسیحی جهان‌شمول است. وقتی نام شهدا برده می‌شود همه ذیل تفکر بسیجی شناخته می‌شوند. در صدر این شهدا امام خمینی و امام خامنه‌ای وجود دارد. در این نگاه، بسیج یک حرکت احساسی نیست، بلکه دارای عقبه قوی و قدرتمند تفکری و اندیشه‌ای است. کتاب بسیج قرآن کریم است و سند بسیج نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است. بسیج تفکری است که اگر با عمل مجاهدانه گره بخورد، دائما معجزه می‌کند. عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری و همه عرصه‌های مؤمنین عرصه تفکر بسیجی است. عمل آتش به اختیار کار خودجوش و قانونی در همه زمینه‌ها است که با عبور از کهنگی و تفکر است.

سه ماه است که یک دولت مردمی را تجربه می‌کنیم

وی گفت: رکن رکین تفکر بسیحی مسئولیت‌پذیری است. این اندیشه و تفکر وقتی به عرصه عمل می‌آید به ما امکان و توانایی حل مسائل را می‌دهد. امروز عطر تفکر بسیجی در محیط حکمرانی جمهوری اسلامی بیشتر استشمام می‌شود. سه ماه است که یک دولت مردمی را تجربه می‌کنیم. این دولت با تلاشش این امید را برانگیخته که با تفکر بسیجی بتواند موفقیت‌هایی داشته باشد. مذاکره‌کنندگانی که آماده می‌شوند که در هشتم آذرماه وارد مذاکره شوند با قدرت علم و منطق برخاسته از قدرت و صلابت، در برابر بهانه‌های آژانس و آمریکا و اروپا مذاکره کنند و کوتاه نیایند و حق ملت ایران را به دست بیاورند. این همان تفکر بسیجی است که همین فضای بسیجی را در قوه قضاییه هم می‌بینیم.

علی‌اکبری افزود: تا رسیدن تفکر بسیجی در همه عرصه‌ها راه طولانی داریم که کار همگان است. اگر تفکر بسیجی در جامعه محقق شود، شاهد نوآوری و رشد خواهیم بود. این تجربه چهل سال پشت سر گذاشته شده است، که هر زمانی تفکر بسیجی به عرصه آمده ما در آنجا رشد و پیشرفت کردیم.

وی در پایان یادآور شد: در منطقه مقاومت، امتداد تفکر بسیجی را مشاهده می‌کنید. در این منطقه به بار نشستن این تفکر را می‌بینید. امتداد این تفکر در مناطق مختلفی مانند لبنان، عراق، افغانستان و ... به بار نشسته است. این همان زنجیره طلایی مقاومت است که امتداد آن را در نیجریه هم می‌توانید، ببینید. ان‌شاالله به زودی جهان با تفکر بسیجی زندگی بدون رژیم صهیونیستی را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha